Svaki korisnik se pre ili kasnije susretne sa nekim problemom na mobilnom uređaju koji zahteva određeni vid popravke. Tada je presudno biti upućen u svoja prava, kao i koje korake preduzeti kako bi ostvarili garanciju.
Piše: Milan Srdić
Nažalost, postoji niz začkoljica kojih niste ni svesni, a koje mogu poništiti pravo na garanciju i tako vam bespotrebno naneti komplikacije. Kako bi predupredili eventualne probleme u budućnosti, u nastavku teksta biće pokriveno sve što treba da znate pre nego što odnesete telefon na reklamaciju.
Prvih šest meseci su pravila drugačija
Za mobile telefone garantni rok je dve godine. Sve kraće od toga je u suprotnosti sa zakonom i najčešće ukazuje na to da se radi o robi sumnjivog porekla.
Ako otkrijete kvar u prvih šest meseci korišćenja, tada imate zakonsko pravo da se odlučite da li želite popravku uređaja, zamenu za neki drugi telefon ili povraćaj novca.
Ako se kvar ipak dogodio nakon šest meseci od dana kupovine, ovlašćeni servis bira kako će da obradi reklamaciju. Međutim i tad postoji šansa da dobijete zamenu uređaja, ukoliko serviser proceni da je popravka ekonomski neisplativa ili nemoguća.
Šta (ne) pokriva garancija?
Garancija pokriva sve kvarove koje nije direktno izazvao korisnik, bilo da se radi o problemima sa softverom ili hardverom.
Ako dođe do nekog fizičkog oštećenja na telefonu, kao što je najčešće polomljeno staklo ekrana, troškove popravke snosi korisnik. Alternative su osiguranje uređaja kod vašeg operatera i mere prevencije poput zaštitnog stakla.
Ukoliko se vaš telefon pokvasi ili dođe u dodir sa nekom tečnošću, takođe gubite pravo na garanciju. Čak i kada uređaj nastavi neometano da funkcioniše nakon izlaganja vlazi, može se desiti da kroz par meseci ona prodre u vitalne komponente i tako izazove kvar.
Serviseri će lako utvrditi da li je uređaj prestao da radi sam od sebe ili je uzrok kvara tečnost. U telefonima postoje mali indikatori, obično postavljeni unutar kućišta za bateriju ili slota za SIM karticu, koji menjaju boju kada dođu u kontakt sa vodom ili bilo kojom drugom tečnošću. Tada vam jedino ostaje da platite popravku iz svog džepa ili da testirate metode sa pirinčem.
Može se desiti da ste dobili uređaj sa oštećenim hardverom tj. komponentama koje ne rade ili se pregrevaju. Tada je prodavac dužan da vam uvaži garanciju.
Sa softverskim problemima je već lakše – većinu problema možete rešiti i sami. Ako se telefon čudno ponaša, verovatno je to simptom nekog virusa ili zlonamerne aplikacije. Možete sačuvati sve bitne podatke i resetovati telefon na fabrička podešavanja, jer će verovatno to isto uraditi serviser ako mu odnesete uređaj na popravku. Takođe, savet je da se redovno ažurira oprativni sistem.
Obratite pažnju, možete izgubiti pravo na reklamaciju pre isteka garantnog roka
Kada u Srbiji kupite mobilni telefon kod jednog od tri operatera, uslovljeni ste da tokom trajanja ugovora koristite isključivo njihovu mobilnu mrežu. Dekodiranje telefona omogućava vam da zaobiđete to ograničenje i „otključate ga“, tako da se on može koristiti i sa drugim mrežama.
Nažalost, dekodiranje telefona poništava garanciju u Srbiji. Međutim, nakon isteka ugovora, operater je dužan da vam da kod za otključavanje, tako da nema potrebe da dodatno plaćate dekodiranje trećem licu.
Isto tako, „rutovanjem“ uređaja tj. dobijanjem pristupa svim komandama, datotekama i opcijama koje su po difoltu zaključane, odričete se prava na garanciju.
Nosite telefon na popravku samo kod ovlašćenih servisera, u suprotnom garancija neće biti važeća. Unutar većine uređaja postoji nalepnica sa serijskim brojem koja se pokida prilikom prvog otvaranja uređaja, tako da vas serviseri vrlo lako mogu razotkriti.
Kako ostvariti prava iz garancije na telefon?
U slučaju kvara uređaja, reklamaciju možete učiniti u prodavnici ili direktno u ovlašćenom servisu, čime ćete ubrzati ceo postupak.
Prodavac, operater ili ovlašćeni servis ima zakonski rok od 8 dana da vas obavesti da li je vaša reklamacija prihvaćena. Ako reklamacija bude prihvaćena, rok za popravku je 30 dana.
Zakon o zaštiti potrošača pre svega štiti kupce koji su telefone kupili kod ovlašćenih prodavaca. Ako ste telefon kupili na nekom drugom mestu, ovlašćeni servis nema obavezu da o trošku proizvođača popravi uređaj.
***
BONUS VIDEO: Pbmana potrošača: Izvršitelji naplaćuju po tri ili četiri puta isti dug