izmedju karantina i umetnost imitacija Munk vrisak, Printscreen: Twitter/@jeanlucWalraff

U vremenima kada svako traži neki način da se distancira od realnosti, u uslovima kućne izolacije, muzeji su napravili pravi pogodak: pozvali su publiku da u svojim domovima rekonstruišu omiljena likovna dela. Njihovi odgovori, prepuni humora, dovitljivosti i ironije, preplavili su internet.

Jedna od pozitivnih stvari koje nam je pandemija donela svakako je povećano interesovanje za umetnost. Gledanost onlajn kulturnih sadržaja (filmova, predstava, predavanja, virtuelnih tura) naglo je skočila, a spremnost korisnika društvenih medija da se odazovu „izazovu“ zvanom oživite umetnost ili, preciznije, „Između umetnosti i karantina“ (#BetweenArtAndQuarantine  ili #TussenKunstEnQuarantaine na Twitteru, odnosno na Tussen Kunst & Quarantite na Instagramu) prosto je zadivljujuća.

Ne samo što su se odazvali već su pokazali visok stepen kreativnosti, duha, vrcavosti, originalnosti, maštovitosti i duhovitosti.

Imitacija Van Gogovih „Suncokreta“ uz pomoć varjača, Printscreen: Twitter/@PollyMee7

„Izazivamo vas da rekonstruišete neko umetničko delo pomoću predmeta (i ljudi) kod kuće“, pozvao je Geti muzej iz Los Anđelesa. Pokazalo se da su ljubitelji umetnosti i te kako kadri da na ovaj zahtevan izazov odgovore.
Devojčice i žene u kadi „glumile“ su prerafaelitske Ofelije, Munkov „Vrisak“ završio je na krompiru, dela su rekonstruisana i pomoću lego kocki, plišanih igračaka i kućnih ljubimaca, a u mnogim kreacijama neizostavna stavka bio je, naravno – toalet papir.

Imitacija Engra, Printscreen: Twitter/@VisualFarmAU

Korisnik VisualFarm rekonstruisao je čuven Napoleonov portret od Dominika Engra iz 1806. Imperatorov portret u kostimu koji je nosio prilikom krunisanja vešto je prilagođen sadašnjem trenutku, kada je toalet papir možda i na većoj ceni od ogrtača od hermelina ili zlatnog skiptra.

Imitacija Mileja, Printscreen: Twitter/@thehistoryguy

Džon Everet Milej (1829-1896), engleski umetnik prerafaelita, stvorio je jednu od najupečatljivijih likovnih kompozicija u istoriji umetnosti: scenu utopljene Ofelije, verovatno i jednu od najpoznatijih ilustracija Šekspirovog „Hamleta“. Tviteraš Dan Snow je postavio sliku svoje nećake koja je, u nedostatku reke, „uronila“ u kadu.

 

Imitacija Davida, Printscreen: Twitter/@quarantinart

Na imitaciji čuvene slike „Mrtvi Mara“ Žak-Luja Davida (1748-1825), koja predstavlja smrt francuskog revolucionara i umetnikovog prijatelja Žan-Pola Mare, ubijenog u kadi, potpisnica slike  dodala je: šal, ćebe i prevrnuti noćni stočić. Na originalnom Davidovom delu, Mara u levoj ruci drži pismo ubice Šarlot Korde, cedulju kojom je puštena Marinu u sobu jer je obećala da će mu otkriti informacije o kontrarevilucionarnima u Kanu. Na rekonstrukciji je „lažan zakon italijanske vlade o oštrijim merama za borbu šrotiv Kovida-19“, piše u pratećem tekstu.

Imitacija Magrita, Printscreen: Twitter/ @Babynefertitii

Nije iznenađenje da je, uz Munka i čuveni „Vrisak“, jedan od najimitiranijih umetnika u ovom izazovu belgijski nadrealista Rene Magrit (1898-1967), poznat po svojim vrcavim i provokativnim slikama. Jedna od Tviterašica rekonstruisala je njegovo delo „Ljubavnici“, krajnje prikladnu za ovu epidemiju i strah od zaraze, čak i među najbližima.

Imitacija Davida, Printscreen: Twitter/@HECAA2

Još jedno delo Žan-Luja Davida, „Zakletva Horacija“ (1784), korisnik naloga HECAA2 rekonstruisao je u lego kockama, uz pomoć svog osmogodišnjeg deteta.

Kao što smo ranije pisali, Galerija Matice srpske iz Novog Sada takođe se pridružila ovom izazovu, a nedavno je i Narodni muzej iz Beograda objavio radove studenata Filozofskog fakulteta koji su, u okviru predmeta Muzeologija, stvorili svoje verzije odabranih muzejskih eksponata.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram