Ko je imao problem da se navikne na novi, a već prevaziđen sistem naplate javnog prevoza u glavnom gradu, za dve nedelje će moći da odahne. Od prvog januara u Beogradu se vožnja gradskim autobusima, tramvajima i trolama neće naplaćivati. Da ne bi bilo zabune, sve ćemo to platiti kroz sve druge troškove i dažbine, samo više niko neće moći da prati odakle su koje pare uzete i gde su završile. Kreće sezona darivanja, poklanja se više nego što je bilo ko tražio. Da bi čula šta je sve Deda Mraz doneo u Stari dvor, Dina Cepenjor, reporterka Dnevnika na TV Nova morala je da nauči i neke narodne izreke.
Jezik naprednjačke vlasti dugo je bio prepun glagola „ne dam“, a od nedavno sve je više onog „izvolite“. Izvolite stanove sa učešćem od 1000 i manje evra, izvolite za obrazovanje, izvolite zahteve. U Beogadu džabe bazeni, vrtići, a od 1. januara i javni gradski prevoz.
„Više niko neće morati da plaća kartu, nema više mesečnih ni godišnjih ni popusta. Grad Beograd sa ovom merom jedini grad u regionu veći od pola miliona ljudi koji ima besplatan javni prevoz“, kaže Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda.
„Deluje kao da nude sve besplatno samo da ostanu na vasti i nastave da kradu i da se ne dođe u situaciju da se otvaraju njihove afere. To je sračunata populistička izjava data u momentu kad je vlast u apsolutnoj krizi i apsolutnoj defanzivi“, smatra Miloš Pavlović, potpredsednik Narodnog pokreta Srbije.
Da prevoz nije besplatan rekao je i gradonačelnik i dodao da se bar više ne plaća duplo. Izveo je i računicu da prosečna beogradska porodica, kada se uzmu u obzir socijalne mere grada na godišnjem nivou uštedi oko 670.000 dinara.
„Videćemo kako će da komentarišu ovu odluku za sedam dana, siguran sam da će da joj nađu neku manu kao što nađu svemu manu ali što bi naš narod rekao…i rđavom…da ne nastavljam dalje vi svi znate kako ide ta izreka“, rekao je Šapić.
„Izdvajanja za Sekretarijat za saobraćaj i sekretarijat za javni prevoz iznose oko 54 milijarde budžeta, ako pogledate da je taj budžet 184 milijarde bio za 2024. godinu lako ćete zaključiti da veći deo budžeta ide na gradski javni prevoz“, ističe Pavlović.
Hoće li u godini koja dolazi Beograd i definitivno ostati bez velikog broj obeležja koja čine gradske znamenitosti. Umesto naše kolektivne memorije, evo hoteli.
„Koji most je simbol Beograda? Molim? Koji most što se ruši je simbol Beograda? Stari Savski. Stari Savski? On je simbol Beograd? Po kome? Kažu građani koji ga brane. Kažu haha pa znate šta sve kažu ljudi pa ja ne pričam ovde. Generaštab? Koji je to simbol Beograda? Ko je napravio taj Generalštab? A ko ga je uništio? Kako sad Generalštab izgleda? Ukoliko to ostane zaštićeno dobro kog su zaštitili komuniste šezdeset i neke, nije se Isus Hrist spustio na zemlju i rekao ovo je zaštićeno. Ja mislim da je logično da Sajam bude izmešten iz grada i koliko sam shvatio u okviru EXPO će da bude napravljen vrhunski sajamnski prostor. Hala 1 će ostati sačuvana kao kulturno dobro. Ja znam da je 6000 arhitekata potpisalo deklaraciju o sudbini Sajma i Generalštaba i oni su za to. Jeste uzeli to u obzir? Evo ja pitam tih 6000 arhitekata šta da radimo sa Generalštabom u ovakvom stanju“, pita se Šapić.
Umesto doskočica ozbiljna zabrinutost, koja na žalost nije dovljna da se odluke i promene.
„Nas dvadesetak je napisalo tu deklaraciju koja se tiče zaštite Generalštaba i Sajma koju ne samo da je potpisalo šest i po hiljada ljudi nego su podržala sva strukovna udruženjana u Srbiji, sva društva i nekoliko fakulteta i međ. Udruženja i fakulteti“, kaže Iva Čukić iz Ministarstva prostora.
„Takva remek dela arhitekture kao što je Sajam, Generalštab, hotel Jugoslavija su svakako simboli ovoga grada i takvim odnosom prema njima se ne samo ruše simboli nego se i potire i isključuje čitava naša istorija“, kaže Branislav Dimitrijević istoričar umetnosti iz Zeleno-levog fronta.
Reagovao je i Odbor za kulturu UN koji je poslao dopis da je odluka kojom se ukida zaštita generalštaba protiv zakonita pa su članovi radne grupe poslali inicijativu ustavnom sudu da ispita ustavnost odluke koju je vlada donela bez konsultacija ili akta republičkog Zavoda za zaštitu spomenika.
Iz simbola učimo šta su vrednosti jednog društva. Ako su to tržni centri i hoteli onda smo mi kao društvo u velikom problemu“, kaže Čukić.
„Simbol Beograda je postalo rušenje Beograda. Simbol ovog vremena je Beograd na vodi“, kaže Dimitrijević.
Jesu li zaista soliteri za elitu i gigantska robna kuća u njihovom komšilku ono čime će se pamtiti ova era. Ili je nešto bilo pre toga… VOX
„Za mene je taj duh Beograda simbol Beograda, iz moje mladosti. Kalemegdan i sama statua pobednika ja mislim da su to simboli koji su prepoznatljivi. To je istorija, to su naši preci i time sam sve reko, za pametnog čoveka i komarac je muzika“, kažu građani.
U gradu za odabrane i objektima koji niču na mestu, kako smo čuli bezvrednih ruševina, ništa neće biti DŽABE .
Prilog pogledajte na početku ove vesti
BONUS VIDEO: Sigurna luka za pozajmice Beogradu i državi sve češće je Poštanska štedionica: Da li je zaduživanje opravdano?
Grad Beograd je bio prinuđen da se zadužuje kako bi zaposlenima isplatio plate, tvrde iz Centra za lokalnu samoupravu. Sigurna luka za pozajmice i gradu i državi sve češće je državna banka Poštanska štedionica.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare