Predstava "Mihael Kolhas", pisca Hajnriha fon Klajsta u režiji Borisa Liješevića, biće premijerno izvedena 17. aprila na sceni "Ljuba Tadić" u Jugoslovenskom dramskom pozorištu.
Liješević režira peti put u ovom teatru, a govoreći na današnjoj konferenciji za medije, istakao je da je nakon desetak pročitanih strana Klajstovog dela shvatio da je to materijal koji ga zove da ga radi „baš u ovom periodu života, u ovom pozorištu”:
– Tačno sam znao zašto treba da ga radim i to baš u ovom trenutku. Komad „Mihael Kolhas“ je priča o čovekovoj potrebi za pravdom i za sistemom koji treba da garantuje da će ga, ukoliko mirno živi, vredno, savesno radi i čuva porodicu, nagraditi ili bar zaštititi. Međutim, Klajst kaže da je želja za pravdom ismejana, ponižena, nazivana nepotrebnim inaćenjem. Čovek koji pravdu traži bude nazvan prznicom, bude marginalizovan – naveo je reditelj dodajući da sistem umesto da njegov slučaj razmotri, uči čoveka da podnese nepravdu, da je prihvati i da se povuče pred moćnom, nedodirljivom plemićkom porodicom“.
Članovi te porodice su, kako objašnjava Liješević, na svim važnim mestima, na svim dvorovima, i oni štite jedni druge…
– Spremni su da celi sistem i pravdu okrenu protiv pojedinca koji traži pravdu. Nama se čini da je to neki današnji sindrom, međutim, vidimo da je Klajst imao iskustva sa takvim postupanjem čim je o tome pisao u 19. veku i to o čoveku u 16. veku. Kolhas je učestvovao u seljačkoj buni, oteta su mu dva konja, te je pokušavao na sve načine da traži pravdu. Međutim, nakon uzaludnih pokušaja, odlučuje da pravdu uzme u svoje ruke i okupi ljude koji će krenuti u osvetu.
Međutim, istorija nas uči, prema rečima reditelja, da je pravda stvar zajednice, kolektiva i ne sme biti u rukama jednog čoveka, bio on pravedan ili ne, korumpiran ili ne.
– To ne sme biti stvar pojedinca. Dolazimo onda do pitanja – šta raditi u toj situaciji, da li se povući pred slučajem koji je izvesno da će biti izgubljen, ili se boriti za svoju pravdu. Nemamo odgovore, nisu ni važni, važno je pitanje! Kako se nositi sa nepravdom koje je sve više, kako se boriti, kako živeti sa tim, da li se treba povući ili ići do kraja i uzeti je po bilo koju cenu?! Odgovor dosta zavisi od generacija. Mlađi su uvek na strani borbe i pobune, a ja kako sam stariji, sve više sam u dilemi kako zaista treba postupati u tim situacijama. Zato je važno suočiti se sa tim pitanjima…
U predstavi naslovnu ulogu igra Vojin Ćetković, a pored njega tu su Vojislav Voja Brajović, Miodrag Dragičević, Milena Vasić, Nikola Rakočević, Zoran Cvijanović, Miloš Samolov i Aleksej Bjelogrlić.
Priznavši da ranije nije shvatao šta znači igrati naslovnu ili glavnu ulogu, Ćetković je otkrio da mu je Brajović na probi rekao: „Ti sada imaš da ispričaš jednu priču i da nas povedeš. Ti si Mihael Kolhas i ti nas vodiš kroz ovu predstavu“:
– Nadam se da ću imati dovoljno snage i talenta da opravdam poverenje svojih kolega – rekao je Ćetković.
Cvijanović je ocenio da je najveći izazov bio kako na savremen način ispričati priču napisanu u 19. veku, koja se dešava u 16. veku, a proces je opisao „kao da uskačete u voz koji juri“.
Miodrag Dragičević je kazao da je oduvek, prema vaspitanju, bio borac za pravdu, te mu je uloga prirodno došla:
– Ako nisam bio lider ili vođa borbe, gledao sam da budem dobar saveznik koji će biti uz tu armiju boraca za pravdu. Ovde igram Hercea koji je upravo neko ko ide uz Kolhasa u njegovoj borbi – kazao je Dragičević, dok je Aleksej Bjelogrlić naveo da mu je rad sa Liješevićem ponovo probudio zaljubljenost prema pozorištu koju je stekao radeći prethodno sa velikim Jagošem Markovićem.
Milena Vasić je podsetila da smo svi jednom bili svedoci rečenice: “Ćuti tu, ne buni se, gledaj svoja posla” i istakla da u komadu ima divnog muža i sinove, konje, dobar život, ali neko im je stao na put i učinio im nepravdu.
– Voda je prešla preko granice, davimo se, a mi pokušavamo to da sprečimo. O tome govori naša predstava – objasnila je Vasićeva.
Najinspirativnije u radu na komadu Nikoli Rakočeviću je bila rasprava i pitanje da li je Mihael Kolhas bio zločinac ili heroj:
– Nadam se da će publika postaviti sebi pitanje šta je za njih pravda i kako se za nju treba boriti jer je to najvažnije. Tumačim veoma živopisan lik, i jedva čekam da se publika nađe ispred jer je ona neizbežan parner u svemu ovome.
Dramaturzi predstave su Fedor Šili i Miloš Krečković, koji je ocenio da je „Mihael Kolhas“ „možda najbolje delo nemačkog romantizma“, u kome Klajst postavlja pitanje „da li se protiv sistema i podlosti vlasti treba boriti do krajnjih granica, da li treba rizikovati sve te živote ili treba biti trpeljiv“.
Scenograf je Darko Nedeljković, kostimografkinja Marina Sremac, scenski govor je oblikovala Ljiljana Mrkić Popović, a kompozitor i izvođač na sceni je Kralj Čačka, koji je prema rečima Liješevića postao duša predstave.
Bonus video: Predstava Edip Jugoslovenskog dramskog pozorišta