Zbog identičnih cena 35 različitih proizvoda Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak protiv Delezea, Merkatora, Univereksporta i DIS-a. Sumnja se da su ove kompanije među sobom dogovarale cene.
Šta ako se utvrdi da je to istina? Kako prodavnice u Srbiji formiraju svoje cene, i zašto su proizvodi u istim trgovinskim lancima u našoj zemlji i na primer Nemačkoj ili Austriji, ponekad i dvostruko skuplji kod nas.
U jutarnjem programu „Probudi se“ pitali smo Marka Dragića, iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
On pojašnjava da li ga e iznenadio ovaj postupak Komisije za zaštitu konkurencije i da li su oni kao organizacija za zaštitu potrošača ikada posumnjali na kartelsko udruživanje trgovinskih lanaca.
„Nedopustivo je da su isti proizvidi na akciji u svim trgovisnkim lancima. Krajnji potrošač nema prava na naknadu štete, neće imati nikakvu refundaciju za plaćanje po višim cenema“, kaže Dragić.
U analizi komisije se izdvaja i još jedan podatak – a to je – u periodu od aprila 2023. do marta 2024. godine, znači u periodu od godinu dana, porast cena u maloprodaji je bio skoro duplo veći od inflacije. Dragić se osvrnup na to kako smo došli do toga i da li to znači da su trgovinski lanci neopravdano dizali cene, odnosno da za to nije bilo ekonomskih razloga, nego je to na kraju podiglo njihove zarade-
On pojašnjava da je zapravo stvorena lažna slika inflacije.
Podsećamo da je detaljnija analiza izvršena praćenjem odabranih proizvoda kod maloprodavaca protiv kojih je pokrenut postupak, a koji, prema javno dostupnim podacima iz finansijskih izveštaja koje objavljuje Agencija za privredne registre Republike Srbije, ukupno čine preko 50 odsto tržišta maloprodaje na teritoriji Republike Srbije. Tako je Komisija, tokom više meseci praćenja kretanje cena za 35 izabranih proizvoda, konstatovala da su u maloprodajnim lancima za posmatrane proizvode cene identične“, stoji u saopštenju.
U saopštenju Komisije za zaštitu konkurencije navodi se da je protiv ovih trgovinskih lanaca pokrenut postupak je su izvršili povredu konkurencije zaključenjem restriktivnog sporazuma iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije“. Dragić pojašnjava šta je restriktivni sporazum i kako je to uticalo na cene u prodavnicama.
„Nemoguće je da svi imaju iste cene, ili lancu imaju istog dobavljača ili imaju neki dogovor“, kaže Dragić.
Prilog pogledajte na početku ove vesti.
BONUS VIDEO: Kivi i smokva samo za „dublji džep“ na pijacama