Izložba pod nazivom "Lavirint 90ih" otvorena je u Prostoru Miljenko Dereta, u Beogradu, kao prvi korak dugoročne inicijative osnivanja regionalnog centra za pomirenje, obrazovanje i buduću saradnju "Muzej 90ih" čiji je cilj pokretanje novog procesa sagledavanja decenije koja je promenila tokove života miliona ljudi na ovim prostorima (ali i globalno).
„Lavirint 90ih“ plod je dvogodišnjih istraživanja, rada i saradnje pojedinaca, stručnjaka, aktivista i partnerskih organizacija iz zemalja bivše Jugoslavije.
„Nijedna izložba ne može u potpunosti da prikaže jednu deceniju u istoriji čovečanstva, a posebno devedesete godine koje su u našem regionu ostavile neizbrisiv, dugotrajan trag, te je zato princip ove izložbe fragment. Postavka pred posetioca postavlja pitanje da li smo, kao pojedinci, ali pre svega i kao društvo tj. društva, uopšte izašli iz lavirinta u koji smo upali početkom 90ih. Ulazak u lavirint i slobodno lutanje njime je predlog posetiocima da tu traumatičnu deceniju sagledaju iz više uglova, ali pre svega iz ugla ljudi kojima je život razrušen u jednom danu, onih koji su bili protiv rata, koji su morali da napuste svoj dom i koji su bili okruženi obmanama sa svih strana, da za vreme posete ovoj pilot izložbi u svojim mislima dopune devedesete sa onim što nedostaje, što bi trebalo biti prikazano i što se tek treba razumeti“, poručuju autori.
Izložbu potpisuje tim koji čine Dubravka Stojanović, Igor Štiks i Dejan Ubović, a realizovana je uz pomoć Kulturnog centra GRAD. Izložbu su podržali National Endowment for Democracy, Ambasada Švajcarske u Srbiji, European Fund for the Balkans, Ambasada Švedske u Srbiji i Delegacija Evropske unije u Republici Srbiji.
Izložba je za posetioce otvorena do 14. jula u Prostoru Miljenko Dereta, Dobračina 5, svakog petka, subote, nedelje i ponedeljka od 14h do 20h.
Smisao izložbe koja obuhvata sukobe od Slovenije do Kosova, je, kako je to objasnila za „Jutarnji list“ Dubravka Stojanović, da se svi podsetimo i razmislimo o sebi, te da se uporedimo s drugima, ali i da jasno kažemo „ko je i zašto odgovoran, kako je počelo i koliko nas sve to opterećuje“. Izložba bi trebalo da kaže, zašto nismo „položili ispit zrelosti“, zašto su narativi često dijametralno suprotni, te možemo li da nađemo snage da izađemo iz tog lavirinta.
Bonus video: Izložba Andreja Josifovskog Pijaniste