Bilo da je investitor iz Azije ili iz Evrope, za srpskog radnika u stranoj fabrici, muke su iste. Dok sindikati upozoravaju da u smederevskom PKC-u menadžement nezakonito otpušta 500 ljudi, u leskovačkoj Juri pritisci na štrajkače. Za to vreme, u Zrenjaninu je gradska uprava izdala nezakonitu građevinsku dozvolu Linglongu za skladište otpada - reč je o kineskom poslodavcu za kog su nevladine organizacije nekoliko puta upozoravale da prema radnicima ima odnos sličan robovlasničkom. Koja je uloga države - da li je ona posrednik između privrednika i radnika, ili bi institucije trebalo da budu iznad tih relacija? Da li se samo čini da je država najčešće na strani kapitala - to analiziramo sa Željkom Veselinovićem, narodnim poslanikom i predsednikom Udruženih sindikata "Sloga" i Vladimirom Simovićem, sociologom i koordinatorom programa za radna prava Centra za politike emancipacije.

Jedan od autora istraživanja „Položaj radnika i radnica u automobilskoj industriji u Srbiji“ Vladimir Simović kaže da je prosečna neto zarada radnika zaposlenih u toj industriji, uključujući bonuse, prekovremeni i noćni rad, 70.000 dinara, kao i da je 70 odsto ispitanika reklo da nije zadovoljno uslovima rada.

„Ispitanici su istakli da su fizički i psihički iscrpljeni i da nemaju dovoljno slobodnog vremena za sebe i porodicu budući da u proseku rade ukupno 44 sata, a neki i po 76 sati nedeljno“, naveo je on i dodao da je prilikom istraživanja bio problem doći do ispitanika jer se ljudi plaše da će, ako budu pričali šta se dešava u fabrici, izgubiti posao.

Govoreći o pretnjama radnicima da će, ako se budu bunili, rukovodstvo preseliti pogone u neku drugu zemlju, Veselinović kaže da se to dešava godinama.

„Svaki štrajk u kome smo kao sindikat učestvovali ili ga organizovali odvijao se po istom scenariju. Poslodavac preko svojih ljudi pušta informaciju da fabrika odlazi iz Srbije a to se do sada nikada nije desilo. To je neka mantra, pokušaj pritiska na zaposlene kako bi odustali od štrajka“, kaže on i ističe da to uvek rade neodgovorne, neozbiljne i niskobudžetne kompanije.

Simović je podsetio da je potpuna obustava rada u „Juri“ prvi štrajk u automobilskoj industriji do sada bilo samo kratkoročnih prekida rada jer se, kaže on, ljudi plaše.

Prilog pogledajte na početku ove vesti.

PROČITAJTE JOŠ:

BONUS VIDEO: Radnici Jure završili celodnevnu obustavu rada, najavili jednočasovne štrajkove

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar