I dok pojedine nevladine organizacije tvrde da Evropska unija postavlja profit proizvođača ispred zdravlja miliona ljudi, automobilska industrija slavi odluku Evropske komisije koja će ublažiti pravila u okviru Euro 7 standarda.
Lobi automobilske industrije je bio vrlo aktivan u prethodnom periodu i to povodom veoma striktnih pravila emisije štetnih gasova koja su trebala da budu uvedena u okviru Euro 7 standarda sredinom ove dekade.
Ipak, sada izgleda da će Evropska komisija znatno ublažiti ova pravila, čime će se osigurati da proizvođači automobila neće morati da ulože milijarde evra u nove motore. Prema kopiji koju je objavio Politico, nova i konačna promena pravila o emisiji gasova u okviru Euro 7 standarda doneta je na osnovu „trenutnih geopolitičkih i ekonomskih okolnosti“. Generalno, zvuči kao da Komisija želi da smanji pritisak na automobilske proizvođače, jer bi inače moglo da dođe do „problema pristupačnosti za potrošače u opštem kontekstu visoke inflacije“.
Euro 7 standard trebalo je da izjednači standarde emisija svih automobila i lakih komercijalnih vozila sa onima koji su trenutno na snazi za automobile na benzin pod Euro 6 standardom u Evropi. Prema revidiranim propisima, EU želi da minimizira troškove istraživanja i razvoja proizvođača automobila za stvaranje novih, čistijih motora s obzirom na predloženu zabranu prodaje vozila koje pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem 2035. godine.
Jednostavno rečeno, Evropska unija ne vidi potrebu da traži od kompanija da ulože milijarde dolara u nove motore sa unutrašnjim sagorevanjem koji će biti tek nešto čistiji od postojećih i koji će biti u prodaji samo nekoliko godina. S obzirom da bi veći deo tih troškova na kraju platili kupci, na ovaj način Brisel želi da zaustavi potencijalni rast inflacije.
Naravno, reakcije i komentari su podeljeni. Dok automobilska industrija smatra da će novac koji bi uzaludno bio potrošen na istraživanje i razvoj motora SUS, sada biti uložen u elektrifikaciju, nevladine organizacije smatraju da ove promene pravila stavljaju profit proizvođača automobila ispred zdravlja miliona Evropljana.
Finalna verzija novih pravila trebala bi da bude objavljena 9. novembra. Zvanično predstavljanje Euro 7 standarda već je odloženo nekoliko puta, a implementacija novih pravila u Evropi očekuje se 2025. ili 2026.
Bonus video: Otkrivamo kome ne trebaju zimske gume i vozimo prvu ikad Toyotu Corollu Cross