Gradonačelnik Beograda otkrio je da će se povući iz politike kada mu istekne mandat na čelu glavnog grada. Ako bi u starom dvoru i ostao do 2028. gotovo je izvesno da neće biti u prilici da se provoza beogradskim metroom kao prvi čovek prestonice. Razloga je više, metroom se bave Siniša Mali i državna vlast, pa će i počasnih putnika biti dosta, a sva je prilika da ni za četiri godine od najdužeg beogradskog obećanja neće biti ništa. Karte su prodate u nekoj zaboravljenoj kampanji, pa će se i najnoviji probijeni rokovi brzo zaboraviti. Nastavlja Đuro Svilar, reporter Dnevnika na TV Nova.

Iako je u Srbiji teško ispratiti rokove, dobro se sećamo da je jedan od poslednjih obećanih, kada je reč o izgradnji beogradskog metroa bio do kraja 2030. godine i to dve linije metroa. Umesto toga, rok za završetak samo prve linije sa 2028. pomeren je na 2030. Posle novosadske tragedije, brze pruge kojoj je rok takođe probijan više puta, da li je za verovati da ćemo prvu liniju metroa imati i do 2030. godine?

„Ne, apsolutno ne. Ja imam kolegu koji sad ima 74 godine, čije je prvo radno mesto bilo pre 50 godina, zvalo se referent za metro. Posle 50 godina mi nemamo metro. Institucije kao što su SANU, Saobraćajni faklultet, Građevinski fakultet nisu uključene u donošenje odluka i odluke u vezi sa saobraćajem u ovom gradu se donose kao kad operišete pacijenta bez prethodnih analiza, bez ultra zvuka, bez krvne slike itd“, kaže Dušan Teodorović, akademik.

Prema najavama JKP “Beogradski metro”, prva trasa će obuhvatiti rutu od početne stanice Železnik do krajnjeg terminusa – stanice Pančevački most.

„Ona od Makiškog polja ulazi u područje Banovog brda, zatim se spušta u dolinu reke Save gde je geologija vrlo problematična sa visokim podzemnim vodama, ide koridorom neposredno uz Savu, dolazi do Terazijskog grebena, prolazi ispod Terazijskog grebena i dolazi na Dunavsku padinu, tako da sama trasa je vrlo složena i pretpostavljam da u nekoj fazi realizacije celog tog projekta i tu budu izvesni problemi koji mogu na neki način da uspore samu realizaciju“, kaže Dušan Milanović, saobraćajni inženjer.

Sve sporiji je i saobraćaj u glavnom gradu, samo što u potpunosti ne stane, to vide svi, od pešaka do vozača. Međutim, ne vidi se jasno zašto u gradu koji prema nazvaničnim procenama ima i više od 2 miliona stanovnika, izgradnja metroa nije na prvom mestu, već je rebalansima i budžetima metro ostao gotovo neprimetan pored Ekspa i nacionalnog stadiona? U 2025. za izgradnju metroa iz budžeta je planirano izdvajanje 55,5 miliona evra, umesto ranije planiranih 63, što je potvrdila i revidirana fiskalna strategija za period od 2025. do 2027. godine.

„Iz tog dokumenta se vidi da je budžet za metro u tom periodu zapravo smanjen za 11 puta. Bilo je planirano 2025. izdvajanje od nekih 30 milijardi dinara, a naredne 26. od 110. Međutim mi smo spali na 6,5 milijardi godišnje, odnosno tih 55 i po miliona. To pomeranje roka po ko zna koji put zapravo i nije neočekivano kada vidimo šta se dešava sa novcem“, kaže Dunja Marić, novinarka Nove ekonomije.

OFF: I pored svega toga iz JKP Beogradski metro tvrde, 2025. je ključna godina za izmeštanje podzemnih instalacija, raščišćavanje i pripremu terena za početak izgradnje 22 stanice, od kojih će prema planu, 10 biti na dubini od 20 metara, a čak tri u otvorenom iskopu u Trgovačkoj ulici, kod mosta preko Ade i na Trgu Republike, čija će dubina biti i preko 30 metara.

„To je zgrada od 10 spratova, imamo li neki komercijalni deo, gde se nalazi investibil, kakvi su pothodnici, ne prelazite preko šina na drugu stranu, nego morater ili pothodnikom ili nathodnikom, da li će tu biti planirana neka garaža u sklopu tog prostora? To su vrlo ozbiljne stvari, videvški kako je rađen Trg Republike i uopšte naše aktivnosti u Beogradu koje traju po više godina, pravo da vam kažem 22 stanice napraviti za 5 godina je prosto nemoguće“, kaže Milanović.

Zato akademik Teodorović, današnje stanje urbanizma u Beogradu, poredi sa dobom cara Nerona, za kog se veruje da je spalio Rim, kako bi ga napravio po svojoj meri.

„Srpski Neron se ponaša na sličan način, kao što je onaj Neron bio popularan kod plebsa jer je organizovao razne igre, tako i ovde, ovaj srpski Neron je dosta popularan kod nekakvog plebsa, prave se igre, pravi se EXPO, jasno da je nacionalni stadion i EXPO suluda ideja jednog čoveka koji je umislio da je najpametniji, najsposobniji i da sve najbolje zna, a građani neka se pate i nek se još više pate, ako nemaju hrabrosti da se odupru i da spreče sprovođenje takvih suludih ideja“, poručuje Teodorović.

OA ideja o izgradnji metroa stara je tačno 101 godinu. Generalni plan za grad Beograd iz 1923. predviđao je železnički tunel koji bi povezivao centralnu železničku stanicu u Savskom amfiteatru sa železničkom stanicom „Dunav“. Vek kasnije, prva ne postoji, a drugom će nekad prolaziti metro.

Prilog pogledajte na početku ove vesti

PROČITAJTE JOŠ:

BONUS VIDEO: Ponovo pomeren rok za metro, a 2018. prodate prve karte: „Da sam ja to radio, strpali bi me u zatvor ili ludnicu“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare