Foto:N1

Urednik ekonomije N1 Vojislav Stevanović ocenio je u Danu uživo da je, prema mišljenju analitičara, ukoliko se uzmu svi podaci vrednost Telekoma veoma upitna, dok su podaci o poslovanju ove firme veoma netransparentni.

„Dugo ‘pratim’ Telekom, i jedna od stvari koju ističem je da je ona kompanija svih nas. Iako to nije klasično javno preduzeće, radi se o kompaniji koja je u vlasništvu građana. Vrednost kompanije bi bilo najbolje da vidimo na berzi, pa bi investitori najbolje ocenili kako se kreće ta vrednost. Analitičari koje smo konsultovali su analizirali na osnovu podataka koji su javno dostupni, i uz neke metodologije koje se koriste u ovim slučajevima“, objašnjava Stevanović.

Dodaje da, kada se vrednuje kompanija, pre svega je treba uporediti sa drugim kompanijama.

„Na berzi se telekomunikacionim kompanijama trguje po nekoj prosečnoj ceni od 5,6 puta njihov ‘EBITDA’, odnosno njihovim profitom pre raznih davanja, pre interesa, pre kamata, pre dividendi… Zatim, ono što se uzima kao vrednost je ukupna vrednost kompanije i to su neki relativni odnosi. Relativan odnos ukupne vrednosti kompanije i ‘EBITDA’. takođe, kada se posmatra profit, ono što analitičari ističu jeste da na vrlo specifičan način treba tretirati i kapitalne investicije“, napominje Stevanović.

On navodi da vrlo često ‘EBITDA’ umanjuje za kapitalne investicije.

„Sama struktura te industrije je takva da su zbog tehnoloških inovacija neophodna značajna ulaganja svake godine. Ranije je to bilo da se sagradi telekomunikaciona mreža, i onda kompanija narednih godina uživa profit. Sada, mora da se ulaže iz godine u godinu. Ono što su analitičari primetili je da se troškovi programskih prava, takođe stavljaju kao investicije, što se onda ne vidi u samoj ‘EBITDI’. Ter stvari ako uzmemo u obzir i ako uporedimo sa drugim kompanijama, možemo da dođemo do određenih zakjljučaka“, ističe Stevanović.

On objašnjava da je po analizi, Telekom Srbija, prilično daleko od cene od četiri milijardi evra.

„Podsetiću da je pre nekoliko godina Telekom vrednovan više od milijardu i po evra. Tada ta cena nije bila zadovoljavajuća. U međuvremenu, dug Telekom je izuzetno narastao, ulazio je u mnoge investicije. Podsetiću samo za Kopernikus, 200 miliona evra, pitanje je koliko je opravdano. Dalje, veoma su zanimljiva i programska prava. Nedavno je Telekom dao novac za značajna evropska takmičenja, i govorimo o sumi od više od 100 miliona evra za naredne tri godine“, ističe Stevanović.

Ističe da je u ovom slučaju to bilo neophodno, je su sve druge firme koje su komercijalne, nisu mogle da daju toliko para zato što to mora da im se vrati.

„Očigledno da je Telekom u ovom slučaju imao svoju poslovnu logiku, ali nijedan analitičar sa kojim sam pričao nije mi rekao da se vidi način da se toliki novac vrati. Što se tiče profitabilnosti, odnosno vrednosti, ono što se vidi je da su oni prijavili ‘EBITDA’ od 410 miliona evra, međutim, analitičari to normalizuju zbog razlika u računovodstvenih standarda, pa kada se sve to koriguje za te neke stvari, dođe se do 362 miliona evra“, kaže Stevanović.

„To, ukoliko umnožimo sa prosečnom vrednošću, dobija se vrednost kompanije više od dve milijarde evra. Od toga, ukoliko odbijemo velike dugove Telekoma od milijardu i 152 miliona evra, vidi se vrednost od 875 miliona evra. Ako se od ‘EBITDA’ oduzmu i kapitalne invistecije, koje su u prošloj godini, za Telekom iznose više od 600 miliona evra, onda će rezultat biti negativan, što praktično znači da Telekom iz svog profita ne može da pokriva te investicije“, pojašnjava Stevanović.

On naglašava da su zbog svega toga, ovoj kompaniji neophodna zaduživanja.

„Prema tome, prema nekim drugim kriterijumima, i ne može da se poredi sa drugim kompanijama“, ocenjuje Stevanović.

Govoreći o transparentnosti poslovanja, on navodi da se veoma teško može da se dođe do podataka iz poslovanja.

Zbog toga, on naglašava da je zbog interesa javnosti, neophodno da vidimo koja su investicije, zbog čega, i kakve one rezultate donose.

„Ako vidimo podatke, i ako vidimo da taj dug raste, ako analize pokazuju da se umanjuje vrednost kompanije, onda svi mi trebamo da budemo zabrinuti zbog čega se sve to dešava, i da zatražimo dokle će sve to da bude“, zaključuje Stevanović.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare