Od prvog novembra Novosađani ne gledaju ispred, nego iznad sebe u strahu od svake strehe, prolaza, terase. U svakom drugom gradu, ta tragedija je podsetila na sva opasna mesta koja se krune, pucaju, neretko se i raspadaju, a i dalje se koriste. Pančevački most, jedan od četiri najfrekventnija u Beogradu, niti je rekonstruisan 2018. godine kada je to najavila tadašnja ministarka Zorana Mihajlović, niti je izgrađen onaj na Adi Huji što je u rubrici "Pitajte zamenika gradonačelnika" pre pet godina najavio Goran Vesić.
Ne morate biti stručnjak, dovoljno je da ga pogledate sa strane ili kroz njega i da shvatite da ovaj osamdesetogodišnjak ne živi najbolje dane. One veće rupe na ivičnjaku, kroz koje je mogla da se provuče i noga su popunjene, ograda zakrpljena, ali se prolaznici i dalje ne osećaju sigurno.
Jedan od najpromentijih beogradskih mostova, spaja Beograd i Banat, krpi se i šminka iz godine u godinu, decenijama.
„On je prepoterećen, star je preko šest decenija i za sve vreme nije napravljena ni jedna velika rekonstrukicja ili ojačavanje tog mosta“, upozorava Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu.
A saobraćajni inženjeri odavno su dali svoj sud. U međuvremenu smenjivali su se i ministri i gradonačelnici, a obećanje da će most biti rekonstruisan se ponavljalo.
„Pre skoro dve decenije stručnjaci su utvrdili da je Pančevački most zreo za rekonstrukciju, CIP je 2007. hodine izradio projekat i prva faza je urađena između 2008. i 2010. godine. Obnovljen je železnički deo i na tome je i ostalo“.
OMeđunarodni sobraćajni konsultatnt Gradimir Stefanović kaže postoje načini kako da se kontroliše preopterećenost i bezbednost mosta, ali da je krajnji trenutak za njegovo obnavljanje.
„Most ima karaktersitične tačke, vi postvite uređaj, danas je to mnogo lakše, to se automatski meri, i šalje satelitom, vi kontrolišete te ugibe, i onda sporovodite mere, alinije suština da vi spasavate padanje mosta, nego da imate drugi most, da ovaj obnovite, da to ide u cikličnom rasporedu, uek terba da imate 30 odsto viška kapacitet au mostovima“, kaže Gradimir Stefanović, međunarodni konsultant za saobraćaj.
A da je ispunjeno ono iz kampanje sns iz 2018,. Beograd bi sad imao još dva mosta više. Jedan od njih išao bi preko Ade huje, što je bio i uslov za rekonstrukciju Pančevca.
„Cena mosta će biti negde oko 190 miliona evra, krećemo u izradu glavnog projekta, po planu tender za taj most treba da bude 2021. godine, znači 2021. godine treba da počne sa se radi sa sve prisrtupnim saobraćjnicama. Kada budemo završili taj most, zatvorićemo Pančevački most i uradićemo kompletnu rekonstrukciju Pančevačkog mosta, jer je nemoguće započeti rekonstrukciju Pančevačkog mosta, ako nemate alternativni most“, rekao je Goran Vesić, tadašnji zamenik gradonačelnika Beograda.
Ne nazire se most na adi huji, čiji je idejni projekat grad pre pet godina platio 735.000 evra, Pančevački ipak rekonstruisati, ali ne ceo, već samo pristupne saobraćajnice, i to će trajati skoro četiri godine. Dve godine za njihovo reušnje i još dve izgradnju novih – objasnili su u martu u putevima Srbije.
„Obuhvat projekta se odnosi na rušenje psotojećij prilaznih konstrukcija od Bogolovije do Pančevačkog mosta, to su dve nezavisne mostovske konstrukcije koje su uglavnom na stubovima, a ima i delova koji su na nasipu“, rekao je Miodrag Poledica, pomoćnik direktora JP „Putevi Srbije“.
„Kada je pod opterećenjem tj u ovoj situaciji možemo samo prilazne saobraćjnice ojačati što je isto jako važno, ali sma most, ono što je iznad reke se ne može dirati dok se ne napravi bar još jedan preko Dunava. Ja apelujem da se pod hitno uradi most kod Ade huje i da se izmesti transportni saobraćaj iz centra grada i da kada dobijemo novi most se rekonstruiše pančevački koji je pod opterećenejm opasnost za Beograđane“, smatra Jovanović. 21
„To bi moglo da se organizuje u nekom faznom, etapnom sistemu, železnička pruga je rekonstruciana preko mosta, može da se intenzivira do maksimuma železnički soabraćaj, mnnogi mogu da dođu sa strane Banata kolima do Ovče, da uđu u voz i siđu do Prokopa ili Novog Beograda. Tako da nisam siguran da mora totalno, majstori vole da izbace sve iz kuće i da kreče, ali kad nema gde da se izbaci, onda može i ovako. Poredeći Englesku i zapadne zemlje, gde ekonomija ipak vodi život, nije svejedno zatvoriti most 13.000 dana i imati ga zatvorenog u fazama u ukupnom trajanja, može da bude i 1500 dana, ali mora da bude kvalitetno sinhronizovana dinamika radova“, kaže Stefanović.
Dinamika najavljenih radova kaže – rekonstrukcija Pančevca duga 1300 dana počinje naredne godine, i za to su potrebni građevinska dozvola i 25 miliona vera. Do sledećeg krpljenja…
Prilog Ane Zulbehari iz Dnevnika pogledajte na početku ove vesti.
BONUS VIDEO – Evo kako su neki Beograđani večeras pratili prenos protesta u Novom Sadu: Ko su čuvari Savskog mosta?