Nastup Ateljea 212 u Njujorku nakon više od 50 godina jeste, po mom osećanju, veliki korak ka internacionalnoj prepoznatljivosti teatra koja je u ovom trenutku tako retka ili zapravo neprisutna kad je naše pozorište u pitanju, i ne samo naše, kaže za Nova.rs dramski umetnik Svetozar Cvetković povodom gostovanja Ateljea 212 u Njujorku sa predstavom „Balkan Bordello” Jetona Neziraja u režiji Blerte Neziraj.
Reč je o koprodukciji našeg pozorišta sa Teatrom La MaMa iz Njujorka i Ćendra multimedija iz Prištine u izvršnoj produkciji Beke Vučo ispred Fondacije My Balkans, koja će prvo izvođenje u Americi imati 31. marta.
Dramaturzi predstave su Dimitrije Kokanov i Zišan Ugurlu, a internacionalnu autorsku ekipu čine i kompozitor Gabrijele Marangoni, kostimografkinja Gabrijel Beri, scenografkinja Marija Kalabić, dizajner svetla i vizuelni koncept Niko de Roj, koreograf Đerđ Prevozi, majstor svetla Jan Perego.
– Do pre deceniju zainteresovanost u tzv. regionu za naš rad i obrnuto, bila je velika i upućivala nas je na češću razmenu pozorišnih dela no što je to sada. Čini se da nam ova godina, bar što se Ateljea 212 tiče, unosi nadu da će publika i kritika i u drugim sredinama biti u prilici da vidi najbolje što možemo da pružimo. U tom smislu, neki vrh pozorišnog angažmana koji ću se usuditi da kažem pripada eksperimentalnom i moguće avangardnom teatru danas jeste predstava “Balkan Bordello”, realizovana multikulturalno, multietnički i multinacionalno, ne samo što se tiče glumaca na sceni, već i autora počevši od pisca, rediteljke, kostimografa, scenografa, kompozitora, pa do majstora postavke svetla – priča Cvetković, nekadašnji upravnik Ateljea 212.
Epska priča o dobu bezumlja u kojem trenutno živimo „Balkanski bordel: saga o jednoj balkanskoj porodici“zasnovan je na Eshilovoj trilogiji „Orestija“. Ovaj komad o traumatizovanim društvima koja sama sebe izjedaju, suočava nas s ratom kao mašinerijom uništenja, u kojem život i normalnost polažu oružje pred neverstvima i zlom ljudi. Drama dotiče suštinu balkanskog temperamenta, prati uzlete i padove ljudske duše i ističe apsurdnost epohe, antičke ali i savremene koja se temelji na nasilju i mržnji.
U komadu „Balkan Bordello“ Svetozar Cvetković tumači licemernog pesnika Egista, s kojim Klitemnestra želi da započne novi život.
– Glumci su uglavnom iz Amerike, njih sedmoro iz teatra La MaMa, Ivan Mihailović i ja smo iz Ateljea, Verona Kodža iz Prištine. Napravljena je široka koprodukcija koja je imala za cilj da uradi predstavu po ovom izvanrednom delu koje je već nekoliko godina igrano u prevodu u Crnoj Gori. Jeton je pisao komad u vrlo crnohumornom maniru. On je stvarno sjajan pisac i drago mi je da sam ga otkrio.
Cvetković ističe da je važno što je Atelje 212 prisutan u ovoj koprodukciji jer je rad na predstavi dao respektabilan i uvažen rezultat u svim sredinama na kojima su do sada nastupali.
– A, to je ipak Balkan. Ovoga puta u džungli pozorišne i scenske umetnosti Njujorku, u svetski priznatom eksperimentalnom teatru La MaMa, treba pronaći put do gledaoca koji će se u tih 10 večeri, koliko izvodimo predstavu tamo, odlučiti da dođe da učestvuje i sam u jednom i za taj grad začudnom pozorišnom događaju. Mi jedva čekamo – zaključio je Cvetković.
Prvo od devet izvođenje komada „Balkan Bordello“ zakazano je za 31. mart u Teatru La MaMa u Njujorku.
Bonus video: Otvaranje BITEF-a