Za tačno dve godine u Beogradu bi trebalo da počne manifestacija koja je bacila u drugi plan sve što se u glavnom gradu gradilo ili je trebalo da se gradi. Pre tačno dve godine slušali smo bajke o novih 120 ili 130 hotela, sada je jasno da ih neće biti, ali se već smišljaju nekakvi brodovi koji bi odigrali njihovu ulogu. Nijedna nova avenija, nijedan novi most, nijedan tunel. I najreprezentativnija gradska ulica sačekaće da prođe Ekspo, da bi počela rekonstrukcija, čuli smo ovih dana. Leva obala Dunava kanalizaciju neće dobiti ni tada. A sve što raste, raste na surčinskom polju, ali ni tamo više niko ne može da kaže kada će biti gotovo i čemu će da služi. O obećanjima koja slave deseti rođendan i drugim šarenim lažama, Željko Veljković, reporet Dnevnika na TV Nova.

Od gordog grada daleko smo sada…

Mesto za malu i veliku nuždu stanovnika šatorske države, usred glavnog grada pred Narodnom je skupštinom i konjima vranim. Nepokošeno, neoprskano, nedovršeno, obećano, a nezavršeno i već duže od decenije iz godine u godinu sve gore. Od obećane 54 fontane napravljene dve, a obećanja bilo toliko da je teško izabrati.

„Dosta je teško, ali ja bih rekla da su meni dva omiljena projekta, jedan je Beogradski metro. Beogradski metro još nije sišao pod zemlju, a nekako su njegove linije iskrivudale do džepa SNS-a pa tako projekat od momenta kada je krenuo i kada je Siniša Mali prodavao karte za metro, uvećan tri puta. A drugi projekat je famoznioh 15 državnih vrtića koji nisu izgrađeni i gde se liste čekanja i dan danas povećavaju“, kaže Natalija Stojmenović, narodna poslanica i gradska odbornica ZLF.

Beogradski metro praroditelj je svih neostvarenih obećanja, ne samo ove vlasti, jer obećavala ga je svaka u prethodnih i jubilarnih 55 godina. Na Makiškom polju samo livada nasuta peskom, to je rezultat vlasti koja je najviše obećavala.

„Predugo smo sanjali o Beogradskom metrou…“

Najneverovatnije su zvučala obećanja u kampanji 2018. Tad su naprednjaci videli ono čega nije bilo i što nisu izgradili do danas. Metro stanice…

„Vidite ovde jednu metro stanicu“, rekao Živorad Nikolić, kandidat SNS za gradskog odbornika (19. februar 2018.)

I karte za metro koje su prvi dobili oni što već pet generacija žive u centru.

„Metro omogućava svima nama da brže živimo, da imamo manje gužve u gradu i da budemo manje nervozni“, rekla  je Aja Jung, kandidatkinja SNS za gradskog odbornika.

Nervozu je graditeljima možda izazvao pritisak tadašnjih kandidata.

„Obećavam da ćemo da ih poteramo da počnu da riju što pre“, rekao je tada Živorad Nikolić.

Pa na bačenog rovca nisu počeli da riju ni nakon čvrstih obećanja prvih ljudi grada i države.

„Krajem 2019. mi krećemo sa tenderom za izvođača radova, do polovine 2020. godine mi smo spremni da počnemo da gradimo“, rekao je gradonačelnik Beograda Siniša Mali  (21. februara 2018.)

„Ja vam garantujem da ćemo 2020. godine krenuti u radove i za prvu liniju nam treba manje od tri godine. Ovo vam lično garantujem da ćemo da uradimo“, rekao je Aleksandar Vučić. predsednik Republike Srbije (28. februara 2018.)

Kasnije je prva linija najavljena za 2028. godine međutim osim nasipanja na Makišu nije urađeno ništa, sad sve stoji, a i kad bi krenulo ovog časa, ne bi bilo gotovo pre 2032. A još jedan veliki projekat obeležava prigodan nepostojeći jubilej.

Ove godine obeležavamo deset godina od prve najave rekonstrukcije Ulice Kneza Miloša. Trebalo je da dobije 6 traka, pa je trebalo da dobije piodzemnu garažu, pa se od nje odustalo, pa se garaža vratila u priču. Ali rekonstrukcija nikako da počne. Ono što je sigurno u ovom trenutku, ona neće ni početi pre 2027. godine, jer ne može da se kopa pre Ekspa. Valjda su sve mašine tamo.

Ako bude Ekspa, i ako rekonstrukcija centralne gradske ulice počela posle njega, bila bi završena bar deceniju kasnije od najava pomalo zaboravljenog gradskog tandema Vesić-Mali.

„Od rekonstrukcije Kneza Miloša nema ništa, zapravo mi nismo dobili nijedan novi bulevar u Beogradu, što je takođe ogroman problem“, kaže Nikola Jovanović Centar za lokalnu samoupravu.

PROČITAJTE JOŠ:

Problem je ni što ono što je započeto nije završeno. Zapravo, od dolaska SNS na vlast u Beogradu jedini veliki infrastrukturni projekat na kom je svečano presečena vrpca, a koji je do pred kraj dovela prethodna vlast, je Pupinov most, otvoren krajem 2014. godine.

Sve oko drugog mosta iz tog vremena, napredna vlast do danas nije završila, valjda zato što ih njegovo neformalno ime suviše asocira suviše na prethodnike.

„Meni je najveća žal što most na Adi nije završen, jer je suština iskorititi ono što imamo, pre nego što planiramo nešto novo i drugačije. Most na Adi nije trebalo samo da spaja Novi Beograd sa Čukaricom, već je trebalo da se spoji i sa Rakovicom. To su ti faraonski radovi koji traju već skoro 8 godina, ali je trebalo da se poveže i sa autoputem preko Autokomande, što je na mrtvoj tačci“, kaže Jovanović.

A mostovi su među najbrojnijim infrastrukturnim lažnim obećanjima.

„Nažalost, mi od novih mostova nemamo ništa. Bio je obećan ne samo još jedan most na Savi već i dva mosta na Dunavu – onaj kod Vinče i posebno važan onaj kod Ade Huje. Od toga nema ništa, godinama ih više niko ni ne spominje“, kaže Jovanović.

Pogledajmo semafor, broj mostova – 1 u odnosu na ono što su naprednjaci zatekli na Savi, jer onaj Stari polako i zauvek nestaje. Novi na tom mestu treba da izađe pravo na tunel.

„Izgradnjom mosta, izgradnjom tunela mi spajamo saobraćajno dva najdalja dela grada i zato smo ovaj projekat onako nazvali mali metro. Ideja je da vi praktično pre brda utonete u zemlju“, rekao je Aleksandar Šapić, gradonačelnik beograda (3. jul 2023.)

A evo i tunela koji od Karađorđeve ulice, pored Ekonomskog fakulteta ide ispod centra grada do Ulice Despota Stefana. Za sada samo na bilbordu. Tačno 2016. godine, izgradnju ovog tunela najavio je tadašnji gradonačelnik Siniša Mali i ona je trebalo da počne 2018. Međutim, od tada nije iskopan nijedan ašov zemlje. A ovaj projekat poslednji put se pominje 2023. tada se valjda kao omaž nekadašnjem gradonačelniku Malom pominje kao Mali metro. Od malog metroa ništa.

Malo je i projekata koji su u Beogradu u prethodnoj deceniji završeno, zajedničko im je da su otvarani više puta, plaćeni višestruko i još.

„Šta pod SNS-om znači završen projekat. Videli smo sa nadstrešnicom, videli smo sa Prokopom koji je tobože bio završen i koji je isto koštao minimum tri puta više i koji je upotrebnu dozvolu dobio pre par meseci. Tako da mi sa SNS-om nemamo završene projekte, mi imamo korupcionaške afere čije standarde pod kojima su ti projekti rađeni i građeni ćemo sve morati da revidiramo“, smatra Stojmenović.

Od kanalizacionih dubina, do jarbolskih visina, knjiga neostvarenih obećanja, ostaće izvesno jedino kapitalno delo naprednog vremena Beograda.

Prilog pogledajte na početku ove vesti.

PROČITAJTE JOŠ:

BONUS VIDEO: Dnevnik na gradilištu EXPA i nacionalnog stadiona – vlast menja propise, cene niko ne zna

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar