"Tenzije na Crvenom moru", "Napadi Huta na brodove", "Poskupljuje osiguranje, veća inflacija i kamatne stope". Na prvi pogleda između ovih medijskih naslova nema nikakve veze. Ali, uskoro bi privreda i ekonomija u Srbiji i te kako mogla da oseti posledice događaja iz ovih naslova. Ko su Huti, zašto napadaju brodove u Crvenom moru i kako će sve to uticati na cene i kamate u našoj zemlji, pitamo Mariju Đorić, sa Instituta za političke studije i Predraga Bijelića, profesora međunarodne trgovine na Ekonomskom fakultetu u Beogradu.
„Huti su vrlo bitni za Jemen i građanski rat u toj zemlji koji traje skoro 10 godina. To je pobunjenička grupa koja pripada šiitskoj grupaciji. U ratu u Jemenu sukobile su se dve sile spolja, jedna je podržala Hute, to je Iran koji je šitska država, a sa druge strane je Saudijska Arabija, sunitska država, koja je podržala zvaničnu vlast, koju uglavnom čine suniti.To je proxi rat koji se vodi između Irana i Saudijske Arabije na jemenskoj teritoriji. Huti kontrolišu značajan deo zemlje, glavni grad i ulaz u Crveno more. Napadajući komercijalne brodove oni šalju poruku svetu a to je solidarnost sa palestinskim narodom“ objasnila je Đorić.
Ocenila je da se ne radi o prolaznom problemu, jer Huti napadima na brodove ne utiču samo na mir u regionu Bliskog istoka, već i na svetsku ekonomiju. Kontrolišući Adenski zaliv i brodove koji tu prolaze oni kontrolišu i Suecki kanal, koji je, podsetila je, najbitnija prečica koja spaja Evropu Aziju i Afriku. Umesto da idu tom prečicom brodovi plove oko Rta dobre nade, što put produžava za sedam hiljada kilometara i to izaziva ekonomske probleme.
Profesor Bijelić je naveo da se 12 posto svetske trgovine odvija brodovima kroz Crveno more a potom kroz Suecki kanal a kao još važnije, naglasio je da se tim putem odvija 40 posto trgovine između Evrope i Azije, što je glavna osovina svetske trgovine.
„Plovidba drugim putem, dužim sedam hiljada kilometara, znači poskupljenje transporta, brodovi čekaju, usporava se transport, pa roba koja je potrebna Evropi kasni. U međunarodnoj trgovini je veoma bitno kada roba stiže. Posledice se već osećaju, jer zbog poskupljenja transporta i kašnjenja dolazi do rasta cena. Važno je reći da se neki bitni proizvodi, kao što je sirova nafta i prehrambeni proizvodi, transportuju tim putem“, naveo je posledice napada Huta na brodove u Crvenom moru.
Ocenio je da bi sve to moglo dovesti do nestašica i rasta cena nafte.
Prilog pogledajte na početku ove vesti.
PROČITAJTE JOŠ:
BONUS VIDEO: Napad SAD i saveznika na Hute u Jemenu