Praizvedba "Žene himne", drame o životu Paule Preradović iz pera hrvatskog dramskog pisca i književnika Davora Špišića zakazana je za 28. jun na pulskom Kaštelu.
Ovo je samo jedna razmaštana verzija priče o Pauli Preradović, ženi himni. Kao i sve himne, i ova je priča veća od života. Nepouzdanija od nepouzdane istine. Ovim rečima Davor Špišić započinje svoju novu dramu „Žena himna“. I ovaj komad, u produkciji Teatra Fort forno iz Bala, premijerno će pod rediteljskom palicom Roberta Raponje biti praizveden 28. juna s početkom od 21 sat u Puli na Kaštelu.
Osnovu drame „Žena himna“ čini život austrijske i hrvatske spisateljice Paule Preradović, autorke austrijske himne i unuke književnika Petra Preradovića, koja je detinjstvo i mladost provela u Puli.
Predstava, po tekstu za koji je Špišić ovenčan Prvom nagradom za dramsko delo „Marin Držić“ Ministarstva kulture i medija za 2022, rezultat je koprodukcije s Istarskim narodnim kazalištem – Gradskim kazalištem Pula, Hrvatskim narodnim kazalištem Mostar, Udruženjem „Intermezzo“ Sarajevo, i pod pokroviteljstvom Austrijskog kulturnog foruma.
U „Ženi himni“ glavnu ulogu, onu Paule tumači talentovana mlada osječka glumica Monika Duvnjak, dok rolu Helene, i majke, i oca igra Selma Alispahić, prvakinja sarajevskog kazališta SARTR, koja je pre tri godine ovenčana priznanjem „Actor of Europe“ za najbolju glumicu Evrope. Irinu, kozačku dušu igra prvakinja drame osječkog Hrvatskog narodnog kazališta Anita Schmidt, a Gerdu, nacikunstlericu višestruko nagrađivana glumica iz Osijeka Katica Šubarić, a tu je i pulska glumica Lara Živolić. Inače, Selma Alispahić i Anita Schmidt prošle jeseni su snimale seriju „Nobelovac“ u Beogradu
Osim što je napisao komad Davor Špišić potpisuje i dramaturgiju, muziku Antonije Pacek, kostimografkinja je Desanka Janković, scenografkinja Jasmina Pacek, a dizajn svetka potpisuje Anđela Kusić. Umetnički savetnik je Dragan Komadina, producentkinja Jasminka Mesarić, a asistent rediitelja Roberta Raponje jeste Davor Tarbuk.
– U Paulinoj biografiji, kao kroz dušu čudesnog demijurga, fascinantno se prelamaju epohe 19. i 20. veka. Raspad austrougarske imperije, dva velika svetska rata i postratovsko beznađe pedesetih u Austriji, onaj su istorijski bekgraund na kojem se odvija burna Paulina intimna historija. Kao žene i kao umetnice. Društva u kojima je Paula rođena i stasala, od devojaštva do zrelosti, dominantno su muška zatvorena društva s hijerarhijom moći u kojoj za žene realno nije bilo mesta. U takvoj konstelaciji, njena ljudska i stvarateljska snaga prokrčila je put. Kao istinska vernica, imala je u sebi duboko usađeno osećanje pravde i ljudskosti, zato se u odsudnom trenutku i našla na pravoj strani istorije, pružajući otpor nacističkoj vladavini zla – zapisao je Davor Špišić.
Drama „Žena himna“, kako je autor objasnio, poseban akcent stavlja na pitanja identiteta.
– Kako je Paula u sebi nosila multietničke identitete (slovenske i germanske; mediteranske, balkanske i srednjeevropske), ta se bogata činjenica reflektovala do srži njenog bića. Priču o Pauli drama disperzuje na sudbine kvarteta žena: Paule, njene majke Helene, nacistkinje Gerde i Ukrajinke Irine. Ogoljena i komorna u formi, drama istovremeno šalje epske signale, baratajući iskustvima Brehtovog teatra i Fazbinderovog osećanja intime. Naposletku, iako se bavi junakinjama i zbivanjima iz prošlosti, drama „Žena himna“ i te kako govori o Evropi danas. Krugovi gotovo identičnih sumnji, destrukcija i nada, ispisuju i našu sadašnjicu, ali i otvaraju nadu i veru u snagu umetnosti – zaključio je hrvatski pisac Davor Špišić koji je, podsetimo, krajem 2022. trijumfovao i na 11. Konkursu za najbolji angažovani dramski tekst Hartefakt fondacije s komadom „Otkup mlijeka“.
Nakon premijernog izvođenja „Žene himne“ prva repriza zakazana je za 29. jun u 21 sat, takođe na pulskom Kaštelu.
Bonus video: Feđa Štukan