Da li su tinejdžeri preuzeli kontrolu nad izdavaštvom? Sa nekim mladim zvezdama koji su prikupili milijardu pregleda, gledamo kako TikTok menja svet knjiga – stvara bestselere, oživljava klasike i spašava zanemarene žanrove.
Užurbani 30-sekundni video na BukToku koji je postavila autorka @abbisbooks, gde je muzička podloga hit Luisa Prime iz 1964. “Che La Luna” i gde se vidi obilazak idilične seoske vikendice prepune potpisanih primeraka knjiga za nekoliko dana lajkovan je više od 7.000 puta. Sve ukupno dostigao je 170.000 pregleda, piše „Gardijan“.
Za autore to nije loš početak. Ali u smislu BukTok-a, to je kap u moru. Na njegovoj najnovijoj Top 10 listi vodi “Šest vrana” autora fantastike Lia Barduga, koji je zabeležio više od milijardu pregleda. Drugo mesto zauzima autorka Kulin Huver i njen roman “It Ends With Us” sa “samo” 800 miliona. Jedan od iznenađujućih momenata na BukToku je roman Medlin Miler iz 2011. “Ahilova pesma”, (reimaginacija Homerove “Ilijade”) koji zauzima sedmo mesto sa 323 miliona pregleda.
Kulin Huver je 42-godišnja bivša socijalna radnica iz Teksasa koja je sama 2012. godine objavila svoj prvi ljubavni triler, a kasnije ga je prodala kući Simon & Schuster, za koji trenutno piše deseti roman. Ona je promišljena, otvorena i nezainteresovana za uspeh.
„Slučajno sam ušla u svet knjiga“, kaže ona. „Nekoliko čitalaca je podelilo na TikToku moju prvu knjigu i tako je počelo. Bila je to kombinacija dobrog tajminga i sreće. Nisam imala pojma da se knjiga smatra ljubavnom – nisam napisala da bih se uklopila u žanr. Desilo se da je knjiga žanr koji su čitaoci baš tražili.”
Njena drugarica iz porodice Simon & Schuster, Elena Armas, rođena u Španiji je tek počela. Ona je bibliofil koja je pre mnogo godina diplomirala hemijsko inženjerstvo, i počela je da piše romane u vreme pandemije. Sama je objavila svoj debitantski roman ,The Spanish Love Deception”, 2021.
„U početku je prodaja bila dobra za nekoga ko je imao mala očekivanja“, kaže ona. „Knjiga je tek mesecima nakon objavljivanja skočila u Top 100 u Kindle prodavnici na Amazonu. I to zahvaljujući TikTok-u sa mojom knjigom koja je postala viralna. Koncept je bio jednostavan: devojka je pričala o zapletu kao da je to njeno sopstveno iskustvo. Na kraju je dodala: „Ako želite da saznate više, možete pročitati “Špansku ljubavnu obmanu”. Posle miliona pregleda, prodaja i pozajmice su se umnožili i to je navelo agente i izdavače da me kontaktiraju.“
Urednica koji radi i sa Huverovom i sa Armas je Moli Kraford toliko prati BukTok da je primetila frazu „TikTok me je naterao da kupim“ koja se pojavljuje na Amazon proizvodima.
„Uticaj BukToka na industriju knjiga je jedna od stvari koje sam videla kao najveću nadu“, kaže ona. „TikTok treba posmatrati kao modernu destilaciju najčistijeg oblika prodaje knjiga. Moj posao je da objavljujem knjige koje čitaoci žele da čitaju, tako da bi bilo pogrešno ignorisati globalni uticaj koji je BukTok imao. Otkrili smo da postoji veći apetit za neke žanrove, posebno ljubavne romane i naučnu fantastiku, nego što izdavaštvo nudi.“
Pitanje od milion dolara je koliko će ovo trajati. „Izgleda da neće nestati“, kaže Piter koji radi kao menadžer u knjižari.
Direktorka izdavačke kuće “Harper Voiager”, Nataša Barden kaže: „Sada se oslanjamo na ljude koje snimci na TikToku nalože na knjige. Fantastično je kada se pokrene nova platforma i omogući sjajnim knjigama da pronađu potpuno novu publiku. BukTok ne pokazuje znake usporavanja.”
Bonus video – Aleksandra Gusaka Oleksij Otkidah i Emil Zoronjić: Sve dublji jaz među mladima u Rusiji i Ukrajini