Oglas
Povodom 80 godina od noar filma "Dvostruko osiguranje" Bilija Vajldera, "Independent" se osvrće na priču koja stoji iza mračnog klasika koji je bio decenijama ispred svog vremena.
„Dvostruko osiguranje“ ima sve. To je film o ljubavi, seksu, ubistvu i ljubomori – sa dodatkom prevare sa osiguranjem kao šlag na torti. Ipak, remek-delo noara Bilija Vajldera iz 1944. godine, prikazano u bioskopima SAD pre 80 godina, obrađuje ove teške i često pikantne teme sa krajnjom neupadljivošću. Savremeni recenzent ga je opisao kao film sa “ledenom temeljnošću obdukcijskog izveštaja”, piše „Independent“.
“Bio je to film koji je izgledao kao snimak iz žurnala. Nikada ne biste pomislili da je isceniran,” rekao je kasnije reditelj Vajlder svom kolegi Kameronu Krouu. Vajlderovi protagonisti nisu psihopate s oružjem, gangsteri ili pljačkaši banaka. Oni nisu ni privatni detektivi ni okoreli policajci. Oni su pripadnici srednje klase u Americi koji čine neizrecive stvari. Dvoje glavnih likova iz „Dvostrukog osiguranja“ – prodavac osiguranja (Fred Makmari) i njegova udata ljubavnica (Barbara Stenvik) – izazivaju simpatije publike kao i gađenje. Granice između heroja i zlikovaca su namerno zamagljene.
Istoričari filma odavno priznaju „Dvostruko osiguranje“ kao suštinski noar film koji (kako je Martin Skorsese rekao) “otkriva mračnu stranu američkog urbanog života”. Gledano iz današnje perspektive, Vajlderova drama takođe izgleda kao preteča svih onih produkcija koje sada rado gledamo o običnim ljudima koji čine neverovatne zločine – prevarantima sa Tindera, porodičnim ubicama, autostoperima sa sekirama i sličnima.
Vajlder je zajedno sa piscem kriminalističkih romana Rejmondom Čendlerom napisao scenario, bazirajući ga na noveli Džejmsa M. Kejna iz 1943. godine. Kejn je bio inspirisan stvarnim slučajem domaćice iz Njujorka Rut Snajder koja je 1927. godine, zajedno sa svojim ljubavnikom, prodavcem korseta ubila svog muža. Rut je pogubljena u zatvoru „Sing Sing“ u januaru 1928. godine.
Kejn je bio novinar u Njujorku u vreme suđenja i dobro je poznavao slučaj. Međutim, radnja filma „Dvostruko osiguranje“ smeštena je u prostranstva Los Anđelesa. Nef (prodavac osiguranja) je uredan profesionalac koji davi čoveka koga jedva poznaje. U prvom minutu filma, prikazan je kako noću vozi nervozno do svoje kancelarije, pali cigaretu i zatim govori u diktafon. Ranjiv i znojan, snima poruku za svog šefa, istražitelja osiguranja Bartona Kiza (Edvard Dži Robinson), koga smatra mentorom i ispovednikom.
Nef otkriva celu radnju samo nekoliko trenutaka nakon uvodne špice. „Želiš da znaš ko je ubio Ditriksona? Ja sam ga ubio… da, ubio sam ga; ubio sam ga zbog novca i zbog žene. Nisam dobio ni novac ni ženu,“ kaže on. Zatim prelazimo u retrospektivu. „Sve je počelo prošlog maja…“ počinje čuveni glas iz off-a.
Jedan od najupečatljivijih aspekata filma je to što je tako riskantan materijal prošao cenzuru. Vajlder i njegov tim su bili vrlo pažljivi da osiguraju da peškir Barbare Stenvik ne prelazi iznad kolena. Skakanjem na kraj priče i korišćenjem složene strukture retrospektive, uspeli su da signaliziraju da se ubica kaje i da je dobio svoju zasluženu kaznu. Ipak, nisu štedeli ni na brutalnosti niti na erotizmu.
„Bio je veoma uticajan u smislu noar pokreta, ali i u oblasti pravih zločina,” kaže scenarista-producent Alan Silver, koautor nove knjige o filmu „Dvostruko osiguranje“. „Najvažnija stvar kod filma bila je, uprkos veoma eksplicitnim odredbama Hejsovog [holivudskog cenzorskog] kodeksa koji kaže da ne možete učiniti kriminalce simpatičnim, upravo to što su filmski stvaraoci uradili… pratite protagoniste koji su preljubnici i ubice. Možda ne navijate aktivno za njih, ali i dalje saosećate sa njima i onim kroz šta prolaze. Delite njihove trenutke napetosti.”
„Dvostruko osiguranje“ je reklamiran kao uvrnuta romansa. Kejn ga je nazvao „više ljubavnom pričom nego pričom o ubistvu“. Ali posle ubistva, romansa se kvari. Filis i Volter postaju sve tajanstveniji i paranoičniji. Neizbežno, okreću se jedno protiv drugog.
Lik Barbare Stenvik često je opisivan od strane kritičara kao arhetipska noar „žena pauk“ koja zarobljava svoju mušku žrtvu obećanjem seksa i novca. „Bojim se da idem kući s njom. Tako je zlobna,“ našalila se Stenvik sa novinarima nakon što je pogledala pretpremijeru sopstvenog filma. Druge filmske zavodnice, od Šeron Stoun u „Niskim strastima“ do Rozamund Pike u „Gone Girl“, očigledno duguju svoj karakter ovom liku.
Makmari je izabran za ulogu Nefa kada su je drugi, poznatiji glumci odbili zbog straha da će igranje ubice naštetiti njihovim karijerama. Njegov prijatan šarm je očigledan. To čini njegovu ulogu tako fascinantnom. On igra hladnokrvnog ubicu, koji se na kraju zainteresuje i za tinejdžerku koja je ćerka čoveka kog je ubio, ali nikada ne gubi simpatiju publike.
Po prikazvanju film je hvaljen od strane mnogih kritičara i nominovan je za sedam Oskara ali nije osvojio nijedan.
Bonus video: Džek Dimić u „Probudi se“