Novi direktor Bečke državne opere, Beograđanin Bogdan Roščić, predstavio je juče svoj program za sezonu 2020/21. Od plakata do nekih imena, program će sigurno izazvati kontroverze, ali to ovog doktora filozofije, sklonog rušenju konvencija, sigurno neće omesti.
Iako funkciju zvanično preuzima 1. septembra, objavom nove sezone Roščić je i zvanično inaugurisan na čelo jedne od najstarijih i najuglednijih operskih kuća u svetu, četiri godine nakon što ga je na to mesto imenovala austrijska vlada.
Ko je Bogdan Roščić i kako je bez dana prethodnog iskustva u vođenju sličnih institucija odabran za čelo jedne od najuglednjih operskih kuća na svetu?
Rođen je 1964. u Beogradu ali već kao dečak se, sredinom sedamdesetih, sa roditeljima preselio u Linc. Tamo je završio gimnaziju, a potom u Beču studirao filozofiju i muzikologiju. Radio je kao muzički kritičar i bio poznat po duhovitim izveštajima. Inače je sklon rušenju konvencija.
„Nosio je majcu ‘Ramonsa’ kad se u redakciju ulazilo u odelu. Pisao je doktorsku disertaciju o Adornu kad su na bečkom Filozofskom fakultetu vladali francuski postmodernisti, na šta je odgovarao da od francuskih filozofa poznaje samo Asteriksa i Obeliksa. O jednom Ars-Elektronica simpozijumu je napisao: ‘nisam ništa razumeo, ali je zvučalo vrlo duboko'“, prenosi RTS.
Od 1993. do 2001. radio je u ORF-u kao muzički direktor jedne radio-stanice, zatim, preko „Juniverzal mjuzikla” i njegovog „Dojče gramofona”, potom „Deka mjuzik grupa” u Londonu i „Soni mjuzik klasikala” u Njujorku, stigao do Bečke državne opere. Od lakih nota do – „visoke” kulture.
„Sve nam ovo već zvuči poznato: Jedna od vodećih operskih kuća odluči da posegne izvan tesno povezanog sveta operskih impresarija u potrazi za novim liderom i izabere rukovodioca iz ‘Sonija’ bez iskustva u vođenju teatarske kuće da je usmerava kroz neizvesna vremena. Pre nešto više od decenije to je uradila Metropoliten opera u Njujorku kada je odabrala Pitera Gelba, tada čelnika ‘Soni klasikala’ za generalnog menadžera, sada je to učinila Bečka državna opera sa Gelbovim naslednikom u ‘Soniju’. Izabrala je Bogdana Roščića koji je pobedio nekoliko tradicionalnijih kandidata za ovo mesto”, pisao je „Njujork tajms” 2016.
Kao 33. direktor Bečke državne opere, Roščić je nasledio takva imena kao što su Gustav Maler, Rihard Štraus, Herbert fon Karajan ili Jan Holender. Uz njega na nove funkcije stupaju i muzički direktor Filip Žordan i direktor baleta Martin Šlepfer, obojica Švajcarci.
Kako je navedeno u novoobjavljenom programu, sezona Bečke državne opere će, za sada, krenuti kao što je i planirano, 6. septembra, Danom otvorenih vrata, a već sutradan na programu je prva premijera, „Madam Baterflaj”, u produkciji oskarovca Entonija Mingele iz 2005, koreografiji i režiji Karolin Čoa, sa Asmik Grigorian u glavnoj ulozi.
U intervjuu za bečki „Kurir” Roščić je najavio deset premijera, među njima i novu produkciju „Travijate” Sajmona Stouna. Istakao je da će Beri Koski režirati više radova, da će velika imena nastaviti da gostuju u ovoj kući, ali i da će nastupiti neka nova, prenosi sajt Operavajer.
Među novim naslovima biće i Britenov „San letnje noći”, potom „Evgenije Onjegin” Čajkovskog, Bizeova „Karmen” u produkciji Kaliksta Bieita, „Faust” sa operskom zvezdom Huanom Dijegom Floresom koji će debitovati u ovoj ulozi, a šlag na torti biće majska premijera „Magbet” u produkciji Berija Koskija, sa Lukom Salsijem i neprikosnovenom Anom Netrebko.
Roščić je svestan da neće biti lako, s obzirom na okolnosti, ali da oni rade kao da će se sve biti normalno.
– Državna opera sama finansira oko 45 odsto svog budžeta, što je skoro jedinstven slučaj, u poređenju sa drugim kućama. Poslovanje sa smanjenim brojem gledalaca (uz poštovanje bezbedne razdaljine) biće moguće samo ako Republika Austrija pruži svoju podršku – izjavio je Roščić za „Kurir”.
Operska dvorana prima 2.300 posetilaca, u orkestru je 80 ljudi, a kuća ima više od 1000 zaposlenih. Na pitanje novinara koliko dugo mogu da izdrže u ovakvim, vanrednim okolnostima, Beograđanin je duhovito odgovorio da baš sad „menja ulje” na svojoj „kristalnoj kugli”, te da o tome ne može ništa precizno da kaže.
Ali, priznao je i da se ne kaje što je preuzeo mesto direktora, odnosno da ne bi ustuknuo da je znao da će ga već prvog radnog dana dočekati svetska pandemija, citirajući Šekspira: „Kad je more mirno, svi čamci su podjednako vešti”.
Za manje od 24h od objave sezone već su se našli i prvi kritičari vizuelnog identiteta kampanje. Kako navodi portal Slipd disk neki su prokomentarisali da novi poster više liči na reklamu za mjuzikl „Moje pesme moji snovi”, nego za majstorske pevače, dok drugima smeta pomalo nepristojan ugao iz kojeg je slika snimljena.
Kontroverze teško da će se tu zaustaviti. Prema objavljenom rasporedu, već za period 9-18. septembar najavljena je Verdijeva opera „Simon Bokanegra” sa Plasidom Domingom u naslovnoj ulozi, slavnim španskim tenorom/baritonom koga je više žena optužilo za seksualno uznemiravanje zbog čega su mu neke kuće već otkazale gostovanja. Domingo se, inače, trenutno oporavlja od koronavirusa i oseća se „dobro”.
Za mart sledeće godine planirana je premijera „Parsifala” sa Jonasom Kaufmanom i Elinom Garančom u glavnim ulogama, u režiji Kirila Serebrenikova, ruskog režisera koji je od avgusta 2017. do septembra 2019. bio u kućnom pritvoru u Rusiji zbog navodnih finansijskih malverzacija, što su mnogi okarakterisali kao politički motivisan proces.
Roščić je na mestu direktora opere nasledio Dominika Majera koji nije krio da se nadao da će produžiti ugovor po njegovom isteku 2020. Tadašnji ministar kulture Tomas Drozda rekao je da Roščićevo imenovanje treba da „uspostavi bečku kompaniju kao vodeću instituciju u našem kulturnom okruženju”.