Gradnja metroa zvanično je počela u novembru 2021, iako je tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali u predizbornoj kampanji 2018. godine obećao metro do 2022. godine. Dok se rokovi pomeraju, tri godine kasnije usvojen je Akcioni plan raseljavanja za izgradnju prve trase zbog čega se planira rušenje 150 objekata i uklanjanje oko pet stotina parcela. Koliko se odmaklo, a koliko se kasni u izgradnji beogradskog metroa, samo su neka od pitanja u jutarnjem programu "Probudi se" za inženjera saobraćaja Gradimira Stefanovića.
Gost „Probudi se“ pojašnjava da li je bilo moguće da se pronađe neko drugo rešenje, a da ne ostanemo bez svih tih objekata i koliko je ovaj projekat racionalan. Jednom prilikom je rekao da je gradski prevoz napredan u samourušavanju. Da li se u međuvremenu i dodatno „napredovalo“ pojašnkava Stefanović i dodaje da iako je prethodnih godina vlast potencirala priču oko izgradnje metroa, koliko je ovaj projekat trenutno u fokusu gradske i republičke vlasti.
Da li ima novca i vizije da Beograd dobije metro? Može li uopšte naša prestonica da funkcionoše bez metroa? Svakodnevno se suočavamo sa gužvama u prevozu, sve je teže stići od posla do kuće, pa da li će metro rešiti te probleme? Saobraćajni ineženjer j pokušao da odgonetne ova pitanja, a zatim dao stručno predviđanje za koliko bi glavni grad mogao da dobije prvu liniju metroa, pod uslovom da budu obezbeđena sredstva, kao i da li je realno da se to desi do izložbe EXPO 2027.
Da metro neće ni uskoro, jasno je iako je grad Beograd nedavno usvojio „Akcioni plan raseljavanja za prvu fazu prve linije Beogradskog metroa„. Sa planiranim radovima se uveliko kasni, a sudeći prema predloženom budžetu i nedavno usvojenoj revidiranoj Fiskalnoj strategiji za 2025. sa projekcijama za 2026. i 2027. godinu za izgradnju metroa je obezbeđeno 11 puta manje novca od pređviđenog.
Ako ne bude do ovog perioda, Stefanović objašnjava da li to znači da smo bliži opciji da Beograd ni u narednih 10 ili 20 godina ne dobije metro liniju.
Portal Nova.rs nedavno je objavio da preko parcele na kojoj se nalazi kompleks Stare šećerane, a koji je nedavno kupila firma “Vrenje” u suvlasništvu biznismena Željka Drčelića, u planu je da ide jedna linija metroa. To znači da će država morati da plati eksproprijaciju vlasnicima i to po tržišnoj ceni, iako je nedavno do tog zemljišta mogla da dođe mnogo jeftinije. Stefanović je prokomentariosao ovaj potez vlasti i pojasnio da li je ovo potpuno odsustvo logike ili je logika vrlo jasna – iskoristiti gradnju za lični interes.
Ipak, iz Centra za lokalnu samoupravu juče je rečeno da u budžetu nema novca za izgradnju metroa i da je aktuelna vlast zapostavila projekat jer je prioritet izložba EXPO. Stfanović je dao svoje mišljenje da li je novac jedini razlog zašto i dalje nemamo metro.
„Gradnja metroa je veliko trpljenje“, kaže Stefanović.
Na prvoj liniji metroa u Beofgradu biće 14 stanica Železnik – Makiš – Žarkovo – Bele vode – Trgovačka – Požeška – Park Banovo brdo – Ada Ciganlija – Sajam – Gazela – Savski trg – Trg republike – Skadarlija – Dunav. Radovi za projekat će se, kako se navodi, u velikoj meri sprovoditi podzemno, međutim, izgradnja svih pobrojanih stanica i još nekih pratećih projektnih komponenti, kao što su trafostanice, šahtovi će se izvoditi nadzemno, uz neophodna gradilišta na tim lokacijama.
U narednom periodu organizovaće se javne konsultacije sa građanima zainteresovanim za Akcioni plan.
Prilog pogledajte na početku ove vesti
BONUS VIDEO: Novopečeni milioneri: Svi (državni) poslovi Željka Drčelića