Krajem 2022. godine, američka Agencija za zaštitu životne sredine (EPA) objavila je svoj godišnji Izveštaj o trendovima u automobilskoj industriji. Pokrivajući vozila iz 2021. godine, ovaj izveštaj sadrži najnovije dostupne podatke u vezi sa različitim statistikama novih vozila, uključujući snagu, potrošnju i emisiju ugljen-dioksida. Ukratko, automobili nikada nisu bili efikasniji, čistiji i moćniji nego što su sada.
To je kratka verzija izveštaja, ali zaista kratka. Kompletan izveštaj ima 158 stranica, ali u proseku otkriva da je ukupna ekonomičnost potrošnje za nova vozila veća za 32 odsto, dok je emisija CO2 smanjena za 25 odsto. U međuvremenu, konjske snage su porasle za 20 procenata. Početna tačka za ovaj izveštaj je 2004. godina, trenutak kada je potrošnja goriva počela da raste nakon više od decenije pada.
Treba imati na umu da je ovo ukupan prosek cele industrije. Izveštaj klasifikuje vozila u 5 kategorija, a to su kamioneti, veliki SUV modeli, srednji SUV modeli, limuzine/karavani i monovolumeni. Dve kategorije SUV-ova su razdvojene po težini, pri čemu vozila teža od 3 tone spadaju u kategoriju velikih SUV-ova.
Srednji SUV modeli su lakša vozila koja mogu, ali ne moraju da imaju pogon na sva četiri točka. I kao što smo svi svesni, trendovi kupovine su se značajno promenili u poslednjih 20 godina, pa su SUV modeli sve češći izbor kupaca.
Upravo zbog tog trenda, u izveštaju se navodi da su poboljšanja u potrošnji goriva i emisiji štetnih gasova mogla da budu još veća da se tržište nije udaljilo od sedana i karavana. Izveštaj takođe navodi statistike za određene proizvođače, navodeći da Stellantis ima najveću emisiju CO2 ali i najnižu potrošnju među glavnim proizvođačima. Ne treba da bude iznenađenje da je Tesla, sa svojom potpuno električnom gamom, najbolje rangiran brend po ekonomičnosti i emisiji štetnih gasova.
Izveštaj agencije EPA bolju efikasnost pripisuje napretku u tehnologiji, posebno u poslednjih par godina. Očigledno je da je elektrifikacija veliki deo toga, ali su tome doprineli i manji motori sa turbo punjačima, stop-start sistemi i deaktivacija cilindara. Što se snage tiče, tu su sada brojni električni automobili sa više od 1.000 KS, ali i sve veći broj dosta pristupačnijih, snažnih vozila, poput Toyote RAV4 plug-in hybrid koja kupcima nudi više od 300 KS.
EPA je nedavno predložila nova pravila koja bi se značajno nadovezala na ovaj uspeh. Ako budu odobrena, pravila će stupiti na snagu početkom 2027. godine, što će dovesti do smanjenja emisija za dodatnih 56 odsto. Da bi se ispunio ovaj cilj, EPA procenjuje da električna vozila moraju da čine oko 67 procenata prodaje lakih novih vozila 2032. godine.
Bonus video: Šumadija, Porsche i 5.200 KS u jednom danu