Od juna "Elektrodistribucija Srbije" sa mesečnog prelazi na tromesečno očitavanje. Za neke kategorije potrošača i one koji imaju pametna brojila, čitanje će i dalje biti mesečno. Još krajem februara, građanima je data mogućnost i samoočitavanja sa dostavljanjem podataka do 6. u mesecu. Logično pitanje većine građana svodi se šta se tu menja za nas. Nastavlja Đuro Svilar, reporter Dnevnika na TV Nova.

Za oko 600.000 domaćinstava koja su imala sreću da im Elektrodistribucija ugradi ili zameni stara, pametnim brojilima, nastaviće se daljinsko očitavanje potrošnje struje, a mesečni računi pokazivaće, kao i do sada, tačnu potrošnju . Ostalima koji je oko dva i po miliona, sa starim brojilima, će od juna stizati mesečni računi čiji će se iznos dobijati na osnovu prosečne potrošnje za određeni mesec prethodnih godina, a strujomeri će se očitavati svakog trećeg meseca.

„Promena modela očitavanja je upravo zbog toga što ED nema čitače u stalnom radnom odnosu, već je ona za to uzimala firme koje su dobijale na tenderu i koje su se bavile samo čitanjem. Pošto sada tenderi nisu prošli i nema ko da očitava, ukoliko bi radnici distribucije očitavali, a to čitanje traje po desetak dana mesečno, uz svoje redovne obaveze to bi bilo jako teško ostvarivo na mesečnom nivou“, kaže Željko Marković, stručnjak za energetiku.

Šta će očitavanje brojila za struju na tri meseca značiti za građane?

„Ko ima pametno brojilo koje se očitava na daljinu njemu je obračunski period mesec dana, a ko nema pametno brojilo, e on je osuđen na to da dobije obračune jednom u šest meseci ili jednom u tri meseca. Mi smo sada zapravo uveli jednu diskriminaciju potrošača po tome da li imaju pametno brojilo ili ne, pa ko ima pametno brojilo za njega i dalje važi zakon o zaštiti potrošača“, ističe Jovan Ristić, Udruženje potrošača „Efektiva.“

„Paušalno, ja tvrdim da 50 posto ljudi neće da plaća električnu energiju, nego traži račun da mu se ispostavi koliko je potrošio i toliko da plati. A onda ima jedna grupa ljudi i verujem da će nažalost biti veliki broj ljudi koji neće da pišu, nego će sačekati ta tri meseca da prođe i neće plaćati EE. U prevodu, doći će do velikog zaduženja tarifnih potrošača, a onda će EPS ili država da im to lepo oporezuje sa kamatom i onda će doći do strašnog nezadovoljstva“, smatra Milan Đorđević, predsednik Sindikata radnika EPS-a.

Ako je suditi po redovima na šalterima Elektrodistribucije, izgleda da je paušalno slanje računa počelo još u maju. Građani, malo je reći nezadovoljni.

Ista ova pitanja dobijaju i udruženja za zaštitu potrošača.

„Potrošač da bi sam sebi očitao brojilo kome je stavljeno na vrh bandere mora da se penje sam na banderu, a ako se ne popne na banderu dobiće netačan račun. Dobiće račun na osnovu uprosečavanja u prošloj godini i dobiće paušal. Šta je sa brojilima koja su zatvorena u metalne sanduke, imamo takve slučajeve u Nišu, da niko ne može ni da vidi svoje brojilo. Ne mogu da teret toga što oni nemaju dovoljno čitača i što rade sa nepouzdanim ljudima da to prevaljuju na potrošače i da njih prebacuju teret svog rada“, kaže Ristić.

Postojeći tarifni sistem podrazumeva mesečni obračun potrošnje struje koji je podeljen na zelenu, plavu i crvenu tarifu. Zato Marković ocenjuje da je bilo pametnije menjati tarifni sistem u jednu jedinstvenu tarifu kako je to u Evropi, pa tek onda uvoditi tromesečni način obračuna.

„Može u nekim situacijama na prelazima iz prolećne u letnju sezonu ili iz jesenje u zimsku sezonu da dođe do uprosečavanja potrošnje kod tih kupaca, što može da znači i nešto malo smanjen prihod za EPS. Recimo, ukoliko ste u oktobru ili novembru imali po 1000 kilovat sati potrošnje, a onda u decembru zbog grejanja i veće zime 2.000 kilovat sati, vaša ukupna tromesečna potrošnja je 4.000. Kada se to podeli sa 3 dobija se prosečna potrošnja od 1300 kilovat sati po mesecu, tako da ne ulazite u crvenu zonu i ne plaćate one skuplje kilovate“, kaže Marković.

„Ja se plašim za zarade radnika EPS-a jer mi živimo od naplate električne enerbije, to će izazvati takvu buru na tržištu, šta ako nam padne 20 posto naplate. Naši radnici na šalterima će biti ugroženi od samih građana, od samih potrošača jer neće moći da objasne, neće moći da isprave takve stvari jer ako nemate uvid u tačnu potrošnju vi ne možete da odgovorite tarifnom potrošaču na adekvatan način“, kaže Đorđević.

Za sada nema ni adekvatnog odgovora zašto se način očitavanja menja pre 2030. godine do kada iz EPS-a tvrde da će svih 3 miliona brojila biti zamenjeno, novim, pametnim. Nije jasno ni ko je odlučio da se ovakva odluka desi preko noći, mimo bilo kakve javne rasprave i terenske pripreme potrošača.

Prilog pogledajte na početku ove vesti.

PROČITAJTE JOŠ:

BONUS VIDEO: Astronomski računi za struju, nepregledni redovi zbog reklamacija u Novom Sadu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar