Dok se pompezno najavljuju istorijski kilometri puteva, obilaze i svečano otvaraju deonice, pa i najmanji kružni tokovi - neizostavno je podsetiti da je sutra pola godine od ogromne tragedije u Novom Sadu. Možda baš zato više nego ikada odjekuje crvani alarm uz pitanje kvaliteta, a ne samo kvantiteta gradnje.
Kako narativ „Hiljade i hiljade – kilometara“ zvuči kroz prizmu „Brže, jače, bolje“?
„Ja ću za Vidovdan prvi put moći da proslavim završenih kilometara auto puta u ovih 12 godina više nego od Tita do 2012. Više nego u Titovo vreme, uvreme DOS-a, Miloševićevo vreme. U vreme svih njih“, poručio je Aleksandar Vučić, predsednik Srbije.
Zvanični podaci Republičkog zavoda za statistiku pokazuju da je za vreme DOS-a urađeno duplo više kilometara puteva po tri puta nižoj ceni po kilometru, podvlači građevenski inženjer Danijel Dašić.
„Ako uzmemo Titovo, to je bila mnogo veća država, tako da definitivno samo u njegovoj glavi može da se poredi, ja ne sumnjam da bi Aleksandar želeo da bude neki drugi Aleksandar možda može da bude i Josip, ali će definitivno biti recimo samo Vojislav“, kaže Danijel Dašić, građevinski inženjer.
Osim kvantiteta, još važniji je i kvalitet radova:
„Miloš Veliki je posebna priča mi smo imali puno dobrih događaja sa Milošem Velikim, i obnavljanja i popravki koje su rađene skriveno od očiju javnosti. Ja lično sam bio prisutan u Grdeličkoj klisuri koji… a vidimo da puca asfalt i na ovom novom“, kaže Dašić.
Uz to prilažemo izajvu predsednika zemlje iz 2018. godine o slučaju Grdelica: „Problem sa potpornim zidom koji je nekoliko puta pao u Grdelici na Koridoru 10 biće rešen tako što će celo brdo biti porušeno“.
„Grdelička klisura stoji, drži se vrhovima noktića. Ono što sam ja mogao da vidim sa strane je da su oni stavljali enormno veliki broj armirano betonskih šipova koji bi trebalo da zadrže to brdo na svom mestu. Nadam se da znaju šta rade, mada kad kažem to – da znaju šta rade, nikako mi ne zvuči dobro“, priznaje Dašić.
Niko nema tačan uvid u to šta je sve tu rađeno, dodaje Dašić. kako kaže, neophodno je hitno vraćanje u zakonske okvire uz bolju kontrolu i Upotrebnu dozvolu.
„Zato ne čudi što ova vlast na sve moguće načine pokušava da stavlja van zakona dobijanje upotrebne dozovole što i jeste bila svrha ovih zadnjih izmena i dopuna Zakona o planiranju izgradnji gde su bukvalno izričito za EXPO naveli da nije potrebna upotrebna dozvola“, kaže Dašić.
U prevodu, 3.000.000 posetilaca boraviće u objektima koji nisu ni na koji način nisu verifikovani kao sigurni i bezbedni, zaključuje naš sagovornik.
„Ja mislim da su SNS najmirniji sa putevima jer oni ne mogu da se sruše mogu samo da se raspadnu pa imamo situaciju na autoputu Beograd – Niš… problem je čim odu nekoliko metara u visinu već gravitacija radi svoje, ali nadam se da će razum jednog dana pobediti… da li će nam nešto pasti na glavu“, kaže Dašić.
Prilog Irene Štikovac iz emisije „Među nama“ pogledajte na početku ove vesti.
BONUS VIDEO: Opozicija o naduvanim cenama za izgradnju auto-puta, vlast preti prijavama