Otkud Borislav Pekić u spotu kampanje Američke ambasade? Je li čuveni pisac zloupotrebljen ili ipak predstavljen u pravom svetlu?
Brojna pitanja i kontroverze izazvao je video u kom je, kao citat pisca, predstavljena rečenica koju izgovara njegov književni junak. I to ni manje ni više nego oficir Gestapoa.
Mi smo svet. To nam već mesecima, putem atraktivnih spotova, poručuje Američka ambasada. I dok je bilo razumljivo zašto nam je kroz očigledno pažljivo skrojen narativ predstavljena priča o Mihajlu Pupinu i srpskim članovima posade Apola 7, nije baš najjasnije zašto nas Amerikanci uče tome ko je bio Borislav Pekić.
„U zemlju iz koje su ga proterali, vratio se da bi oni koji su ostali osvojili slobodu… „, navodi se u spotu.
„To je očigledna politička kampanja, vidi se politički cilj koji ima sinergiju sa jednim delom zvanične politike srpskih vlasti, ali mislim da nije dobro koristiti književnost na takav način, instrumerntalizovati je i činiti tako otvorene greške protiv interesa jednog pisca“, rekao je pisac i izdavač Gojko Božović.
A načinjena je zaista gruba greška – u spotu se čuje i ovaj citat:
„Treba gledati pravo, jer da se htelo gledati iza sebe, dobili bismo oči na potiljku“, navodi se u spotu.
Ipak, ovo nisu reči koje je izgovorio Borislav Pekić, već njegov književni junak, i to bivši nacistički oficir i islednik Gestapoa, dok pokušava da pobegne od sopstvene prošlosti.
“ Ta poruka u tom smislu potpuno promašuje cilj i sa druge strane je ne samo kontraproduktivna, već je duboko protiv svega što je označavala Pekićeva književnost. A u samom spotu ima i elementarnih netačnosti, Pekić nije proteran iz Jugoslavije, njemu je oduzet pasoš, on je želeo da kao slobodan čovek ode iz nje i neko vreme živi u Londonu sa porodicom, ali mu je pasoš oduzet i on nije mogao da slobodnom voljom živi tamo gde je izabrao“, napominje Božović.
Kritike su stigle i od predsednika Srpske akademije nauka i umetnosti, akademika Vladimira Kostića, koji kaže da se radi o svojevrsnoj medijskoj dresuri od strane američke ambasade, te da nam se dobronamerno poručuje da je „dosta s tom istorijom“, koja postaje suvišna i ometa nam učešće u geostrateškoj i tržišnoj utakmici. A evo šta o svemu kažu iz Ambasade Sjedinjenih Država.
„Citat jednog od likova iz Pekićevog književnog opusa – koji uzgred citiraju i mnogi drugi u Srbiji, pa i sam predsednik Vučić, odabran je sa željom da se oda priznanje prošlosti, ali i da se u fokus stavi bolja budućnost…Svako ima pravo na različito mišljenje, što važi i za uvaženog akademika dr Kostića“, kažu iz američke ambasade.
Neki su čitavu kampanju, koja broji nekoliko ovakvih spotova, protumačili kao uvod u priznavanje nezavisnosti Kosova.
Marko Savković iz Beogradskog fonda za političku izuzetnost kaže da ne vidi tu nešto preterano kontroverzno, da su SAD želele da nam pošalju neku subliminarnu poruku kako treba da se odreknemo Kosova.
„Mislim da bi to bilo urađeno na drugačiji način. Ovo je još jedna u nizu poruka koje treba da potencira jačanje tog nekog partnerstva, možda jednog dana i savezništva“, smatra Savković.
Važan deo spota o Pekiću je i spomenik koji mu je podignut na Cvetnom trgu, što je svojevremeno takođe izazvalo mnogo kontroverzi, budući da je pisac bio jedan od osnivača Demokratske stranke, a spomenik dobio od Srpske napredne, i to u jeku kampanje za izbore na Vračaru.
Ceo prilog u emisiji „Među nama“ TV Nova S novinara Marka Novičića možete pogledati ovde:
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar