Sedamnaesti Beldocs festival, koji će se održati od 22. do 29. maja u Beogradu i drugim gradovima u Srbiji, kao i obično predstaviće publici brojne dokumentarne filmove nagrađivane na najvećim svetskim festivalima. Tako će se na programu ovogodišnjeg Beldocsa pronaći pobednički filmovi sa Kanskog festivala, Sandensa, Berlinala, CPH:DOX festivala u Kopenhagenu, Cinema du reel festivala u Parizu i drugih svetskih smotri kinematografije.
– Čast nam je da prikažemo višestruko nagrađene, hrabre filmove unutar ovogodišnje selekcije, koja je zaista jača i svestranija nego ikad. Ovi filmovi služe kao testament neumoljivoj i neuništivoj moći filmske umetnosti da izazove emocije, pokrene debate i oblikuje kulturnu sferu društva. Savršenim balansom između narativnog i vizuelnog pripovedanja, autori ovih dela publici prikazuju svoj jedinstveni pogled na svet koji se ubrzano menja – izjavio je umetnički direktor Beldocsa Marko Grba Singh.
„Majka svih laži“ (The Mother of All Lies), u Kanu ovenčan nagradama „Cinema Eye“ za najbolji dokumentarni filma i nagradom za najbolju režiju u programu „Un certain regard“, predstavlja putovanje mlade marokanske rediteljke Asmae El Moudir kroz prošlost njene porodice i njene zemlje. Pitajući se zašto ima samo jednu fotografiju iz detinjstva i zašto je sigurna da devojčica na fotografiji nije ona, rediteljka odlučuje da istraži misterioznu prošlost. Ona gradi minijaturnu verziju Kazablanke i komšiluka u kom je odrasla, a u toj nadrealnoj atmosferi, njen otac, majka i baka kreću da pričaju. Autorka raspliće slojeve obmane i zaborava koji su oblikovali njihove živote… Nakon projekcija u Kanu, Sandensu, Atini i brojnim drugim festivalima, na Beldocs stiže ovo zapanjujuće delo u kom sećanja i istorija bivaju svedeni na igračke kako bi najzad progovorili.
„Direktna akcija“ (Direct Action) u režiji Gijoma Kajoa i Bena Rasela, dobitnik je nagrade za najbolji film u selekciji „Encounters“ festivala u Berlinu, kao i specijalnog priznanja za dokumentarni film na istom festivalu. Uz to, proglašen je za najbolji film jednog od najznačajnijih dokumentarnih smotri, festivala „Cinema du reel“ u Parizu. Film portretiše jednu od najistaknutijih aktivističkih zajednica u Francuskoj, ruralni kolektiv koji se uspešno odupreo projektu proširenja međunarodnog aerodroma, stvorio novu autonomnu zonu, preživeo pokušaje nasilnog iseljenja od strane države i pokrenuo novi ekološki pokret. Preteći svakodnevnicu ovih aktivista – skvotera, anarhista, farmera i onih koje je vlada naziva „eko teroristima“, film postavlja pitanje da li uspeh radikalnog pokreta može ponuditi put kroz klimatsku krizu.
„Neka nova divljina“ (A New Kind of Wilderness) premijerno je prikazan na nedavno održanom Sandens festivalu gde je osvojio nagradu za najbolji svetski dokumentarac. Ovaj film rediteljke Silje Evensmo Jacobsen predstavlja intiman susret sa porodicom koja se suočava sa novom stvarnošću. Šestočlana porodica je godinama živela divljim, slobodnim životom u šumi, ali ih je tragičan događaj primorao da se vrate u civilizaciju i prilagode modernom društvu. Prilazeći im veoma blizu kamera beleži njihovu sadašnjost, momente saosećanja i nežnosti, dok kućni video snimci pružaju uvid u prošlost. Neka nova divljina je bolno i radosno filmsko iskustvo, priča o prihvatanju tuge i promena.
„Holivudgejt“ (Holywoodgate), nezapamćeno odvažni dokumentarac egipatskog reditelja Ibrahima Našata, na Beldocs stiže posle zapaženih projekcija na festivalima kao što su Venecija i IDFA u Amsterdamu. Ibrahim je sa kamerom otputovao u Avganistan 2021. godine, samo nekoliko dana nakon što se američka vojska povukla iz ove zemlje. Talibani su ponovo preuzeli kontrolu nad razorenom zemljom i pronašli holivudgejt – američku bazu napunjenu oružjem. Reditelj u Avganistanu provodi godinu dana i prati transformaciju talibana iz gerilskog pokreta u teško naoružani vojni režim, pružajući neverovatan i direktan uvid u stanje stvari u Avganistanu danas.
„Agent sreće“ (Agent of Happiness), u režiji Arun Bhattarai i Dorottya Zurbó, dolazi nam kao dobitnik posebnog priznanja za svetski dokumentarac festivala Sandens. Ovaj film vodi nas u Kraljevinu Buton, zagonetnu zemlju u južnoj Aziji, koja se smatra jednom od najsrećnijih država na svetu. Film prati Ambera, jednog od 75 državnih agenata koji putuju od vrata i vrata i razgovaraju sa najrazličitijim ljudima kako bi izmerili koeficijent nacionalne sreće. Pored priča brojnih sagovornika, film zadire i u život samog agenta, četrdesetogodišnjaka koji i dalje živi sa majkom, ali ne prestaje sanja o romantičnoj ljubavi. Ovaj gorko – slatki dokumentarac premijerno prikazan na Sandensu, progovarala o vrednostima i osećanjima zajedničkim za sve kulture, podstičući nas da pogledamo lepotu i krhkost sopstvene sreće.
Pored pomenutih filmova, srpske premijere će na Beldocsu imati i već najavljeni filmovi „Topli film“ Dragana Jovićevića, „Menus-Plaisirs Les Troisgros“ Frederika Vajzmana i „Okupirani grad“ (Occupied City) Stiva Mekvina.
Beldocs, jedan od vodećih međunarodnih festivala dokumentarnog filma u ovom delu Evrope, održava se svake godine u maju u Beogradu. Osnovan 2008. godine, podeljen je u 12 programskih celina, organizuje preko 100 premijernih projekcija svake godine, tokom osam dana trajanja festivala, koji se prikazuju na više od sedam lokacija. Festival Beldocs dodeljuje šest nagrada u četiri takmičarska programa. Osim filmskih projekcija organizuje niz panela i Master Class predavanja, a u okviru Industry aktivnosti na radionicama, dodeljuju se novčane nagrade za razvoj budućih filmova.
Svake godine okupi preko 150 međunarodnih stručnjaka u audio-vizuelnoj industriji, autora i producenata. Više od 200 partnera u Srbiji, regionu i Evropi, podržava rad Beldocs filmskog festivala. Kreativni tim od preko 20 članova organizuje Beldocs festival, uključujući stručnjake iz oblasti filma, dizajna i umetnosti. Beldocs je od 2017. partner u evropskim projektima: #europeanfilmchallenge, AVA Doc, Moving Cinema, Young4Film i član je Evropske dokumentarne mreže. Više informacija na www.beldocs.rs.
Bonus video: Vladimir Perišić o filmu „Lost Country“