U Hrvatskoj se zahuhtava kampanja za popis stanovništva, a najglasniji odjek izazvao je spot pod nazivom - Ne budi samo Srbin, budi e-Srbin”. I dok mnogima spot izgleda čudno, iz Srpskog narodnog veća, koji je inicirao kampanju, kažu da je to bio najbolji način da se skrene pažnja da se u Hrvatskoj Srbi mogu slobodno izjasniti o svojoj nacionalnoj pripadnosti.
REPORTER: Milena Prodanović
Spot u oviru kampanje za predstojeći popis u Hrvatskoj intrigantan je, kako priznaju u Veću pomalo bizaran, ali ima za cilj da podstakne na slobodu izjašnjavanja putem nove opcije anonimnog e-potpisa.
„Ovim spotom više smo ciljali na tu grupaciju koja ima problem sa izjašnjavanjem, koja ima problem da prihvati popisivača u kuću i prizna da je Srbin… hteli smo ih osloboditi“ kaže Dragana Jeckov, potpredsednica Srpskog narodnog vijeća.
I dok ovaj spot izaziva oprečne reakcije na srpskim portalima, na Youtubu komentari na ovaj spot su zabranjeni. Spot, kako smatra Žarko Puhovski, bivši profesor Filozofskag fakulteta u Zagrebu, u Hrvatskoj, nije izazvao naročite komentare, ali je poslužio ponovnoj politizaciji popisa.
„Ovde se radi samo o Vukovaru i njegovom području, jer je svuda postotak Srba više manje jasan, on je veoma mali i on se neće menjati, a u Vukovaru se radi o tome hoće li postotak biti takav da bi srpska manjina dobila neka pravi i zbog toga je došlo do politizacije koja odgovara nekim minulim vremenima“ kaže Puhovski.
Iz Samostalne demokratske srpske stranke kažu da cilj ove kampanje i jeste da se pokaže prava slika o tome koliko je Srba, kako bi srpska nacionalna manjina dobila svoja ustavom zagarantovana prava. Najavljuju da je ovo tek početak kampanje i da je planirano postavljane više od 80 velikih billboarda s porukom “Ne budi samo Srbin, budi e-Srbin”. Ovako provokativni spotovi mogli bi da izazovu i kontraefekat ocenjuju marketinški stručnjaci
„Ono što se meni ne dopada je konotacija, jer u osetljivim srpsko hrvatskim odnosima, i kada imamo u vidu položaj Srba u istoriji i danas mislim da je sama inspiracija tužna, ali sa druge strane, onaj koji je to pravio izazvao je efekat i s marketinške strane je dosta smisleno“ kaže Vladimir Pejić iz agencije Faktor plus.
Popis stanovništva u Hrvatskoj preko interneta traje do 26. septembra. Popis je inače obavezanog karaktera, a onima koji se ne popišu preti kazna od dve do pet hiljada kuna odnosno 30 do 80 hiljada dinara.
Pogledajte prilog iz emisije „Među nama“:
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare