Vožnja kabrioleta može značajno unaprediti raspoloženje vozača u poređenju sa vožnjom konvencionalnog automobila sa krovom, tvrdi prva naučna studija te vrste.
U saradnji sa vanrednom profesorkom koja istražuje ponašanje vozača na Univerzitetu Cranfield i osnivačicom PsyDrive-a, dr Lisom Dorn, Fiat je tražio odgovore na pitanje da li vožnja kabrioleta utiče na naše fizičko i emocionalno blagostanje.
Ukratko, rezultati sugerišu da vožnja kabrioleta čini vozače srećnijim, budnijim i čak može imati pozitivan uticaj na zdravlje.
Pre testiranja, izmeren je stil vožnje svakog učesnika putem aplikacije Driver Stress Inventory, kako bi se videlo da li su skloni agresiji za volanom i da li uživaju u samoj vožnji.
Sigurnija vožnja
Kada je krov bio spušten, svi vozači su doživeli značajan porast od najmanje 6 posto u „Hedonskom tonu“, merilu sreće. Najveći uticaj osetili su agresivniji vozači, kod kojih je zabeleženo poboljšanje raspoloženja od 20 posto – više nego dvostruko u odnosu na manje agresivne vozače.
Vožnja sa spuštenim krovom nije samo pojačala pozitivne emocije, već je dovela do smanjenja varijabilnosti otkucaja srca (HRV – pokazatelj stresa) za trećinu (32 posto), što sugeriše da vozači imaju bolji kontakt sa okolinom dok voze.
Vožnja kabrioleta takođe može dovesti do sigurnije vožnje, jer su vozači pokazali do 15 posto povećanu budnost i 20 posto niže nivoe negativnih emocija kao što su frustracija ili bes. Pozitivno raspoloženje je povezano sa poboljšanim performansama vožnje, vizuelnom pažnjom i bržom reakcijom na opasnost.
Gledajući pol, kako muškarci, tako i žene su primetili gotovo jednako i značajno povećanje uzbuđenja prilikom vožnje sa spuštenim krovom, što znači da su muškarci i žene bili podjednako oprezni na putu. Međutim, žene su prijavile jači uticaj vožnje uopšte na njihov nivo energije. Kako piše N1, povećanje energetskog uzbuđenja znači da su vozači budniji i svesniji situacije, što ih čini potencijalno boljim na putu.
Slično iskustvo i u električnom automobilu
„Kad vozimo sa spuštenim krovom u kabrioletu, doživljavamo veće nivoe povratnih informacija iz okoline na putu. To može dodatno porasti u električnom vozilu, koje emituje mnogo manje buke i omogućava vozaču bolje posmatranje okoline. U takvim uslovima, naši podaci ukazuju da električni automobil stvara neku vrstu euforije na otvorenom, zbog čega se osećamo fizički i psihički bolje, a možda čak i vozimo sigurnije“, izjavila je Dorn.
„Raspoloženje tokom vožnje će jasno varirati zavisno o nizu faktora koji utiču na vozača, vozilo i uslove na putu. Međutim, ovo istraživanje je pokazalo značajan uticaj koji sugeriše da bi vozači s ponovljenim izlaganjem mogli da primete zdravstvene dobrobiti vožnje kabrioleta tokom vremena“, dodala je profesorka.
Fiat se udružio sa dr. Lisom Dorn u prvoj studiji ove vrste sa grupom britanskih vozača automobila. U dva različita slučaja prikupljanja podataka učestvovalo je 23 učesnika, 10 žena i 13 muškaraca. Morali su da voze na dva kratka putovanja, sa zatvorenim i sa spuštenim krovom na unapred planiranoj mirnoj seoskoj ruti.
Bonus video: Šumadija, Porsche i 5.200 konjskih snaga u jednom danu