Na početku pandemije, pitala sam našu omiljenu doktorku kako da se ponašam imajući u vidu našu porodičnu situaciju. Odgovorila je da se ponašam kao da sam već bolesna i kao da najbliži imaju virus, i podsetila me na reči Marka Miljanova. Na nešto davno zapisano a često zaboravljeno, na čojstvo i junaštvo.
Na početku XX veka, na Medunu, Miljanov definiše: junaštvo je kada branim sebe od drugih a čojstvo je kada branim druge od sebe. A čojstvo je uvek stavljao ispred junaštva.
Imajući vremena na pretek, vratila sam se čitanju Miljanova i idući kroz redove arhaičnog epskog jezika, uočila sam analogiju čojstva i junaštva sa pojmom emocionalne inteligencije, koja je osnovni postulat efektivne i uspešne komunikacije.
Prema psihologu Danijelu Golemanu, autoru knjige „Emocionalna inteligencija“, emocionalna inteligencija (EI) je put koji nas vodi ka boljim rezultatima i ispunjenju. U svojoj knjizi Goleman deli neke zapanjujuće statistike.
Studije vodećih kompanija o razlozima zašto su neki zaposleni toliko uspešniji od drugih dokazuju da je „emocionalna inteligencija dvostruko važnija od kombinacije IQ-a, tehničkih znanja i veština“. Osim toga, Goleman navodi, da što je neko više u kompanijskoj hijerarhiji, to je stepen EI važniji. Takođe globalna studija najveće kompanije za proizvodnju sokova pokazala je da kad su lideri sektora snažni u EI veštinama, nadmašuju svoje godišnje ciljeve za 15 do 20 procenata.
Biti emocionalno inteligentan ne znači da smo fini, da ćutimo i smeškamo se. Naprotiv, upravo je odlika EI da iznosimo istine kojih se drugi stide ili plaše.
Emocionalna inteligencija počiva na pet postulata:
Samosvest, znanje o sopstsvenim osećanjima, motivima, izrazitim snagama, slabostima, i kako utiču na druge
Sposobnost upravljanja emocijama, kako ostati miran pod stresom, kako tretirati negativne emocije, kako da izbegnemo da kažemo stvari za kojima ćemo kasnije žaliti
Motivacija, kako da nađemo svoje pokretače, kako da budemo koncentrisani na ciljeve tokom vremena, čak i kad se pojave prepreke
Empatija, sposobnost „čitanja“ ljudi i razumevanja njihovih osećanja
Društvene veštine, sposobnost izgradnje odnosa, komunikacija i upravljenje nesuglasicama i sukobima
Emocionalna inteligencija se može naučiti, Nevolja je da je za to potrebno vreme i stalni napor da ne krenemo utabanom stazom slonova, stazom naše pasivnosti i agresivnosti. Kao i sa sklekovima, odlaskom u teretanu. Da bismo stigli do stotog skleka, valja se naterati da se uradi prvi sklek, pa stići nekako do desetog. I onda sutra, posle upale mišića, da nastavimo opet od prvog skleka.
Samo tako se stiže do cilja.
Zato je važno da redovno tražimo povratne informacije, da shvatimo emocionalne okidače koje nas vode u konflikte, da slušamo sa namerom da razumemo, da otkrijemo sopstvene motive koji vode ka uspehu i da pokazujemo istinsko poštovanje za druge.
Jer lepo dobri Marko Miljanov na početku svog kodeksa piše:
„Koji i mala dobra čini, on će i velika kad mogne. Za mala dobra velika mu fala, jer čestitom radnjom slašću mi dušu napaja.“
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar