U saobraćajnim nesrećama u prvih sedam meseci u Srbiji su stradale 264 osobe a broj povređenih je višestruko veći, saopštila je nedavno Agencija za bezbednost saobraćaja. Samo u Beogradu postalo je uobičajeno da u mnogim udesima učestvuju vozila gradskog prevoza. Juče su bila dva takva udesa, srećom bez žrtava, a danas je došlo do lančanog sudara. Da li je sve u ljudskom faktoru, neodgovornosti nepoštovanju propisa, i može li se sistemski uticati da svi mi budemo bezbedniji u saobraćaju, za Dnevnik TV Nova govorio je profesor Saobraćajnog fakulteta, inače šef katedre za bezbednost saobraćaja, Krsto Lipovac.
Novi pristup bezbednosti u saobraćaju nalaže da se pre svega sagleda sistemska odgovornost a ne odgovornost pojedinca, rekao ej Lipovac.
„U novom pristupu bezbednosti u saobraćaju sve se manje priča o krivici a sve više o odgovornosti, u smislu, ko je mogao da učini nešto da se nesreća ne dogodi. Sve se manje prihvata da je pojedinac odgovoran a sve više se priča o odgovornosti sistema, jer kreatori sistema treba da ga učine bezbednim“, naveo je on.
Naglasio je da je svakako na pojedincu da poštuje pravila sistema.
„Ali čak i da ih ne poštuje, mi se opet moramo okrenuti sistemu i videti šta u njemu ne valja pa pojedinac ne poštuje pravila“, kaže Lipovac.
Ističe da je najveća odgovornost na političarima, jer najveći doprinos u kreiranju bezbednog sistema daju upravo nosioci vlasti.
„Oni su ti koji definišu propise, sankcije i budžet. Nije isto da li ćemo u nadzoru nad tehničkim pregledima zaposliti jednog ili pedest ljudi. Da li ćemo doneti pravilnik koji uređuje unutrašnju kontrolu u preduzećima, to je odgovornost vlasti, a taj pravilnik od 2009 godine nije u funkciji, nema ga“, zaključio je Lipovac.
U beogradskom javnom prevozu postoje tri konzorcijuma u okviru kojih posluje više privatnih prevoznika.
Prilog pogledajte na početku ove vesti.
BONUS VIDEO: Sigurnost motociklista na cestama: Koji su najčešći uzroci saobraćajnih nesreća?