Kamerni orkestar Laplanda održao je u toj finskoj regiji koncert na kojem su izvedena i dela naše kompozitorke Isidore Žebeljan. Orkestar najsevernijeg profesionalnog evropskog orkestra predvodio je hornista Berlinske filharmonije Štefan Dor, koji je o ovom nastupu i saradnji sa srpskom kompozitorkom govorio za N1.
Štefan Dor rekao je da je ovo prvi put da se u Finskoj izvode dela Isidore Žebeljan „Klin čorba“ i „Igra drvenih štapova“.
„Prilično sam siguran u to, jer je Isidora komponovala kompoziciju Klin čorba za oktet Berlinske filharmonije i mi smo ga izveli, premijera je bila pre nekoliko godina u Berlinu, i mislim da od tada nije izvođena, definitivno ne ovde u Finskoj“, kazao je on za N1.
Govoreći o saradnji sa srpskom kompozitorkom, ovaj hornista ispričao je kako je pre više godina dobio poziv da snimi kompoziciju „Igra drvenih štapova“ Isidore Žebeljan u Beogradu.
„To je bila verzija je za gudački kvintet, a ovde izvodimo verziju za gudački orkestar… Isidora bila prisutna tada i jako smo se zabavljali snimajući taj komad, bio sam odmah veoma oduševljen njenim kompozitorskim veštinama i njenom muzikom, načinom na koji je ona tekla… Veoma sam poštovao Isidoru, i pitao sam kolege iz okteta Berlinske filharmonije da li bismo mogli da tražimo od nje da napiše kompoziciju za oktet za nas“, rekao je Dor.
On je ispričao kako se kasnije upoznao i sa njenim drugim delima.
„Nisam još slušao njene opere, ali želim i to da čujem. Ona je imala nešto što me je odmah uvuklo u muziku koju piše“, dodao je.
Koncert u Finskoj održan je uz malobrojnu publiku, ali je bio strimovan na jutjub kanalu finskog orkestra.
„Ti komadi su veoma složeni, u smislu ritma pogotovo, ali to je odlična muzika, nije laka, teška je za sviranje, ali ne zvuči teško na kraju“, naveo je.
Na programu su bila i dela drugih kompozitora, a tema koncerta bila je evropska folk muzika.
„Treba da zahvalimo direktoru i dirigentu Kamernog orkestra Laplanda Džonu Stogardsu za to. Mislim da je ovo najseverniji profesionalni orkestar na svetu možda, nisam siguran, ali jako smo blizu Arktičkom polarnom krugu ovde. Ovo je mali orkestar, ali veoma avanturističkog duha, i kada sam predložio da izvedemo ova dva komada Isidore, Džon je došao na ideju da napravimo program pod uticajem folk muzike južne i istočne Evrope. Zanimljivo je u ovom programu da je muzika manje više inspirisana folk muzikom, i ako slušate Isidorina dela naći ćete veliki uticaj toga i u njenim delima“, naveo je.
Govoreći o nastupima u vreme pandemije, on je rekao da ima sreću da je član Berlinske filharmonije jer imaju nedeljne koncerte ali samo onlajn, dodajući da je „jako tužno svirati bez publike“.
„A ovo je jedan od retkih regiona u Evropi gde dozvoljavaju malobrojnu publiku i jako sam srećan zbog ovog nastupa“, dodao je.
„Nema strimovanog koncerta na kojem možete da se osećate kao da ste pred publikom, jer – osećate reakcije publike, svirate sa njima, potrebno vam je to, i ništa ne može učiniti da sedite u praznoj sali i da mislite da je to pravi koncert, iako pokušavate. Zaista vam je potrebna energija publike… i kad vidite reakcije publike, znate, ljudi su bili tako srećni što su ponovo u koncertnoj sali“, kaže muzičar.
Upitan da li u budućnosti planira nastup i u Beogradu, on je rekao da bi to voleo.
„Jako je tužno je to što je Isidora trebalo da napiše koncert za hornu za mene, a premijera je trebalo da bude u januaru ili februaru ove godine, ali verovatno se to tada ne bi ni održalo zbog kovid sitacije… Ali definitivno se nadam da ću doći ponovo i svirati pred publikom“, zaključio je Štefan Dor.