Popularni trendovi uvek predstavljaju dobru priliku za prevarante i hakere da profitiraju na neobaveštenim korisnicima.
Piše: Milan Srdić
Pomamu oko veštačke inteligencije i ChatGPT-a mnogi su iskoristili tako što su napravili lažne mobilne aplikacije koje podsećaju na ChatGPT, gde ljudima naplaćuju mesečne pretplate.
Postoje pretplate i za originalni ChatGPT koji je za dostupan na vebu, ali je svima već dostupna besplatna verzija, bez ograničenja.
Ciljna grupa su uglavnom ljudi koji su tek čuli od drugih za ovu tehnologiju, ali ne znaju gde ni kako mogu da je isprobaju.
Istraživači iz kompanije Sophos, koja se bavi računarskom bezbednošću, navode da su za ove lažne aplikacije prvi put saznali preko oglasa na društvenim mrežama i portalima.
Prevaranti se služe raznoraznim prljavim trikovima, kao što su štamparske greške, gde „slučajno“ promene samo jedno slovo i nazovu aplikaciju recimo „Chat GBT“, tako da korisnici ni ne obrate pažnju da se radi o lažnjaku.
Fleeceware
Ovakve prevare poznate su pod imenom fleeceware, gde aplikacije perfidno navlače žrtve da plaćaju nedeljnu ili mesečnu pretplatu. One obično nude probnu verziju aplikacije sa ograničenim funkcionalnostima, dok tokom instalacije korisnicima nameću skupe pretplate.
Teško ih je iskoreniti, jer na prvi pogled ne pokazuju nikakvo zlonamerno ponašanje. Međutim, uslovi i podaci o pretplatama budu obično sumnjivi i nejasno saopšteni korisnicima, sa vrlo sitnim slovima i sakrivenim detaljima.
Takvim aplikacijama ne trebaju ljudi koji će otkazati pretplatu kada shvate da je aplikacija loša. Oni žele ljude nedovoljno fokusirane i tehnološki pismene da bi uopšte znali kako da se odjave.
Primer takve Android aplikacije je Open Chat GBT. Korisnici su mogli besplatno da preuzmu i koriste aplikaciju, sve dok se ubrzo nisu suočili sa ogromnom količinom oglasa. Imali su priliku da isprobaju četbot samo tri puta u besplatnoj verziji, nakon čega iskače prozor sa dostupnim paketima pretplate.
Da bi nastavili da koriste aplikaciju, korisnici su mogli da se prijave za trodnevnu besplatnu probnu verziju, koja kasnije prelazi u pretplatu u iznosu 10 dolara mesečno.
Šon Galager, iskusni istraživač iz firme Sophos, navodi kako je glavni problem kod fleeceware aplikacija to što korisnici ne znaju kako da upravljaju svojim pretplatama – mnogi ne znaju da iako izbrišu aplikaciju, njihova mesečna pretlpata može ostati i dalje aktivna.
„Mi definišemo fleeceware kao nešto što uzima izuzetnu količinu novca za funkciju koja je već negde dostupna besplatno, ili po znatno nižoj ceni.“, izjavio je on.
Da bi ste se zaštitili od ovakvih obmanjujućih aplikacija, preporučljivo je da pažljivo pročitate uslove pretplate i dozvole koje aplikacija traži od vas. Pored toga, redovna kontrola liste pretplata u podešavanjima vašeg uređaja može pomoći u otkrivanju neželjenih pretplata.
***
BONUS VIDEO: Umetnik priznao da je njegovu pobedničku fotografiju stvorila veštačka inteligencija