U Sava centru u Beogradu juče je održana sednica Glavnog odbora Srpske naprdne stranke, predsedavao je predsednik stranke i premijer Srbije Miloš Vučević, prisutan je bio i predsednik Srbije Aleksandar Vučić. Kako je najavljeno raspravljalo se o utvrđivanju političke i krivične odgovornosti za tragediju na železničkoj stanici u Novom Sadu. U Sava Centru je sinoć bio Željko Veljković, reporter Dnevnika na TV Nova.
On nama prenosi šta je sve rečeno na sednici i šta se zna. U danu kada SNS raspravlja o odgovnosti, deo opozicije upozorava na druge važne objekte bez upotrebne dotvole, kao što je beogradska železnička stanica Porkop.
Za sada poslednje otvaranje stanice Beoghrad Centar na Prokopu bilo je 20. oktobra 2023. godine. Stanice i pre i posle toga radi i čeka još neko svečano otvaranje, a nema upotrebnu dozvolu. 4. oktobra ove godine Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture odbilo je zahtev Infratstrukture Železnica Srbije, nakon što je utvrdilo da postoje brojni nedostaci koje je potrebno otkloniti da bi zgrada mogla da dobije upotrebnu dozvolu.
„Od svih tih nedostataka, dva su ključna. Dakle iz rešenja se vidi da radovi koji su izvedeni nisu u skladu sa rešenjem o izdatoj građevinskoj dozvoli. Dakle mi uopšte ne znamo i ne možemo da utvrdimo kakvi su radovi i kakve su izmene u odnosu na građevinsku dozvolu ovde izvršene. Takođe, ne postoji nijedan dokaz da je ova zgrada prošla tehnički pregled, s obzirom na to da izveštaj komisije za tehnički pregled izgleda kao da je fabrikovan. U njemu ne stoji nijedno ime, nijedan broj licence, niti je podnet bilo kakav dokaz da postoji ugovor o angažovanju firme koja treba da učini tehnički pregled“, upozorava Jelena Jerinić, narodna poslanica Zeleno-levog fronta.
Zeleno-levi front podseća i na činjenicu da je završetak dela projekat stanice Beograd Centar vlast poverila firmi Railway City, odnovanoj mesec dana pre nego što je dobila ovaj posao.
„Jednu od najvažnijih zgrada za javnu namenu, za prevoz stanovnika u ovoj državi je gradila firma koja nije postojala ni mesec dana. Na adresi gde se nalazi ova firma, Višnjićeva 8 se nalazi još dvadeset drugih firmi od kojih su neke bile i projektanti kada se radi o stanici Beograd centar, a neke su bile i izvođači radova. Tako da je vrlo jasnno, sa onim što je i moja koleginica Jelena Jerinić iznela, da nažalost ovo može da bude još jedan slučaj gde je bezbednost građana ugrožena i još jedan slučaj gde se zarad profita SNS-a nešto nama može da se sruši na glavu“, rekla je Natalija Stojmenović, narodna poslanica Zeleno-levog fronta.
U jutarnjem programu televizije N1 mogli smo da čujemo i građane koji stanicu koriste, neki od njih i svesni da svoj život stave u božje ruke.
U Srbiji, zemlji čiji je sadašnji predsednik tri puta otvarao istu stanicu, 2016, 2021. i 2023. godine, stanicu koja se gradi od 1976. i ima ulogu glavne stanice glavnog grada, ali nema upotrebnu dozvolu. I stanicu koja ni godinu dana od poslednjeg otvaranja nije završena, smo su stavljene rešetke tamo gde smo prošle godine ko i svaki drugi putnik mogli da se popnemo i upadnemo u otvoreno okno nezavršenog lifta.
Da li je stanica zaista završena, to se vidi tek sa ove donje strane. I to nije donja strana, to je zapravo mesto gde je projektovan glavni ulaz u stanicu. On nije tamo gde je sada postavljen glavni ulaz. A sa ove strane ništa nije završeno. Ne samo da nije završena stanična zgrada, nisu završene ni pristupne saobraćajnice koje bi ovu stanicu bolje povezale sa auto-putem i sa gradom.
Godinu dana kasnije, radovi su napredovali samo na objektima koje će izdavati, Railway City dok na budućoj staničnoj zgradi i kolosecima i peronima koji nedostaju ništa nije ni maklo, baš kao ni po pitanju upotrebne dozvole.
„Znači objekat nema upotrebnu dozvolu. Da otvaramo sad priču jel treba da se koristi, ne treba da se koristi i tako dalje je sumanuto – izginulo je 14 ljudi. Zašto? Zato što je to jedan proces koji nije počeo juče i postoji mnogo objekata, možda bi se iznenadili kad bi sada saznali koji sve objekti nisu dobili upotrebnu dozvolu. Naravno da to ne sme da se radi i to nije u okviru zakona. U zakonu lepo piše i čemu služi i šta je sadržaj dokumentacije da se podnese, da nadležni odobre upotrebnu dozvolu. Puštanje u rad nekog projekta nije samo sečenje vrpce i sve što ide uz to, intervjui i tako dalje. Pitanje bezbednosti je vrhunsko pitanje i nezaobilazno pitanje“, rekao je Aleksandar Opsenica, građevinski inženjer.
A kad se zaobiđe, stradaju ljudi.
Prilog pogledajte na početku ove vesti
BONUS VIDEO: SNS zasedao o političkoj odgovornosti za tragediju u Novom Sadu
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare