Oglas
Premijera predstave "Čovek slon" u režiji Kokana Mladenovića zakazana je za 25. maj u Beogradskom dramskom pozorištu, a kako je danas najavila autorska ekipa komad se bavi istraživanjem različitih pozicija društvene drugosti, odbačenosti, marginalizovanosti i osude pojedinaca.
Polazišna tačka u razvoju projekata su dokumentarni podaci i spisi o slučaju Džona Merika poznatog kao Čovek slon. Ovaj medicinski fenomen samo je okidač za bavljenje temom diskriminacije različitih medicinskih stanja od strane „zdravog“ društva.
Na koje sve načine nečiji izgled, poreklo, hormonalni status, bolest… utiču na poziciju koju ta osoba zauzima u društvu i na koji način društvo zlostavlja one koji se razlikuju od normirane većine – pitanja su kojim se bave u ovom komadu.
Glavnu ulogu tumači hrvatski glumac Ozren Grabarić koji je istakao da mu je bilo inspirativno da promišlja o društvu u kojem živimo, društvu spektakla koje ne zanima šta je suština.
– Mediji nam plasiraju samo udarničke vesti, skandalozne i šokantne. Sve te površne stvari privlače pažnju ljudi, ali zapravo niko ne vidi suštinu. Tako je i sa Čovekom slonom. Svi ga posmatraju zbog njegovog medicinskog stanja, a nikoga ne zanima ko je taj čovek, šta ima u svojoj duši, ne interesuje ih njegova dobrota, niti pogled na svet. On ima potrebu da to sve kaže, ali društvo u kojem živi ne želi da sluša – kazao je Grabarić.
Reditelj predstave Kokan Mladenović objasnio je da problem deformiteta jednog čoveka zapravo postaje priča o deformitetu jednog društva.
– To društvo je mnogo nakaznije i strašnije od onoga kako oni njega doživljavaju. Čovek slon, osim fizičke raznolikosti poseduje mnogo više ljudskih vrednosti od društva koje ga ismeva. Dobili smo dobru temu i tekst sa aktivizmom za detektovanje različitih problema – rekao je Mladenović i dodao da je radom na ovoj predstavi dostignuto sve što smatra dobrim pozorištem – emocija, angažovanost, estetika i dobro zaokruženi karakteri likova.
Predstava je napisana prema delovima originalnog dramskog teksta Dimitrija Kokanova „Drama slon: Ogled o problemima reprezentacije u pozorištu“, a dramaturg ističe da je saradnja sa Kokanom kao rediteljem zasnovana na dijalogu i razmeni.
– Ovo je priča o tretmanu drugosti, o problemu ismevanja svega što je drugačije. „Čovek slon“ je reprezentacija medicinskog stanja koje društvo ismeva – kazao je Kokanov i dodao da je poruka predstave kolektivna odgovornost – kako postupamo jedni prema drugima.
U komadu igraju i Mirjana Karanović, Jovo Maksić, Jana Milosavljević, Ivan Tomić, Slađana Vlajović, Aleksandar Jovanović, Milan Kolak, Ivana Nikolić, Ivan Zablaćanski i Bojana Stojković.
Ivana Nikolić i Ivan Tomić tumače likove iz aristokratije, koji i dovode u fokus taj spektakl, a Nikolićeva ističe da se ništa ne menja, te da nije dobar put kojim idemo ukoliko nas zanima samo spoljašnjost i to da nekog uzmemo, iskoristimo i bacimo.
Milan Kolak tumači ulogu čoveka iz radničke klase koji je, kako je objasnio, potčinjen u odnosu na senzaciju Čoveka slona.
– Moj lik poštenim radom ne može da odhrani porodicu jer ovo društvo od bolesti, izopačenosti i gluposti pravi najznačajnije stvari, predstavlja ih na televiziji, po novinama, daje im prostor. Mi smo učesnici u tome jer delimo te vesti, ismevamo te ljude koji ni ne znaju šta im se dešava, preko noći su doživeli neku slavu koju su zaslužili time što nemaju nikakav kvalitet, osim falinki. Ljudi koji pošteno rade svoj posao ne mogu da zarade za koru hleba. Ova predstava govori i o tome da smo i mi sami ti koji kreiraju ovo društvo načinom na koji se ophodnimo prema ljudima kojima je potrebna pomoć. Njih obično koriste za sopstvene interese, propagira se nakaznost u sopstvene svrhe, a ljudi koji zaslužuju parče hleba ne mogu to da dobiju – kazao je Kolak.
Scenografiju komada „Čovek slon“ potpisuje Marija Kalabić, kostimograf je Aleksandra Pecić Mladenović, kompozitor Irena Popović Dragović, za scenske pokrete zadužena je Andreja Kulešević, a za scenski govor Dejan Sredojević.
Predstava je na repertoaru Beogradskog dramskog pozorišta od subote svako veče do kraja meseca.
Bonus video: Nekultura u pozorištima