Miloš Biković tumači glavnu ulogu u dugo očekivanoj predstavi “Baal” Bertolda Brehta, koju režira slovenački reditelj Diego de Brea u Beogradskom dramskom pozorištu, a čija je premijera zakazana za 15. april na sceni Olivera i Rade Marković.
“Baal“ je prvi Brehtov celovečernji komad, napisao ga je kao dvadesetogodišnjak, na samom kraju Velikog rata, i u njemu se naziru elementi dramaturških tehnika njegovog “epskog teatra“. Neke muzičke sekvence sam je komponovao. Ovaj komad je igran u Jugoslovenskom dramskom pozorištu pre više od trideset godina.
Veliko interesovanje novinara i strpljenje aktera na konferenciji za medije su bili fascinantni. Posebno zbog toga, što je malo njih zanimala sama predstava. Bikovića smo pitali odakle mu ovoliko strpljenja, mirno je odgovorio da se tome učio godinama unazad.
– Postoje trenuci kada mi nije svejedno i kada mi novinari ne pomažu da dam prave odgovore nego su tu da me pitaju bilo šta samo da objave – rekao je popularni glumac sa kojim smo na kratko razgovarali uoči probe.
Ono što ga je privuklo da prihvati ulogu jeste to što je nije imao odgovore na pitanja koje je Breht postavio i to mu je bio izazov da ih pronađe.
– Kada sam prvi put pročitao komad bio sam frapiran. Jednostavno nisam video način sa koje strane mu treba prići. Toliko je sam po sebi višeslojan i težak. Veliku radost sam doživeo kada smo počeli da radimo sa Dijegom, jer je i on kao i predstava višeslojan – našalio se Biković i dodao da je De Brea snažno i hrabro ušao u meso, u suštinu komada:
– Počeo je da ga rekonstruiše, da ga rastavlja, i svodi na bazično ljudsko. Bio je ovo proces u kojem sa veoma uživao, koji je obogatio moje glumačko iskustvo i stvorio jedan novi pogleda na Brehta i sam pozorišni proces. Zahvalan sam tome jer je enormna količina energije uložena od svih koji su angažovani kao i uprava pozorišta jer su probe bile isprekidane da se dođe do kraja ovog procesa. Ali on je samo doveden do tačke da se prikaže, ne završava se sa premijerom.
On objašnjava da je Beogradsko dramsko pozorište postalo središte pozorišnog života zahvaljujući menadžerskim sposobostima Juga Radivojevića i da u okviru ovog teatra trenutno stvaraju velika teatarska imena u regionu.
– Ideja da radim ovaj komad potekla je od Juga Radivojevića, upravnika BDP. U radu sa Dijegom sam svoju ulogu radio na više načina jer on insistira da uvek bude živa, tako da je uvek drugačija i iskristalisaće se do premijere i biće opet nešto novo.
I u ovoj predstavi pored Miloša Bikovića glumi njegov kolega sa klase Miodrag Mićko Radonjić, i partner u producentskoj kući Arhangel studio. Zajedno su igrali u ruskom filmu “Balkanska međa”, čija se radnja odvija i na Kosovu, kao i u filmu “Južni vetar“ i predstavi “Kada su cvetale tikve“ Dragoslava Mihailovića u režiji Bobana Skerlića u BDP.
Radonjić je izjavio da je znao o kakvom se klasiku radi kada je Breht u pitanju i da mu je zato bio izazov da prihvati ulogu.
– Već do prve probe mi je bilo jasno da treba da se prepustim ideji reditelja koji je svojom energijom, nadahnutošću, inspiracijom, vukao ceo proces da se igramo, istražujemo, da kopamo. On nas je glumački otvarao da svako igra na svoj način a za svoju ulogu mislim da je izazov koji nije završen, on će da raste i posle premijere kao i cela predstava. A to i jeste pravo pozorište. Predstava će biti uzbudljiva i bogata i u vizuelnom smislu. Sve ostalo je na doživljaju publike – zaključio je Radonjić.
Pored Bikovića i Radonjića, uloge tumače Vanja Nenadić, Dunja Stojanović, Ivan Zablaćanski, Jana Milosavljević, Maja Ranđić, Miloš Petrović Trojpec, Milan Čučilović, Milan Zarić, Stefan Radonjić i deca Mia Petrović i Una Petrović.
– Bilo nam je nepodnošljivo – našalila se Vanja Nenadić, koja u BDP igra u predstavama “Sumrak bogova“, “Kad su cvetale tikve“, “Ružni, prljavi, zli“, “Ko se bolji Virdžinije Vulf“.
Ona je istakla da će joj u dosadašnjem iskustvu, u zanatskom smislu, ostati to što su uspeli da do rešenja dođu koristeći nova glumačka sredstva.
– Inače, u pozorištu sam po ceo dan mesecima, što mi čuva zdrav razum. Tako da u nekim momentima jeste izuzetno naporno, ali je trenutno jedino smisleno u ovom čitavom ludilu koje nas okružuje – naglasila je Nenadić.
Mlada Dunja Stojanović, koju smo imali prilike da gledamo pre neki dan u komadu „Tiho teče Misisipi“ u režiji Ivice Buljana, a takođe glumi u komadu “Kada su cvetale tikve“ opisala je svoje iskustvo na radu u ovoj predstavi.
– Za moje skromno pozorišno iskustvo, mislim da se ovakvi procesi retko dešavaju a da se naša energija glumaca i reditelja poklopi do te mere, tako pozitivno, vedro, bez obzira koliko smo na tim probama dugo svaki dan a da jedva dočekamo da se vidimo naredni dan. I samim tim se stvara neka magija. Dijego uspeo potpuno da nas rastavi, pa ponovo sastavi, i da je to ono što će publika doživeti na pravi način – kaže Stojanović.
Premijera predstave „Baal“ je u četvrtak 15. aprila u 19, a prva repriza dan kasnije u isto vreme.