Iako sam naredbodavno zamoljen da prokomentarišem ovogodišnje kandidate za "najprestižniju televizijsku nagradu", u kategoriji "drame" i "komedije", koja će ove godine biti dodeljana 12. septembra (najverovatnije) u Los Anđelesu, prvo moram da se osvrnem na samu nagradu "Emmy". A ona je, baš kao i "Oskar", samo deo propagandne marketinške mašinerije kojom tamošnja industrija nalazi načina da samoj sebi ubrizga, pre svega, još para, mnogo pažnje i, da se ne lažemo, kvalitetnog tapšanja po sopstvenom ramenu.
Za sve nas van Amerike, „Emmy“, baš kao i „Oskar“ ne bi trebalo da znači ništa, niti bi trebalo da mu ukazujemo ikakvu pažnju. Ali šta biste vi onda ovde čitali?!
U kategoriji „drame“ ove godine nominovani su: Better Call Saul (AMC), Euphoria (HBO), Ozark (Netflix), Severance (Apple TV+), Squid Game (Netflix), Stranger Things (Netflix), Succession (HBO) i Yellowjackets (Showtime). Pre nego pređem na „kraće nego što to zaslužuju“ komentare o svakoj od nominovanih serija, moram da vam kažem da je sam proces nominovanja idiotski i loš. Jer, po kom kriterijumu treba ravnopravno da stoje Better Call Saul sa svojih šest nezavršenih sezona i, recimo, Severance ili Yellowjackets koje su tek završile prvu sezonu? Ili, kako serija Ozark koja je završila i o kojoj možemo da kompletiramo mišljenje može i treba da se nosi sa serijama čija priča je i dalje u razvoju? Umesto da ovu glavnu nagradu razbiju u pod-kategorije tipa „najbolji debitanti“, „najbolja druga sezona“ i „najbolje serije koje su završile emitovanje u prethodnoj godini“, teve akademija i dalje insistira na izanđalim i nesvrsishodnim obrascima. Pređimo sada na žrtve.
Iako jako volim Better Call Saul moram da priznam da je to jedna strašno dosadna serija, u kojoj su autori promislili s.v.a.k.i. detalj (psihe, radnje ili prostora), ali kontinuirano ne uspevaju da nađu „žar“ koji bi tu stvar gurao napred, a nas da gorimo od nestrpljenja. Ovo je „američki Čehov“ koji neprekidno beži od toga. Na stranu što i ova serija i Ozark pokušavaju da budu Breaking Bad namesto Breaking Bad. HBO je, što se mene tiče, pobacio sa oba svoja favorita – Euphoria je postala uznemirujući eksplojtejšn kvazi-tinejdžerskog života, dok je Succession ove godine previše vremena proveo tapkajući u mestu, samo da bi na kraju suštinski trijumfovao repriziranjem svega onoga što se desilo u prethodnoj, „prevratnoj“ sezoni.
Netflixove favorite, Squid Game i Stranger Things, nemoguće je, usled enormne gledanosti, ignorisati, ali i za jednu i za drugu seriju ne pronalazim drugih razloga da se nađu u ovom „prestižno-dramskom“ društvu. Ali ih pronalazim više nego za Yellowjackets, priču o tinejdžerkama nasukanim nakon avionske nesreće koje stvari koje su činile da se spasu počinju da progone mnogo godina kasnije. Realno najbolja od ponuđenih je Severance, visoko-konceptualna serija i na nivou ideje i na nivou realizacije koja na terenu jedne kompanije sa vrlo začudnim tretmanom radnika zapravo istražuje šta čini naše biće i našu ličnost. I čini to magično i duhovito.
Kada su u pitanju „komedije“, tu su nominovane: Abbott Elementary (ABC), Barry (HBO), Curb Your Enthusiasm (HBO), Hacks (HBO), The Marvelous Mrs. Maisel (Amazon), Only Murders In The Building (Hulu), Ted Lasso (Apple TV+) i What We Do In The Shadows (FX).
Ako ja koji gledam sto serija godišnje nisam čuo, niti pokazao interesovanje za Abbott Elementary, mislim da ne morate ni vi. O njenoj (verovatno) tužnoj sudbini najbolje govori da je to jedina nominovana serija koja ide na nekom od četiri velika američka brodkastera (CBS, NBC, ABC, Fox). Od HBO-ovih serija, Barry sam batalio posle prve sezone, jer nikada nisam poverovao u postavljenu premisu (profesionalni ubica koji odlučuje da promeni život), a potom ni u ton kojim serija tu premisu obrađuje. Curb Your Enthusiasm je jedna od najboljih serija ikada i apsolutno je neverovatno da to i svojom jedanaestom sezonom više nego uspešno dokazuje. Hacks, o dve stendap komičarke, početnici i veteranki, je obećavao daleko više nego što je druga sezona ponudila, pretvarajući se u romkom sa dve Bridžet Džons. The Marvelous Mrs. Maisel je u kombinaciji samo zato što Jeff Bezos ima para, a nema drugih kandidata.
What We Do In The Shadows nikada, nažalost, nisam našao zabavnom kao mnogi drugi ljudi, te više od toga ne mogu da vam kažem. Što nas ostavlja sa moja dva, različita, ali po mnogo čemu slična, favorita: Only Murders In The Building i Ted Lasso. Prva je teve nadgradnja na vrlo popularne „true crime“ podkaste koja u isto vreme i imitira i parodira dramatizacije detektivskih istraga, a druga je o ragbi treneru koji dolazi da trenira engleski fudbalski klub. Ono što ih čini sličnima jeste skoro apsurdna količina pozitivnih junaka, pozitivne energije, „šarma dobričina“ i želje da sa junacima tih serija provedete još više vremena, po isteku epizode ili sezone. Njih dve možda najviše rezonuju onim što je ljudima potrebno u ovim (i dalje) „kovid vremenima“, a to je razumevanje, empatija, tolerancija i osećaj da nisu sami na ovom svetu.
Eto, nadam se da sam nekima od vas pomogao da se u susret ovoj idiotskoj manifestaciji (koju treba gledati samo zbog potencijalnih blamantnih momenata nagrađenih i zaobiđenih) bolje spreme i nagledaju pravih stvari. Ne gasite teve, možda je baš ono serija koja sledi ono što ste oduvek želeli da gledate! Jer ja tako stalno…
Bonus video: “Squid game”: Brutalnost postaje stvarnost – gosti Oliver Tošković i Milan Nikolić
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare