Foto:Alain JOCARD / AFP / Profimedia; Christian Ohde / imago stock&people / Profimedia;Szwarc Henri/ABACA / Abaca Press / Profimedia; Stanislav Kogiku/SOPA Images / Shutterstock Editorial / Profimedia;

Svi su mislili da se Mask samo šali kada je pre nekoliko meseci prvi put najavio da će zameniti čuveni logotip plave ptičice na mreži koju je u novembru prošle godine kupio za 44 milijarde dolara.

Ta odluka nije bila loša, već katastrofalna, što pokazuju i procene da je vrednost Tvitera strmoglavo pala otkad je logo zamenjen pre nekoliko dana. Prema analizama, procenjuje se da je zbrisano između 4 i 20 milijardi dolara od ukupne vrednosti kompanije.

Čari dalekog istoka

Mask sa druge strane ne mari mnogo i ponosno ističe potpuno drugačije planove za svoju novu mrežu.

Očaran tehnološkim postulatima iz Kine, Maskov plan je da od Tvitera napravi aplikaciju za sve. Pretragu, kupovinu, četovanje, za razmenu multimedije, poruka, objave, za slanje novca, plaćanje itd. Ukratko, aplikaciju koja bi funkcionisala baš kao WeChat.

Foto:Emin Sansar / AFP / Profimedia

Iako u Kini taj koncept funkcioniše zbog tesne uvezanosti nadležnih institucija i tehnološkog sektora, na Zapadu je situacija potpuno drugačija.

Gde ode reputacija?

Ne samo sto je zapadnom IT sektoru drastično otežana mogućnost obrade sakupljenih podataka (u Evropi možda čak i nemoguća zbog GDPR), već poverenje i reputacija koju Mask uživa nije dovoljna da ubedi bilo koga na Zapadu da X aplikaciju koristi “za sve”.

Primera radi, da bi se plaćalo nekom aplikacijom, morate da joj date pristup svojim bankovnim podacima i kartici.

Da li neko zaista toliko veruje Masku da mu ostavi sve svoje podatke na tacni i počne da se oslanja na X aplikaciju za sve što mu zatreba u životu? Teško.

Pročitajte još

Nekadašnji Tviter zbog toga ima veliki problem. Nastalo je opšte nepoverenje javnosti prema Masku i rebrendiranoj mreži, što samo dodatno produbljuje jaz između korisnika i novog vlasnika.

Ovo ne znači pod obavezno da je Tviter iliti X osuđen na apsolutnu propast, ali postoji takva mogućnost, makar dok se reputacija kompanije ne vrati na neki razumni nivo.

Zakerbergov udarac

Ovu “rupu” u poverenju i masovno nezadovoljstvo korisnika je sa širokim osmehom dočekala Meta – krovna kompanija Fejsbuka, Vacapa i Instagrama.

Foto: EPA-EFE/ALEXANDER BECHER, EPA-EFE/ANDREJ CUKIC,

Njenog vlasnika Marka Zakerberga prate razne kontroverze, ali ono što niko ne može da mu ospori je da „ima nos“ za nepogrešive biznis poteze. Od Fejsbuka, preko Instagrama i Vacapa, pa sve do Tredsa čini se da je svaka akvizicija samo produbljivala neupitnu moć koju ova kompanija ima.

Zakerbergova odluka o formiranju Tviter alternative je bila veliki udarac za Maska. Toliki da je zbog toga zapretio da će pokrenuti sudski postupak, za koji ostaje da se vidi kako će se odvijati.

Foto: Screenshot / Threads / zuck /

Otrežnjenje i krik za alternativom

Kakav odnos korisnici imaju prema Tviteru možda najbolje ilustruje nedavno pokretanje Tredsa.

Mreža je u prvih par dana doživela eksploziju popularnosti, uprkos činjenici da zbog pravnih začkoljica još uvek nije dostupna u EU, tržištu koje je izuzetno važno velikim tehnološkim kompanijama.

Naravno, nisu svi došli na Treds zbog ‘hejta’ prema Masku – novotarija je uvek atraktivna. Ali ono što se može zaključiti je da korisnici ipak jesu željni nekakve alternative, pa makar bila i Zakerbergova.

Foto: Pavlo Gonchar/SOPA Images / Shutterstock Editorial / Profimedia

Treds je, nakon inicijalno naglog uspona, počeo da pada. Uglavnom zbog toga sto je funkcionalno mnogo uskraćeniji od Tvitera i što u tom smislu izgleda kao probna (beta) verzija društvene mreže.

Tviter sa druge strane nije izgubio korisnike, samo vrednost i percepciju, ali postoje ozbiljne procene koje govore da mreža može izgubiti čak 32 miliona korisnika u naredne dve godine.

Možda vas zanima

Budućnost obe mreže trenutno zavisi od Maskove želje da Tviter ostavi nekom drugom na upravljanje bez obzira na vlasništvo, kao i Zakerbergove brzine u dodavanju novih opcija koje će korisnike duže zadržati na Tredsu i ponuditi im nekakvu vrednost.

Još uvek je teško tačno predvideti šta će se desiti i sa jednom i sa drugom mrežom, ali jedno je svakako sigurno – ljubitelji mikroblogovanja nikad nisu bili u nezavidnijoj situaciji kada su u pitanju platforme i način na koji one funkcionišu.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare