Kada bih nekome ko je slep morao da objasnim "look, feel i smisao" braće Russo, koja su nam za poslednjih dekadu i nešto podarili par "Avengersa", "Captain America" i "The Gray Men", rekao bih mu da zamisli da je nekim čudom progledao na par sati, da je to vreme potrošio na gledanje njihovih uradaka nakon čega je sam sebi iskopao oči čarne da više nikada ne vidi ništa slično.
CITADEL (Amazon Prime)
E, pa tim ljudima je, bure puno para bez dna, Jeff Bezos dao 300 miliona dolara da spucaju na novu superseriju Amazon Primea, „Citadel“ koja će u televizijsku istoriju ući samo zbog toga što je u jednom trenutku bila „druga najskuplja teve serija ikada“. Podjednako jalova, glupa i bezidejna kao i ona „najskuplja“. Jedino što mi sada nije trebalo da odgledam celu sezonu da to shvatim.
Kao i svako odgovorno kritičarsko biće trudim se da odgledam što više mogu, a najviše onoga i oko onoga o čemu želim da pišem. U slučaju „Citadel“ optimistično sam rekao sebi da ako dve prvozibačene epizode budu iole podnošljive da ću odgledati celu sezonu (od samo šest epizoda) i tek onda se oglasiti mišlju o istoj. Međutim, već posle pet minuta bilo mi je jasno šta me čeka i u tom klizavom šestom minutu prve epizode lomio sam se da li da batalim i gledanje i pisanje, da li da pišem i da onda priznam da sam sve crpeo iz samo prvih pet minuta prve epizode ili da smognem snage i stegnem očne jabučice i izdržim m.a.k.a.r. do kraja prve epizode. Vama, dragi čitaoci, „dugujem“ što sam odabrao ovo poslednje.
„Citadel“ je superserija. I to je termin koji samostalno kujem u želji da ogradim jedan tip serija koje su se sada dobrano odomaćile na teve ekranima, a to su one koje koštaju kao tri skupa filma, kojima se bavi holivudska teška artiljerija i koje za cilj nemaju ništa drugo do da svojim sjajem pregaze konkurenciju i barjačno privuku milijarde pretplatnika. Prethodno čudovište Amazon Primea, „Rings Of Power“ vam je jedna takva, HBO-ov „Vinyl“, „Westworld“, već pomalo zaboravljene „Band of Brothers“ i „Pacific“, zatim „Game of Thrones“ su bile takve, Netflixove „House of Cards“, „Sense8“, „The Crown“, pa i „Stranger Things“… Ali ništa od pobrojanog nije ni prineti bahatosti Amazon Primea i tuposti njihovog konačnog proizvoda. Najstrašnije je što sve u „Citadel“ ostavlja takav utisak nakon što je serija vraćena na dosnimavanja i dobila novog šouranera u vidu Davida Weila koji se lagano pozicionira kao Amazonov Damon Lindelof (on je za Prime radio nazi-sci-fi „Hunters“, a za Apple TV+ daleko zabavniju „Invasion“).
Ipak, jasno je da su braća Russo, iako u ovoj seriji stoje „samo“ kao izvršni producenti, na svaki način zaslužni za ovu bombastičnu debilijadu, što je opis i većine njihovih učinaka, naročito od kada su, kao na romskoj svadbi, svi krenuli da im lepe stotine miliona dolara na čelo.
Ne znam odakle da krenem sa razlozima za nerviranje. Da li od idiotskog i sasvim nepotrebnog početnog kadra naglavačke koji potom počinje da se unormaljuje, božemeoprosti, kao da smo u Kubrickovoj „Odiseji“, samo da bi shvatili da smo u običnom vozu koji putuje italijanskim Alpima. Ubrzo potom upoznajemo jednog pa drugog glavnog glumca, koji tumače najjače oružje misterioznog špijunskog sindikata „Citadel“, za čiju uverljivost na toj poziciji mogu da kažem da bi svačiji normalan um pre odabrao svoje roditelje, da- penzionisanog Zdravka i domaćicu Gordanu, nego ovih dvoje (Priyanku Chopra-Jonas i Richarda Maddena) da tumače ove uloge. Ali ajde što oni izgledaju harizmatično kao one lutke iz izloga „Kluza“ od pre 50 godina, nego što su im potom poverene replike i strast koja je krasila najgora Bond izdanja Rogera Moorea i poverenih mu partnerki u trenucima špijunskog parenja.
Njih dvoje, Nadia i Mason, su u pomenutom vozu da spreče nekog nesrećnog rusa (Gregora Jovanoviča!) da u koferu prenese uranijum ko zna gde kao da je devedeset i neka i raspojasani trgovački putnici raspadnutog Sovjetskog Saveza kreću da zarade koji dolar po svetu. Bukvalno neshvatljivo, naročito za TRISTA MILIONA DOLARA! Ispostavlja se, kao da to nismo videli ni u jednom od tri hiljade akcionih špijunskih filmova, da je to sve zapravo navlaka, o čemu Gregor Jovanovič ima i spremljenu „prezentaciju“ u vidu brze montaže pobijenih agenata pomenute „Citadele“ širom sveta, a što je sudbina koja očekuje i ovih dvoje. Da li su slične projekcije imali i ubijeni pre njih, teško je reći na osnovu Gregorovog nastupa. Potom sledi brutalno sukobljavanje sa istinom tj ono zbog čega su braća Russo ovde došla, a to je šibačenje, lomljenje, pucanje, sve na nivou barske tuče, samo u skupom ambijentu, sa pomenutim ne-Zdravkom i ne-Gordanom koji su kao neka ibarsko-indijska verzija „Gospodina i gospođe Smith“ (od pre par decenija) i tuku se i pucaju i tuku se i pucaju i tuku se i pucaju… sve dok braća Russo ne okrenu peščani sat. Onda šinobus-deluks eksplodira i ispostavlja se da je pičvajz preživeo samo ne-Zdravko, ali kako ja nemam nameru da ikoga pustim da ovo gleda, samo tako ću da spojlujem da u poslednjem minutu serije imamo flešbek na eksploziju gde vidimo da je i nesrećna Priyanka uspela da ispliva i verovatno ćemo u narednoj epizodi koju nikada nigde ikad nikad neću odgledati moći da pratimo šta se njoj desilo tokom osam godina koliko serija nakon eksplozije skače u budućnost.
Ukoliko ste u nekom od balkanskih ratova ili splavovskih tuča fasovali šrapnel koji vam je odneo sedamdeset posto mozga bez problema ćete moći da poverujete i ispratite da preživeli špijun, nakon lečenja u regularnoj bolnici, ne samo da nastavlja život, nego se ženi, dobija dete, imanje, ALI mastermajnd cele „Citadel“ organizacije ne uspeva da ga locira tokom OSAM GODINA, dok ovaj nije (pošto ima amneziju, ajme „Dinastijo“!) priložio DNK-a u neku bazu ne bi li video ima li na svetu ijednog rođaka koji ga pamti. E, tek onda ga nalazi i informiše da on sam već osam godina NE RADI NIŠTA, jer su mu svi špijuni pobijeni, ali baš sada ima zadatak za njega (nakon što ga je „upoznao sa samim sobom“ i time mu izbio amneziju iz glave), a to je da kako zna i ume povrati kofer sa informacijama koje je „Citadela“ skupila, a koji zaključan šifrom tavori u magazinu CIA, dok se zli Britanci nisu setili da im isti treba da još malo vladaju svetom. Iako je prošlo osam godina i ne-Zdravko je imao amneziju i bavio se treniranjem dece u školi svoje ćerke, svi se prave kao da je on superspreman da nastavi gde je juče, tj. pre OSAM GODINA, stao. Samo ovaj put sam samcit, pošto se u međuvremenu niko nije prijavio za rad u „Citadeli“.
Ja sam do sada potrošio sve reči kojima sam želeo da vam ubijem svaku ideju i primisao da se pozabavite ovim užasom, ne samo zbirkom klišea, već zbirkom muzejskih klišea iz muzeja u koji se retko svraća, jer bazdi na najgore i najveće klišee, sa maneken glumcima i nesrećnim Stanley-em Tuccijem koji je isti osmeh i entuzijazam iz svojih „kovid koktel“-Jutjub snimaka samo prebacio ovde za TRISTA MILIONA DOLARA!!!…
Za sve nas koji smo upalili sveću da Bezos sruši sve sa svojom plavom raketom, ovo je mala, ali ispunjavajuća uteha da i bogati plaču, jer imaju TRISTA MILIONA RAZLOGA ZA TO!
Bonus video: Kan, crveni tepih