Samo godinu i po dana nakon privatizacije, JAT tehnika je izgubila sertifikat za održavanje aviona koji lete iznad Evrope. Od nekada svetski cenjene kompanije, kvalifikovane i spretne radne snage, modernih i skupocenih alata, kako danas stvari stoje, ostaće radnici na birou ili po belom svetu i građevinsko zemljište.
Ko popravi avion u JAT tehnici ne može da leti u Evropi. To je posledica gubitka EASA sertifikata kojom se kompaniji JAT tehnika suspenduje dozvola za popravku i održavanje aviona. Za bivše radnike, to se nakon sporne privatizacije dalo očekivati.
„Imovina JAT tehnike vredi preko 80 miliona evra, dolara, nečega. Ona je prodata za manje od 10 miliona. Gazde Poljaci rasprodaju polako Jatov alat, dizalice za avione već su poslali za Poljsku, oni tamo imaju drugi hangar ili za Sloveniju gde im je treći hangar. Razlog je krađa i uništavanje resursa“, kaže bivši radnik JAT tehnike Predrag Mijović.
Iako smo od kompanije Avia prajm, koja je vlasnik JAT tehnike, pokušali da saznamo šta je razlog za gubitak EASA sertifikata, odgovor nije stigao. Radnici kažu da je razlog šrafciger koji je završio u jednom od motora. Za nekadašnjeg direktora JAT Ervejza, postoje dva moguća razloga.
„Prvi razlog bi mogla da bude konkurencija, a drugi razlog što smo sami sebi namestili da bi prodali zemljište. Kupiti nešto za 10 miliona što vredi 100 miliona samo kao građevinsko zemljište, a onda ga zaustaviti zbog nekog šrafcigera, neobavestivši….Mora neka forenzika da postoji, neki izveštaj, neki investigejšn, razumete da se kaže, da taj deo šrafcigera je ušao u motor, te ga oštetio, pa evo mi sad dajemo zbranu, odnosno ukidamo EASA sertifikat JAT tehnici“, kaže bivši direktor JAT-a Velibor Vukašinović.
Ukidanjem EASA licence nije na gubitku samo JAT tehnika već i Er Srbija koja će sada, da bi letela po Evropi, morati da nađe drugu kompaniju da joj održava avione. U Er Srbiji navode da to neće uticati na bezbednost letelica i reda letenja.
„Er Srbija ima uspostavljeno sopstveno linijsko održavanje, sertifikovano od strane civilnih vazduhoplovnih vlasti Republike Srbije, kao i od evropskih vazduhoplovnih vlasti EASA, dok je usluge Jat tehnike koristila samo za potrebe većih strukturnih radova na avionima, u skladu sa međunarodnom regulativom. Takva vrsta radova regulatorno nije zahtevana pre kraja septembra, do kada se nadamo da će postojeća situacija sa Jat tehnikom biti pozitivno razrešena“.
Nakon ovakvih dešavanja prirodno je da se zapitamo kakvi su stvarni rezultati privatizacije Er Srbije i JAT tehnike?
„Ono sve majstora što je valjalo to je prešlo u Er Srbiju i po svetu je i tamo smo vrlo cenjeni kao majstori. U JAT tehnici su ostala deca, nema školovanja više, ne ulaže se u ljude. Smanjili su plate, tako oterali ljude, gomila ljudi iz JAT tehnike je prešla u Er Srbiju gde je kao bilo nešto malo bolje, međutim ni u Er Srbiji nije sjajno“, navodi bivši radnik JAT tehnike Predrag Mijović.
A hoće li i kada dozvola za održavanje vazduhoplova biti ponovo vraćena JAT tehnici, zavisi od uklanjanja nedostataka za koje niko od nadležnih neće da kaže koji su.
Ceo prilog u emisiji „Među nama“ TV Nova S novinara Đure Svilara možete pogledati ovde:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare