Džejson Moran, jedan od vodećih džez muzičara današnjice, biće među odabranim umetnicima koji se ove godine vraćaju na Beogradski džez festival, koji će ove godine biti održan od 24. do 28. oktobra.
Povodom velike proslave 40. rođendana naše najstarije i u svetu najuvaženije džez manifestacije, evociraćemo sećanja na najupečatljivije trenutke od njenog ponovnog pokretanja 2005. godine. U događaje za pamćenje, koji su obeležili noviju istoriju festivala, neizostavno spadaju upravo nastupi Džejsona Morana: 2010. sa autorskim triom i 2011. u sastavu Čarlsa Lojda. Koncert koji će Moran održati na 40. Beogradskom džez festivalu imaće i dodatnu vrednost: njegov solo resital, zakazan za 27. oktobar u Velikoj sali Doma omladine Beograda, biće posvećen Djuku Elingtonu, koji je 31. oktobra 1971. godine sa svojim legendarnim orkestrom otvorio prvi Njuport džez festival u Beogradu.
Nemoguće je preceniti mesto Džejsona Morana (Hjuston, 1975) u džezu 21. veka. Ovaj pijanista, kompozitor, lider sastava različitog formata, multimedijalni umetnik i pedagog, na svojim projektima demonstrira otvorenost za zvučne eksperimente, uključujući upotrebu semplera, loopova, starih snimaka džez i bluz pevača i matematičkih modela. Inspiracije traži i u klasici, folkloru (Afrika, Bliski i Daleki Istok) i tradicionalnom bluzu, povezujući ih jezikom savremenog džeza u matricu otvorenu izvan džez zajednice. Njegov aktuelni solo projekat Ellingtonia, koji će izvesti na 40. Beogradskom džez festivalu, predstavlja autentično promišljanje o nasleđu Djuka Elingtona, povodom 125. godišnjice rođenja najčuvenijeg džez kompozitora svih vremena. Poput ranijih istraživanja muzike Monka, Elington je samo polazna tačka za Moranovo originalno kreativno delovanje – impuls za stvaranje moderne muzike iz najsjajnijih bisera istorije džeza.
Od 2003. do 2005. godine Moran je udruživao titule za najboljeg muzičara, pijanistu i kompozitora u usponu na listama kritičara magazina DownBeat, a 2011. je, kao najbolji pijanista, proglašen za najboljeg muzičara (apsolutna kategorija), i za autora najboljeg albuma (Ten). Zanimljivo da je ovaj uspeh ostvario godinu dana nakon debija u triju na Beogradskom džez festivalu, a u godini u kojoj je ponovo gostovao sa Čarlsom Lojdom, kao i imao javni Before and After intervju sa američkim kritičarom Tomasom Konradom. Ove godine osvojio je dve titule, kao član najboljeg benda (Lojdov kvartet) i pijanista na najboljem albumu (Lojdov The Sky Will Still Be There Tomorrow), te plasmane među deset najboljih džez muzičara i pijanista.
Do 2014. godine objavio je 9 albuma za Blue Note, a potom sa suprugom Ališom Hol Moran osnovao Yes Records, izdavši još osam albuma u raznim okruženjima. Osim solo karijere – najčešće kao lider eksplozivnog trija ili solo izvođač – ostvario je zapaženo učešće i na albumima Kasandre Vilson, Henrija Tredgila i Ralfa Alesija, između ostalih, a posebno upečatljiva je saradnja sa Čarlsom Lojdom. Radio je i primenjenu muziku (film, balet), bavio se organizacijom različitih muzičkih manifestacija, kao i pedagoškim radom. Od 2010. predaje na New England Conservatory of Music u Bostonu.
Bonus video: Ivan Ilić: Džez muzika nema razloga za strah u Srbiji