Foto: Dragana Udovičić

Izložba pozorišne fotografije "Heaven is a place where nothing ever happens" Dragane Udovičić biće otvorena 16. januara u 19 časova u Galeriji "Anastas Jovanović" Muzeja primenjene umetnosti.

Prisutni će imati prilike da pogledaju njen četvorogodišnji rad u Beogradskom dramskom pozorištu i fotografije glumaca s kojima je sarađivala. Jedna prostorija u galeriji u okviru izložbe biće posvećena nedavno preminulom pozorišnom reditelju Jagošu Markoviću, gde će kroz fotografije biti prikazana njegova predstava „Sumrak bogova“. To je i prvi komad koji je Dragana fotografisala u BDP.

– Prošle su četiri godine od tada, a komad me je osvojio već na prvoj probi. Jagoš je rekao u jednom intervjuu da je odabrao ovu predstavu zbog sumraka ljudskosti i svega božanskog u nama. To je nešto što tačno opisuje ovo vreme i što se, nažalost, pokazalo prethodne godine nemilim događajima u Srbiji – objasnila je Udovičićeva.

Foto: Dragana Udovičić

– Pozorišni čin je jedinstven i neuhvatljiv, jer sa svakim novim izvođenjem predstava je drugačija, takođe i glumci. Zbog svih svojih posebnosti jedan od najvećih izazova jeste raditi pozorišnu fotografiju. Od fotografisanja proba, kada sekunde odlučuju o dobrom kadru do portreta kada je neophodno pomiriti potrebe modela sa potrebama posla. Tako su se ljubav prema pozorištu i fotografiji spojili u Dragani Udovičić, koja je i ovaj put nepogrešivo uklopila lepo i korisno: glumački čin i lepotu trenutka emocije na zadatu temu predstave – napisao je Srđan Obrenović, izvršni producent Beogradskog dramskog pozorišta u katalogu izložbe dodajući da je posebno iskustvo osetiti predstavu kroz fotografije.

Foto: Dragana Udovičić

Dr Angelina Banković savetnica iz Muzeja grada Beograda istakla je u svom tekstu da je namena pozorišne fotografije bila prvenstveno dokumentarna.

– Nastajala je kao zabeleške važnih momenata, koje bi se zatim koristile u promotivne svrhe, ali i kao svedočanstvo o konkretnom pozorišnom ostvarenju, koje je nastavljalo da postoji dugo nakon što bi predstava prestala da se izvodi. Upravo zbog toga su pozorišne fotografije deo mnogih muzejskih kolekcija posvećenih istorijatima pozorišta. To je samo jedan od razloga zašto fotografije Dragane Udovičić zaslužuju da budu izložene u Muzeju primenjene umetnosti – napisala je Banković.

Foto: Dragana Udovičić

Drugi razlog, a na koji posredno ukazuje i činjenica da je Muzej za njihovo izlaganje odabrao upravo galeriju nazvanu po prvom domaćem fotografu, Anastasu Jovanoviću, je to što su radovi ove autorke prevazišli domen dokumentarnog i što ravnopravno funkcionišu u domenu umetničkog.

Foto: Dragana Udovičić

– Autorkino dugogodišnje iskustvo u snimanju pozorišne fotografije, tehnička savršenost i jedinstvena poetika, omogućili su joj da, pored toga što uspešno stvara reprodukciju pozorišne predstave, podjednako uspešno dočarava i njenu esenciju, njen duh, odnosno samu suštinu emocije koju glumci prenose svojim umećem. Njeni krupni kadrovi, posebno pojedinačni portreti rađeni u crno-beloj tehnici, u posmatraču izazivaju čitav spektar osećanja, preko tuge, besa, beznađa, zavisti, ponosa, usamljenosti, do sreće, radosti, ljubavi i očaranosti. U susretu dve umetnosti, pozorišta i fotografije, Dragana Udovičić uspeva da stvori dela takva u kojoj su obe podjednako prisutne i međusobno se dopunjuju, dela koja prevazilaze značenje samo jedne od njih – ocenila je dr Angelina Banković.

Foto: Dragana Udovičić

Dragana Udovičić je diplomirala filmsku i tv kameru na Akademiji umetnosti u Beogradu 2014. godine i stekla zvanje diplomiranog umetnika višemedijcke umetnosti. Dobitnik je Vidovdanske nagrade za najboljeg studenta 2008–2009. godine. Od 2002. se profesionalno bavi fotografijom radeći za poznate dnevne i nedeljne magazine.

Foto: Dragana Udovičić

Izlagala je fotografije na više grupnih i jednoj samostalnoj izložbi. Radila je kao direktor fotografije i snimatelj na nekoliko dokumentarnih i kratkih filmova, a sa svojim video radovima je učestvovala i na muzičkim projektima pijanistkinje Nade Kolundžije.

Dobitnik je nagrade za najbolju fotografiju grada Beograda 2004. godine, nagrade Pres foto Srbija, kao Betine fotografije godine pod nazivom Damjan Diklić 2021. godine. Od 2018. godine radi kao samostalni fotograf i snimatelj i kao oficijalni fotograf Beogradskog dramskog pozorišta i Muzeja primenjene umetnosti.

Foto: Dragana Udovičić

Bonus video: Jesenja izložba ULUS-a 2023.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar