Cena goriva u Srbiji postala je goruća tema, kako za poljoprivrednike, tako i za građane. Dok poljoprivrednici koji su registrovali domaćinstvo, imaju pravo na 100 litara subvencionisanog dizela po hektaru, ali još 5 dana. Rast cena na pumpama sve više pogađa i kućne budžete. Pitanje je: "Da li je vreme da država interveniše smanjenjem akciza?!
Naftna industrija Srbije obavestila je poljoprivrednike da 27. januara ističe vladina Uredba po kojoj imaju pravo na povlašćenu cenu dizela od 179 dinara po litri i pozvala ih da do tog datuma kupe gorivo.
„Znači onima koji sipaju na NIS pumpama, naš predlog je bio da se gorivo oslobodi od akcize za poljoprivrednike na svim bezninskim pumpama, sad smo već ušli u problem koji postoji od kako je to i počelo, ljudimo se krot refakciju ne vraća taj deo od 50 dinara. Ima ljudi kojima su prve NIS pumpe udaljene po 40 kilometara i oni sipaju gorivo na privatnim pumpama“, kaže Mileta Slankamenac iz Inicijative za opstanak poljoprivrednika.
Manje benzinske stanice nisu dobile pravo da prodaju jeftinije gorivo poljoprivrednicima. Neki mediji su preneli da je NIS na pojedinim pumpama u Subotici već obustavio točenje dizela po povlašćenim cenama.
„Mi smo imali taj dogovor da će do 100 litara po hektaru biti ta umanjena tkz. akcijska cena zato šo je predviđeno ustvari tih 100 litara po hektaru da će biti umanjena da se time država odriče svog profita u Nisu, pa je posle te akcije nastavljen, šta se sad dalje dešava, to niko ne zna, mi po svim sporazumima imamo da nas institucije obaveštavaju šta se dešava, zašto se kasni, međutim to se nikad ne primeni“, kaže Slankamenac.
Problem sa poskupljenjem goriva ne pogađa samo poljoprivrednike, već i sve građane koji svakodnevno koriste automobile.
„Imam dvoje dece, ceo dan sam u kolima, poprilično veliki izdatak za jednu porodicu. Katastrofa kao i sve u državi. Šta da radimo. Jel se izdržava? Pa mora se. Navikli smo na to, svuda u Evropi je ili ista, ili nešto jeftinija. Ovo mislim da je previše“, kažu građani.
Dok građani sve teže podnose udar sve viših cena goriva, stručnjaci upozoravaju da Srbija trenutno ima jednu od najviših stopa akciza na gorivo u regionu, što dodatno otežava situaciju.
„Mi nismo proizvođači nafte i mi zavisimo od uvoza, tako da jedini mehaniza, koji bi bio dostupan i moguć jeste potecijalno smanjenje akciza. Akcize su jedan od razloga zašto je gorivo u Srbiji među najskupljima, ako ne i najskuplje, zavisi da li gledate dizel ili benzin. Ta opcija postoji, postoji i u Zakonu o akcizama, da se može u vanrendim situacijama reagovati kako bi se smanjio pritisak na potrošače“, kaže -Mateja Agatonović iz Nove ekonomije.
I cena benzina raste od sredine decembra, a naročito je porasla 10. januara nakon što su Sjedinjene Američke Države uvele nove sankcije naftnim kompanijama u većinskom ruskom vlasništvu i tankerima koji prevoze rusku naftu, što predstavlja nastavak američke politike kažnjavanja Rusije, zbog rata u Ukrajini.
Prilog pogledajte na početku ove vesti.
BONUS VIDEO: Poljoprivrednicima povlašćena cena za dizel do 27. januara