Kit Džeret, jedan od najvećih svetskih pijanista, prinuđen je da okonča svoju izvođačku karijeru. Dva šloga, koje je muzičar preživeo 2018. godine, ostavili su pogubne posledice.
– Najverovatnije više nikada neće moći da nastupam – rekao je Džeret.
Muzičar, džez i klasičnog usmerenja, čiji je album „The Köln Concert“ jedan od najprodavanijih klavirskih abuma u istoriji, obelodanio je za „Njujork tajms“ da je zbog šlogova koje je doživeo najpre u februaru, a potom i u maju 2018. godine ostao delimično paralizovan.
„Leva strana tela i dalje mi je delimično paralizovana. Mogu da hodam samo uz štap, ali i to je podvig. Više od godinu dana trebalo mi je da uopšte prohodam uz štap“, kazao je 75 – ogodišnji muzičar za njujorški dnevnik.
Džeret je, kako podseća Gardijan, gotovo dve godine proveo na lečenju, a poslednji put na sceni je bio 2017. godine. U ispovesti za „Njujork tajms“ on je priznao da kada danas sluša klavirsku muziku to ga užasno frustrira.
„Samo kada čujem Šuberta, ili nešto što se svira nežno, za mene je to kraj… Jer, svestan sam da to ne mogu da odsviram. I ne očekujem da ću se ikada oporaviti. Ako nešto i mogu da očekujem to je da svoju levu ruku povratim toliko da mogu bar njome da držim šolju“, ispričao je muzičar, dodavši da tu šala „pucajte na pijanistu“ ne stoji, jer je „pijanista već mrtav“.
Pianist Keith Jarrett discusses previously unreported strokes in New York Times story: https://t.co/lpYCa3MSPL pic.twitter.com/Cl2fwqDQgw
— DownBeat Magazine (@DownBeatMag) October 22, 2020
Loše zdravstveno stanje, po svoj prilici, znači i kraj impresivne karijere za muzičara, prenose svetski mediji. A sve je počelo davne 1964. godine kada se, kao tinejdžer, preselio u Njujork i pridružio tamošnjim džez grupama. Najpre je svirao sa Artom Blejkijem i Čarlsom Lojdom, a od sedamdesetih on počinje da deli scenu sa velikanima, kakvi u Majls Dejvis i Džek Dežonet. Polovinom sedme decenije 20. veka otisnuo se i u solo vode, a dupli, lajv album „The Köln Concert“ privukao je novu publiku džezu zahvaljujući dugim, sentimentalnim improvizacijama muzičara. Samo ovaj album iz 1975. godine prodat je u tiražu od gotovo četiri miliona primeraka, što je u to vreme bio rekord za jedno izdanje instrumentalne, klavirske muzike.
Za sebe danas, sasvim otvoreno, kaže da je „Džon Koltrejn samo na klaviru“.
– Svako ko je posle Koltrejna svirao saksofon, pokazivao je svojim izvođenjem koliko duguje muzičaru. Ali, to nije bila njihova muzika, već imitacija.
If I'm not a jazz player all the time, I've at least been cued in to what I do by jazz.
— Keith Jarrett (@_KeithJarrett) April 18, 2014
Džereta su tokom čitave karijere mučili silni zdravstveni problemi. Još od polovine sedamdesetih ima probeme sa kičmom, a od 1998. godine pati od sindroma hroničnog zamora. No, zdravstvene patnje nisu ga omele da nastavi da svira i snima. Poslednje izdanje „After the Wall“ objavio je za svoju diskografsku kuću ECM 2018. godine.
„Ne znam šta bi uopšte moja budućnost trebalo da bude. U ovom trenutku se zaista ne osećam kao pijanista. I to je sve što mogu da kažem“, iskren je bio muzičar sa Njujork tajms, dodavši još da može da koristi samo desnu ruku.
„Često sanjam kako sam u potpunom autu, kao što i jesam. Dešava mi se da u snovima pokušavam da sviram klavir, a u stvarnom životu to je nemoguće“.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare