Digitalna pravila stara 20 godina trebala bi da budu reformisana. Zato je Evropska komisija predstavila paket koji bi trebalo da ograniči moć Fejsbuka, Gugla, Amazona i drugih. I da ojača prava korisnika.
Margrete Vestager je i van Brisela poznata po tome da se suprotstavlja tehnološkim gigantima. Kao komesarska EU za tržišnu utakmicu ta Dankinja je do sada izrekla milionske ili čak i milijarde teške kazne Guglu i Fejsbuku.
To nije promenilo gotovo ništa u načinu poslovanja tih firmi. U međuvremenu je Vestager postala potpredsednica Evropske komisije, zadužena za resor čije ime dobro zvuči: Evropa za digitalno doba. U toj ulozi je ovog utorka, zajedno s Francuzom Tjerijem Bretonom, komesarom za zajedničko tržište, predstavila predlog digitalnog paketa koji bi stvarno mogao da promeni internet kakav danas poznajemo.
Zakon o digitalnim tržištima (Digital Markets Act, DMA) trebalo bi da ograniči tržišnu moć velikih digitalnih firmi. Zakonom o digitalnim uslugama (Digital Services Act, DSA) Evropska komisija želi da se pobrine za više transparentnosti na mreži, recimo kada se radi o tome zašto se korisnicima pojavljuju određeni sadržaji ili reklame.
Margrete Vestager taj novi predlog poredi sa semaforima koji su, kako kaže, izmišljeni pre više od 100 godina u Klivlendu u SAD, „kao odgovor na jednu važnu tehnološku prekretnicu – izum automobila“.
Prema mišljenju mnogih posmatrača i korisnika, hitno je potrebna reforma digitalnih pravila EU starih 20 godina. „Trenutno pravila nisu jasna“, konstatuje Timo Velken (SPD). Taj nemački socijaldemokrata se u Evropskom parlamentu smatra stručnjakom za Zakon o digitalnim uslugama. Kako kaže, nova pravila će pojasniti u kojoj meri su platforme odgovorne za sadržaje.
Vestager: Šta se smatra ilegalnim offline, ilegalno je i online“
Ubuduće bi platforme trebalo da budu dužne da brže uklanjaju ilegalne sadržaje. Ali one istovremeno moraju svakom korisniku interneta da objasne zašto to čine i da mu daju mogućnost da se odbrani u slučaju sadržaja koji su uklonjeni greškom. „Do sada nisu bila zagarantovana osnovna prava korisnika“, objašnjava Timo Velken za DW.
Osim toga, tehnološke firme bi trebalo da budu transparentne kada je reč o tome po kojoj šemi oni korisnicima pokazuju upravo taj video ili tu reklamu. „Ne radi se o tome da platforme objave svoje algoritme, već o tome da mi možemo da odlučimo u koga imamo poverenje, a u koga ne“, ističe Margrete Vestager.
Od Zakona o digitalnim tržištima potpredsednica Evropske komisije očekuje bolji efekat kada se radi o postupcima protiv Fejsbuka, Gugla i Amazona. Stalno pristižu prigovori protiv tih i drugih tehnoloških giganata.
Evropska komisija novim pravilima pre svega želi da uredi to da, recimo Gugl ili Amazon više ne pokazuju prvenstveno svoje proizvode i time zakidaju manje konkurente. Ubuduće bi takođe kod android-telefona trebalo da bude moguće korišćenje i usluga drugih ponuđača, a ne samo one već instaliranog Guglovog servisa.
Prvi korak na pravom putu
Komesar EU Breton naglašava da ti predlozi nisu usmereni protiv nekih određenih igrača na internetu. Ali jasno je da su za veće firme, zbog njihove velike tržišne moći, potrebni stroži propisi nego za male.
Vestager i Breton najavili su da će oni koji prekrše nova pravila morati da plate kaznu u iznosu i do deset odsto njihovog globalnog godišnjeg prometa. Timo Velken je siguran da bi to stvarno moglo i da dovede do promene ponašanja.
Ali do stupanja novih digitalnih zakona na snagu mogle bi da prođu godine. „Tu ne govorimo o jednoj ili dve godine“, priznaje Velken. On je izrazio nadu da će se različite institucije EU još u ovom mandatu, dakle do 2024, dogovoriti o zajedničkoj liniji. I predviđa da će na kraju doći do žestoke borbe između Evropskog parlamenta i država-članica.
Ali jedno je sigurno: narednih godina će se u sve to umešati i tehnološki lobi. Predlog Margrete Vestager i Tjerija Bretona je dakle samo prvi korak – na pravom putu.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: