Učenici iz Srbije nalaze se ispod proseka u matematičkoj, čitalačkoj i naučnoj pismenosti, pokazali su najnoviji podaci PISA istraživanja. U vladi se ipak hvale da smo napredovali na rang listi u odnosu na prethodno testiranje. Međutim, od mesta na rang-listi mnogo je značajniji podatak da se u našoj zemlji i dalje veliki broj petnaestogodišnjaka nalazi ispod nivoa funkcionalne pismenosti.
Vezano za ovu temu u jutarnjem programu „Probudi se“ reč jutra dali smo profesorki srpskog jezika i književnosti Vesni Vojvodić.
PISA testiranje je jedno od dva eksterna modela vrednovanja onoga što đaci znaju i mogu da postignu zahvaljujući znanjima koje su stekli, ne samo u obrazovnom sistemu nego i u kontaktu sa medijima, internetom, uopšte šta je to što je njihov petnaestogodisišnji život uspeo da stvori kao korpus veština, sposobnosti i znanja.
„Đaci na ovom PISA testiranju dobijaju zadatke koji su potpuno suprotni od onog na čemu se dugi niz godina zasniva model u našem obrazovnom sistemu. Za rešavanje takvih zadataka potrebna im je ona vrsta funkcionalnih, operativnih znanja na osnovu kojih mlad čovek može naprimer na osnovu pročitanog da stekne svest u čemu je suština, bilo da je reč o tekstu ili nekom matematičkom problemu“, objašnjava Vesna Vojvodić, profesorka srpskog jezika i književnosti.
Iz matematičke i čitalačke pismenosti naši đaci su dobili po 440 bodova a iz naučne 447, dok su najbolji na testiranju bili đaci iz Singapura sa više od 550 bodova. Mediji ističu da je testiranju Srbija lošija od Slovenije, Hrvatske i Mađarske ali je bolja od Crne Gore i Makedonije.
Profesorka Vojvodić ističe da nije važno da se uvek poredimo sa drugima već treba da vidimo gde smo mi.
Prema njenim rečima u jednom decenijskom protoku vremena vidimo da su naši đaci podjednako funkcionalno nepismeni i da su razlike u tim pomeranjima zanemarive. Kao primer navodi da smo na PISA testiranju 2018. godine imali smo 37,7 posto funkcionalno nepismenih petnaestogodišnjaka a sada imamo 1,3 manje što je, kaže, na nivou statističke greške“.
„Ako znamo da još 10 posto petnaestogodišnjaka ne završi osnovnu školu ili nije uopšte uključeno u sistem obrazovanja, uz ove rezultate testa, to znači da mi imamo u zemlji između 40 i 50 posto nepismenih đaka tog uzrasta a to je zabrinjavajuće sa aspekta kulturnog i obrazovnog nivoa celog stanovništva“, upozorava profesorka.
Prilog iz emisije „Probudi se“pogledajte na početku ove vesti.
BONUS VIDEO: Nova školska realnost: Policajci, psiholozi i „Vrlina vrednosti“ pred đacima
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare