Oglas
Akteri priče su predsednik i ministri koji su izgradili sistem jedne države, koji je trajao stotinama godina. Kreće iz gogoljevske situacije, odnosno naredbe da u jedno društvo treba implementirati demokratiju. Sve je realistično od početka do kraja, anksioznost, bes, neizdrž, surova mašina koja ih melje, rekao je reditelj Veljko Mićunović na konferenciji za medije uoči premijere predstave "Demokratija" Josifa Brodskog.
Prvo izvođenje biće u subotu, 15. maja u 19.30 na Maloj sceni „Predrag Pepi Laković“ u Beogradskom dramskom pozorištu koje ovu predstavu radi u koprodukciji sa Novosadskim pozorištem Ujvideki Szinhaz.
Uloge su poverene zvezdi hrvatskog pozorišta Ozrenu Grabariću, potom Ivani Nikolić, Gaboru Pongu, Tamari Aleksić i Arpadu Mesarošu. Upravo je šarmantni Mesaroš u jednom trenutku ustao da se pokloni autorskom timu i rekao da je zahvalan što je imao prilike da bude deo ekipe iz snova.
Reditelj Mićunović je naglasio da je tema komada svevremenska. U najavi na sajtu BDP istakao je da „paradoks demokratije verovatno leži u tome što sebe smatra za Dobro, što večno želi dobro, a u procesu demokratizacije najčešće čini Zlo“, kao i u tome da za razliku od individue koja posustaje, demokratija ne staje, ona ide, izvitoperena, zloupotrebljena, višestruko silovana i gnevna“.
– Dužni smo Brodskom da ovo posmatramo široko, nije ovo samo priča koja se tiče Srbije i eks Jugoslavije nego seže daleko u Evropu i Ameriku. Mi zapravo svedočimo setu scena na putu demokratizacije jednog društva, uz dilemu da li je to moguće u sistemu vrednosti koji je postao amoralan i gotovo voajeristički posmatramo sve te situacije iz gledališta, možda i ne sluteći koliko postaju deo nas i koliko nas uzimaju jer čini mi se da nas se užasno tiču. Ono što izlazi iz tkiva predstave jeste da ona pokušava da svakom od nas servira da krene od čišćenja svog dvorišta – rekao je Mićunović i dodao da mu se čini da je tu početak problema, da svako od nas treba preuzme deo krivice.
Poigravali smo se groteskom, koja je veoma atraktivan žanr, nastavlja reditelj.
– Mislim da će, baš zbog tog prepoznavanja gledalaca, to biti duhovita predstava, da će smeh provejavati, ali i da će, kako to groteska nalaže, postati u nekim trenucima vrlo gorka. Rado se setim Gogoljeve rečenice na početku „Revizora“: „Ne krivite ogledalo što vam je lice ružno“. Mislim da u tim postulatima razmišljamo o demokratiji. Da li je zloupotrebljavamo ili se samo busamo u prsa njom ne čineći ništa po tom pitanju – kazao je Mićunović.
Ozren Grabarić je napomenuo da je izuzetno srećan što se vratio u BDP nakon komada „Ružni, prljavi, zli“:
– U ovoj predstavi imam priliku da igram sa našim prijateljima Mađarima, radim prvi put sa Tamarom, jedino smo Ivana i ja stari partneri. Rad na ovom komadu je bio specifičan, i humor je takav, i preciznost koju je Veljko tražio od nas, ali smo i pored te matematike pronašli slobodu. Slobodu nije dobro imati previše, niti premalo, nego onoliko koliko ti treba. Mi kada razmišljamo o demkoratiji u okviru pozorišnog procesa, ne znamo koliko funkcioniše. Imali smo jedan fantastičan, duhovit autorski tim. Slobodan Obradović koji je adaptirao ovaj tekst, kompozitor Irena Popović Dragović, naši muzičari… Predstava je uzbudljiva i ponosan sam i radostan što sam bio ovog tima.
Glumica Ivana Nikolić se raduje što se vraća na Malu scenu BDP.
– Ona ima posebnu atmosferu i divno je što publika tamo sve vidi u krupnom kadru. Drago mi je zbog saradnje koju smo upravo imali sa pozorištima u Novom Sadu na festivalu “Naši dani”. Mi smo stvarno postali “mala Jugoslavija” i to je važno i za naš individualni i kolektivni rast.
I Tamari Aleksić je bitan osećaj zajedništva.
– To je i razlog zašto se bavim glumom. To se toliko emitovalo da se osetilo kroz celu predstavu, toliko jako, toliko intenzivno, da tačno znamo šta smo hteli da kažemo i korespondira sa publikom.
Gabor Pongo je izdvojio u svom obraćanju da se krv osvežava unutar svih trupa zahvaljujući ovakvoj saradnji teatara.
– I Arpad i ja, kao očevi dvoje dece, moja bebica ima tek četiri meseca, sada smo više ovde u Beogradu ali kada se sklope zvezde, onda ima smisla sve. To je pravi teatar, to kako smo mi radili i doveli smo ga do vrhunca. A to što naša pozorišta sarađuju, to je nešto dodatno važno – rekao je Gabor za Nova.rs.
U autorskom timu su dramaturg Slobodan Obradović, scenografkinja Marija Kalabić, kostimografkinja Jelena Stokuća i kompozitorka Irena Popović Dragović.
Pretpremijera je u petak 14 maja, a reprize 16. i 18. maja.