U prvih 24 sata od tragedije u Novom Sadu sa strane vlasti dolazila jedna dominatna informacija, kako je nadstrešnica bila stara i nije rekonstruisana. Oni koji se u građevinsku struku razumeju objašnjavaju da je u tako nešto teško poverovati, a to potkrepljuju snimcima, da se na konstrukciji prethodnih meseci i godina očigledno radilo. Da li se šminkanje konstrukcije pretvorilo u njeno nedozvoljeno opterećivanje, koje bi sada neko da zaboravi, saznaje Željko Veljković, reporter Dnevnika na TV Nova.

Kad u miru, u sunčanom danu bez vetra, kijameta, zemljotresa il’ neke druge nepogode, ljudima na glavu padne deo javnog objekta i ubije njih četrnaestoro, jel to nesreća ili zločin? Od odgovora zavisi da li je za smrt tih ljudi kriv neko, imenom, prezimenom, zanimanjem i funkcijom, ili je to bila viša sila.

Na nju bi kao olakšavajuću okolnost mogla da računa vlast koja je stanicu dvaputa otvarala, predsednik Republike februara 2022. i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i pokrajinska premijerka jula ove godine. Vlast koja tvrdi da je na stanici rekonstruisano baš sve osim nadstrešnice. Dekonstrukcija priče o tome da nije bilo rekonstrukcije. Slika prva.

„Znam samo da, gotovo neverovatno, da 60 godina tu nadstrešnicu nismo renovirali. Kada smo sve renovirali i ogroman novac uložili, samo tu nadstrešnicu nismo renovirali. Zašto? Ne znam. Neko će valjda da pruži odgovore“, rekao je Aleksandar Vučić, predsednik Srbije.

„Imamo na internetu ogroman broj fotografija, video zapisa, koji definitivno pokazuju da je nadstrešnica bila rekonstruisana. Takođe imamo i građevinsku dozvolu u kojoj jedan od dokumenata, koji je sastavni deo te dozvole, bukvalno se zove – projekat rekonstrukcije nadstrešnice. Tako da, ako s jedne strane stavim izjave ministara, predsednika, a sa druge strane stavim činenice, pa više verujem činjanicama nego ministrima“, podsetio je Danijel Dašić, građevinski inženjer.

Dekonstrukcija priče o tome da nije bilo rekonstrukcije. Slika druga. Inženjer geologije koji je bio konsultant za rekonstrukciju mermernih površina, svedok je da je na nadstrešnici bilo radova.

„Prvo, nije istina ovo što izjavljuju zvaničnici. Na nadstrešnici je rađeno. Znači u prvoj fazi je rađena reparacija keramike koja je bila na plafonskom delu i rađeno je samo šminkanje te nadstrešnice. u drugoj fazi, tokom rada na fasadi zgrade i rada na rekonstrukciji kamene obloge, ja sam u martu 2023. godine poslao jedan izveštaj izvođačima i svi su dobili taj izveštaj od ministarstva pa na dole, u kome sam tražio da se sa pročelja zgrade skinu mermerne ploče i da se proveri kakva je podloga ispod tih mermernih ploča, da se podloga reparira i da se stave nove mermerne ploče, što je inače bilo predviđeno projektom“, svedoči Zoran Đajić, inženjer geologije.

Dekonstrukcija priče o tome da nije bilo rekonstrukcije. Slika treća. Novosadski Zavod za zaštitu spomenika kulture demantuje da oni nisu dozvolili rekonstrukciju nadstrešnice.

„Apsolutne su neistine da Zavod za zaštitu spomenika kulture u Novom Sadu nije izdao odobrenje i dozvolu za sanaciju nadstrešnice iznad glavnog ulaza u Železničku stanicu u Novom Sadu, niti je u nadležnosti Zavoda da izdaje mišljenja i uslove koji se odnose na osiguranje konstrukcione bezbednosti objekta“, saopštili su iz Zavoda za zaštitu spomenika kulture Grada Novog Sada.

Zavod u nastavku potvrđuje da je postojao projekat rekonstrukcije nadstrešnice.

„Zavod je 21. oktobra 2021. godine izdao konzervatorske uslove u kojima je preciziran spisak neophodnih konzervatorskih uslova i mera koje treba izvesti za očuvanje estetske i kulturno-istorijske vrednosti tog objekta. Precizirano je da nadstrešnicu iznad glavnog ulaza treba sanirati. Postojeće limom pokrivene delove u zoni vetrobrana treba zameniti staklom. Znatno oštećenu oblogu nadstrešnice od mozaičkih pločica treba zameniti novom od istog ili novog materijala koji će obradom i koloritom slediti prvobitno likovno rešenje“, piše u saopštenju.

Dekonstruisana je priča o tome da nije bilo rekonstrukcije nadstrešnice. Struka je nakon toga prilično sigurna šta je bio neposredni uzrok tragedije

„Mogu da tvrdim sa verovatnoćom od nekih 80 do 90 odsto, da je problem nastao kada su na postojeću nadstrešnicu namestili tešku konstrukciju , kombinaciju metala i stakla koja je očito opteretila samu nadstrešnicu van dozvoljenih statičkih proračuna, što je dovelo do popuštanja utega, odnosno metalnih profila koji su bili zakačeni za krov, koji su konstrukciju držali s jedne strane i do popuštanja samog oslonca te nadstrešnice gde je bila vezana za samu strukturu zgrade“, kaže Dašić.

Predsednik Republike tražio je da se utvrdi krivična, obećao i političku odgovornost. Formacijski politički najodgovorniji ostavku ne pominje.

„To je pitanje za projektanta i one koji su radili statiku. Oni koji su radili projekat, kad radite projekat ispitujete naravno sve. To je pitanje za one koji su radili projekat. A jeste vi njima nadređeni? Nnn, da vam kažem, oni su angažovani od strane Infrastrukture Železnica Srbije, a plaćeni su iz kredita koje je Republika Srbija uzela. Projektant je nezavistan, jednostavno takav je zakon i niko nije nadređen. A ko kontrolište? Pa projektant odgovara svojom licencom i svojim pečatom za ono što radi. Oni koji rade takođe reviziju, oni imaju svoje licence i svoje pečate na osnovu kojih odgovaraju da ono što su uneli u projekat je tačno, da su uneli sve okolnosti. Ali njima ne može da se veruje na reč, ko vrši kontrolu? Samo njihove nadležne komore i oni koji su im dali licencu da to rade“, rekao je Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Krivci za 14 ugašenih života imaju imena, prezimena i zanimanja. Odgovorni imaju i funkcije. Ali ne bi bio prvi put da svi budu abolirani u pet slova i dve reči na koje je upozorao neko koga nismo dovoljno dobro čuli, a video je gde sve ovo vodi…

„Jel to divlja gradnja? Pa šta. Jel to protiv javnog interesa? Pa šta. Jel to korupcija? Pa šta. Jel to protiv zakona? Pa? Pa šta. Jel to krivično delo? Pa šta. E to – pa šta nas će da uništi“, govorio je Dragoljub Bakić poznati arhitekta Dragoljub Bakić.

U subotu su objavljena imena svih 14 nastradalih u tragediji na novosadskoj železničkoj stanici. Najmlađe žrtve imale su šest i devet godina, najstarija 77. Troje povređenih koji su izvučeni ispod ruševina i dalje su u teškom stanju.

Subotu veče u Novom Sadu ispre Železničke stanice bila je Sanja Ignjatović Eker, reporterka Dnevnika na TV Nova. Ona nam je prenela najvnovije informacije, kako je protekao dan na mestu tragedije, uviđaj je trajao do iza podneva.

Prilog pogledajte na početku ove vesti.

PROČITAJTE JOŠ:

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare