Dve nemačke kompanije pretrpele su još jedan udarac u dugotrajnoj parnici oko prava kupaca na odštetu zbog dizel automobila koji su bili opremljeni softverom za lažiranje emisije štetnih gasova.
Odlukom najvišeg nemačkog civilnog suda, veći broj vlasnika ovih vozila će imati pravo na odštetu u iznosu od 5 do 15 procenata od cene automobila.
Kako se navodi u presudi, proizvođači automobila mogu da izbegnu odgovornost samo ako su u mogućnosti da dokažu da nije bilo načina da se zna da je softver koji su koristili nezakonit. Vrhovne sudije su pojedinačne predmete vratile prvostepenim sudovima kako bi oni utvrdili da li i kolika kompenzacija može da se traži prema ovim smernicama.
Prevareni kupci koji su svoju pravdu potražili na sudu, imaće priliku da od proizvođača automobila dobiju odštetu u iznosu od 5 do 15 procenata, umanjenu za novčane prednosti koje su imali, kao što je korišćenje automobila tokom prethodnog perioda. Neki od njih su želeli da vrate vozilo i povrate pun iznos, ali je sud odlučio da u slučajevima nemara to nije moguće.
Savezni sud pravde u Karlsrueu reagovao je na martovsku presudu najvišeg tribunala Evropske unije u kojoj se kaže da pravila o emisiji štite i pojedinačne vlasnike automobila, a ne samo javni interes, i da nacionalni zakon mora da omogući adekvatnu naknadu. Pre toga, Nemačka uglavnom nije odobravala odštetu osim ako je proizvođač automobila postupio sa namerom, što je obično teško dokazati.
Nezvanična procena je da je Volkswagen na kazne i naknade zbog Dizelgejta do sada potrošio 38 milijardi dolara, što je otprilike polovina trenutne vrednosti kompanije. Oko 11 miliona automobila širom sveta je opremljeno spornim softverom, a u najmanje 22 zemlje se i dalje vode aktivne istrage protiv Volkswagena.
Bonus video: Može li da propadne nemačka auto-industrija?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare