U Gradskoj galeriji Užice otvorena je izložba radova nastalih tokom 28. Međunarodne kolonije keramike „Zlakusa 2024“.
Tokom kolonije nastalo je oko stotinu radova. U ovogodišnjoj koloniji učestvovalo je deset umetnika koje je u tehniku tradicionalne obrade keramike uvela autorka kolonije ali i ove izložbe, akademska slikarka Sofija Bunardžić. Otvaranju izložbe prisustvovala su i tri učesnika koji su se ove godine prvi put susreli i oprobali u tradicionalnoj zlakuškoj tehnici koja, nažalost, ponovo izumire.
Svaki od oko sto izloženih radova sa sobom nosi pečat i amatera i umetnika, koji su predstavili svoje znanje i novo iskustvo a što je zapravo autentično za hijade radova koji su nastali tokom blizu tri decenije u Zlakusi. Janko Kalem iz Kanade je jedan od deset učesnika ovogodišnje kolonije koji je iz Ženeve, gde studira, stigao u Užice. Za Nova.rs govori o svojim utiscima:
– Drago mi je da sam imao priliku da dođem na otvaranje ove izložbe i da vidim sve radove koji su nastali tokom deset prelepih dana tokom kojih smo stvarali. Voleo bih da su i ostali učesici došli ali drago mi je da smo se nas troje bar sreli ovde. Ovo je moja prva izložba keramike i tek sada sam u potpunosti razumeo ceo proces ovog načina obrade, kada sam ugledao sve te boje koji su nastale pečenjem. Za mene je ovo predivno iskustvo, kao i ostalim učesnicima, jer sam u kontaktu i sa Irkinjom i Italijankom, kao naravno i sa ostalim učesnicima.
Sara i Anja su Beograđanke kojima je bilo nešto lakše da dođu na ovu izložbu i da vide konačnu verziju svojih radova jer tokom kolonije nije završeno kompletno pečenje.
– Sjajni su nam utisci jer nismo stigli da sve radove ispečemo, većina se sušila. Ja moje uopšte nisam ispekla tako da sam ih tek sada videla kako izgledaju. Mi smo u keramici i naviknuti na ta iznenađenja jer ništa ne izgleda na početku kao na kraju ali ovo mi je bilo sasvim drugačije, novo sa novim efektima koje do sada nisam imala prilike da vidim, s obzirom na to kako se to sve radi na tradicionalan naćin. Prvi put sam i u ovoj divnoj galeriji u kojoj su naši radovi izloženi. Prezadovoljna sam, kako svojim tako i radovima drugih učesnika. Volela bih bar još jednom da učestvujem jer je moj utisak da u kolonijama, ako se ima prilike, bar dva puta treba učestvovati. Prvi put ne znamo šta nas očekuje a drugi put možda imamo priilku da uradimo još bolje. Prvi put sam radila sa Zlakuškom glinom koja je sjajna za rad a kako volim da radim skulpture, sve mi je prijalo, i tehnika i glina, ta mešavina koja se sjajno ponaša tokom rada – kazala nam je mlada umetnica Sara Nikolis.
Autorka izložbe i idejni tvorac ove kolonije, akademska slikarka Sofija Bunardžić, kaže da se ovogodišnja kolonija ipak razlikuje u odnosu na prethodne.
– Jedan deo keramike smo pekli u Zlakusi a jedan eksperimentalno u mom ateljeu. Što se ostalih novina tiče, svake godine su novi umetnici koji uče tradicionalnu tehniku Zlakuse koja se radi na točku i koji savladavaju sistem zidanja skulptura. Posle ovoliko godina, informacije o Zlakusi dosegle su širom sveta, od Amerike, preko Afrike pa preko Azije do Japana. Do sada je učestvovalo oko 400 umetnika iz 40 zemalja sveta. Što se narednih godina tiče, radujemo se jubileju ali i tome da pečenje na otvorenoj vatri, uprkos svemu opstane.
Kolonija keramike „Zlakusa“ je manifestacoja koja zajedno sa Jugoslovenskim pozorišnim festivalom „Bez prevoda“ i Grafičkim bijenalom „Suva igla“, predstavlja temelj užičke kulturne scene. Iapak, iako je Sofoja Bunardžić dala veliki doprinos i pokrenula zanatlije da tradicionalni način izrade ožive u Zlakusi, komercijalizacija je uzela svoj danak pa i u Zlakusi, ovaj zanat ponovo zamire. Retki su oni koji će podložiti vatru i na otvoremnom plamenu, na temperaturi od 700 stepeni, peći keramiku. To su uglavnom retke prilike kao što je i Međunarodna umetnička kolonija Zlakusa, dok se proizvodnja zasniva na električnom točku i električnim pećima.
Podsetimo, lončarski zanat u užičkom selu Zlakusa upisan je na UNESCO-ovu reprezentativnu listu nematerijalnog kulturnog nasleđa. U odluci međuvladinog komiteta za očuvanje nematerijalnog kulturnog nasleđa UNESCO-a, objavljenoj u decembru 2020. godine, navodi se značaj tradicionalne izrade zlakuške lončarije, na ručnom kolu, tehnikom zidanja, a zemljano posuđe namenjeno je za termičku obradu hrane.
Izložba u prizemnom prostoru Gradske galerije Užice trajaće do 15. decembra, a postoji mogućnost da potraje i do kraja godine, kako nam je rekla autorka, zbog slobodnog prostora jer u njemu u ovoj godini više nema planiranih sadržaja.
Bonus video: Zlakusa