Aleksandar Marinković Foto: Slavica Panić/Nova.rs

"Smatram da ovaj festival treba da bude bolji, da bi trebalo da bude prisutniji u medijima i da ne bi trebalo da ovako bedno dolazimo i vraćamo se mrtvi posle predstave. Ovo je nekada bio veliki festival koji je posle jubilarnih 60 godina sveden na jedan mali ad-hoc susret o kome se slabo priča, piše i gde se ljudi uopšte ne susreću. Uz sve uvažavanje, meni ovo ne liči na festival", rekao je za Nova.rs u Užicu glumac Narodnog pozorišta Niš Aleksandar Marinković.

Za vreme okruglog stola, posle predstave „Koštana“ u izvođenju Narodnog pozorišta Niš, u Užicu, gde se ove godine festival održava , podignuta je tenzija zbog mišljenja glumca Aleksandra Marinkovića koji je u predstavi igrao lik Hadži Tome.

„Imam potrebu nešto da kažem pa se nadam da nekom, ko uređuje Bilten, ovo može biti interesantno. Ne govorim samo u svoje ime i možda će zvučati kao neka kritika. Dugo nisam bio u Užicu, obožavam ovo pozorište i ovaj ansambl, pratio sam mnoge predstave i osećam prijatno ovde, kao kod kuće među svojim prijateljima. Ono što želim da kažem tiče se festivala na kome učestvujem, koga volim i za koga brinem a to je ovaj naš festival. Ja znam da je većina pozorišta ove naše zajednice u Srbiji i većina upravnika napravila po svoj festivalčić, da retko koje pozorište nema svoj festival i da su ti festivali negde u prvom planu“, bio je uvod u ono što je još Marinković želeo da kaže.

Dodao je da godinama unazad pomenuti festival na predstavlja susrete.

„Ja sam imao privilegiju da krenem danas kasnije iz Niša ali mi je žao jer su moje kolege jutros morale da ustanu u šest da bi u osam krenule, stigli ovde u 13h, ceo dan proveli šetajući po gradu da bi odigrale tešku predstavu a sada nas čeka povratak nazad. Ako izguglate i ukucate na Naslove net ovaj festival, nećete naći ništa. Tu su sada Divna, Vaha i još par kolega, kolege iz drugih pozorišta, pričam o glumcima, ne vidim. Ovo odavno više nisu susreti, već godinama unazad“, naveo je Marinković.

Glumac je rekao i da festival treba prepustiti glumcima.

„Ovaj festival je po mom ličnom mišljenju, izvinite, potpuno izgubio smisao. Ja imam rešenje a predlog je da ga vi, direktor i ostali ljudi koji se bavite ovim festivalom, prepustite glumcima. Ja mislim da ćemo mi to mnogo bolje organizovati i da će taj festival ličiti na ono na šta je ranije ličio. Na žustre okrugle stolove gde je puno kritičara koji govore i kritikuju a glumci brane predstavu, gde su tu kolege iz drugih pozorišta, gde imamo dinamična i divna druženja na ovom festivalu, gde se sa utiscima vraćamo a medijima smo mnogo mnogo interesantniji. Godinama unazad je već tako i brinem se za festival na kome sam odrastao i nemam moućnosti i prostora da to kažem pa mislim da je ovo zanimljivo mesto i zanimljiv trenutak, bez obzira što sam unervozio mog direktora. Ja ga razumem ali kažem da ne govorim samo u svoje ime i mislim da bi nešto bilo potrebno promeniti“, zaključio je glumac niškog pozorišta posle čega je usledio glasan aplauz prisutne publike i glumaca.

U prvom redu publike sedeli su direktor Festivala profesionalnih pozorišta Srbije, ujedno i direktor Narodnog pozorišta Niš Spasoje Ž. Milovanović i ovogodišnji selektor, direktor Narodnog pozorišta Užice Zoran Stamatović. Ni jednom ni drugom očigledno nisu prijale reči glumca Aleksandra Marinkovića. Milovanović je, i pre nego aplauz završi, počeo da govori, vidno iznerviran.

Spasoje Ž. Milovanović Foto: Slavica Panić/Nova.rs

„Hvala kolegama iz Narodnog pozorišta Niš, jako sam srećan i velika mi je čast ali i odgovornost što se u isto vreme nalazim i na mestu aktuelnog direktora Narodnog pozorišta Niš i na mestu aktuelnog predsednika Zajednice profesionalnih pozorišta Srbije. Svako od nas ima neko svoje mišljenje i da ne idem dalje na zadatu temu ali ovo ne da nije mesto nego je ovde promašena tema. Dakle, ovo što si sada poslednje izgovorio, pored svih divnih reči koje ste izgovorili. Dakle, ovo nisu susreti, ovo je festival takmičarskog tipa, susreti su nešto sasvim drugo. Govoriti o nečemu što je bilo i funkcionisalo pre 30 godina i 2024. je potpuno pase. Da li nešto može da se popravi? Svakako može da se popravi. Ako neko, što je rekla profesorica Vida Ognjenović, misli da je lako napraviti festival, neka ga sam napravi. Ne bih dalje da govorim na zadatu temu, hvala vam puno“, birao je reči Spasoje Milovanović.

Na dobacivanja selektora Stamatovića, koji je se iz prvog reda obraćao Marinkoviću govoreći da priča iz neznanja i na sve što je rekao Milovanović, glumac je odgovorio:

„Ne znam ni ko je predsednik zajednice, ja govorim samo u ime svojih kolega sa kojima razgovaram i u svoje ime. Ne možete ih utišati, ali ne možete ih utišati. Ovaj aplauz i ljudi koji su reagovali na ovo što sam rekao govori da postoji neki problem. Ja sam ga kratko elaborirao, iz najbolje namere, želeći da nešto popravimo. Kako da pričam iz neznanja kada ja radim ovde i živim, pričam sa kolegama, idem na festivale, glumac sam, vraćamo se večeras ne mogu da prespavam, mrtvi smo umorni, jedva sam odigrao predstavu ali to vama nije bitno. Kolege su mrtve, idemo za 15 minuta, to nije festival“, zaključio je Marinković.

U raspravu se, takođe uznemirena uključila i kritičarka Aleksandra Glovacki koja je pitala glumca da li zna ko je za to kriv? Da li misli da oni koji su organizovali festival imaju mogućnost a ne žele da glumci gostuju, ostanu i gledaju? Da li misli da su za to krivi Stamatović i Milovanović? Na šta je Marinković kratko odgovorio.

„Ja nisam znao da je moj direktor predsednik ove zajednice a i da sam znao opet bi rekao. Ja ne kritikujem ove ljude i ne znam čemu ova vrsta nervoze. Ja vam kažem, da u ovo vreme „ekonomskog tigra“ i u vreme kada gledam raskošne festivale, moj festival i festival mojih kolega je bedan da bedniji ne može biti. Ovo su sada sureti upravnika pozorišta. Nema razloga da branite konkretne ljude od mene. Nemojte mi reći da za sve drugo ima para samo za „Joakim Vujić“ nema i da on ne može izgledati kao ozbiljan festival“, odgovorio je glumac kritičarki Glovacki.

PROČITAJTE JOŠ

Zoran Stamatović je glumcu doneo i programsku knjižicu kako bi pročitao nešto što po njegovom mišljenju nije znao i ukazivao na pogrešno korišćenu terminologiju. Sa „sram te bilo“ i „razgovaraćemo o ovome“ još jednom mu se obratio i Milovanović i revoltirano izašao iz hola pozorišta.

Nova rs. zatražila je komentar glumca na sve izrečeno na šta je, sada i on uznemiren, rekao da ništa nije u redu i da je bezpredmetno i bezvezno da umetnici ne mogu imati svoj stav o nečemu.

„Pažljivo sam koncipirao svoju kritiku, argumentovao, zahvalio se pozorištu na gostoprimstvu i objasnio da ni u koga nisam uperi prst veća da govorim onako kako se osećamo mi, ja i moje kolege. Ja ću o ovome obavestiti sve svoje kolege u pozorištima, o onome što sam doživeo večeras. Smatram da ovaj festival treba da bude bolji, da treba da bude prisutniji u medijima, da ne trebamo da ovako bedno dolazimo i vraćamo se mrtvi posle predstave i da je ovo nekada bio veliki festival koji je posle jubilarnih 60 godina sveden na jedan mali ad-hoc susret o kome se slabo priča, piše i gde se ljudi uopšte ne susreću. Uz svo uvažavanje, meni ovo ne liči na festival. Očigledno da sam pogodio u metu i da je ova nervoza, ovo bešnjenje i povišeni tonovi, govori da nekog problema ovde itekako ima. Sa svojim kolegama ću se potruditi da ovo isteram do kraja i ovom festivali vratim sjaj i značaj koji je ranije imao, on to apsolutno zaslužuje“, kazao je za naš portal Aleksandar Marinković koji, kako dodaje na ovom festivalu učestvuje 30 godina a više puta je bio i laureat.

Na pitanje kako se došlo do svega što kritikuje i u čemu vidi uzrok, Marinković je rekao da je to pre svega ekspanzija festivala.

„Festivali niču kao pečurke posle kiše sa jednom glupom i pogrešnom filozofijom da zamene gostovanja koja smo nekada imali. Pa je kragujevačko gostovalo u pirotskom, pirotsko u niškom, užičko u kraljevačkom i tako dalje. Publika je mogla da vidi širok spektar različitih predstava kada pozorišta gostuju jedni drugima, gostovanja su potpuno ukinuta. Sada imamo festivale u koje se ulupa ogromna količina novca i ti festivali uglavnom služe upravnicima. Ovaj festival je zapravo jedan presek pozorišne Srbije, južno od Beograda, gde učestvuje mnogo pozorišta, gde je selekcija velika i koji ima poseban značaj u odnosu na novonastale festivale. Na kraju ima 60-ogodišnji kontinuitet ali se ne pristupa tako. Očigledno da su fokusi interesovanja ljudi koji ga organizuju na nekoj drugoj strani a ovaj odnos koji je postao maćehinski i neozbiljni“, rekao nam je na kraju Marinković.

Komentar na sve što se na kraju festivalske večeri desilo, zatražili smo i od direktora Narodnog pozorišta Užice i ovogodišnjeg selektora Zorana Stamatovića. Nije želeo da govori.

Poslednjeg festivalskog dana, u ponedeljak 20. maja u 12 časova, u užičkom pozorištu će se održati tribina na temu „ Problemi u funkcionisanju institucija Zajednice profesionalnih pozorišta Srbije“, pa je očekivano da će ova tema biti nastavljena.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare