Poslednjih godina evropske politike zaštite životne sredine fokusirane su na eliminisanje vozila sa unutrašnjim sagorevanjem i zamenom vozilima koja se smatraju čistijim, kao što su električni automobili ili oni koje pokreće vodonik, ali su neki vidovi saobraćaja očigledno zanemareni.
Isto važi i za javni prevoz koji prolazi kroz evoluciju prema električnoj mobilnosti. Međutim, trenutni plan za zabranu prodaje benzinskih i dizel vozila u EU od 2035. godine je na čekanju, tranzicija bi mogla da potraje duže, kako bi bila kvalitetnija i bez velikih poremećaja u auto-industriji u periodu do potpune zabrane.
Ipak, izgleda da su vazdušni i pomorski saobraćaj u jednačini politike koja gura zelenu agendu potpuno zanemareni, dok su s druge strane vozila sa unutrašnjim sagorevanjem gotovo proglašena najvećim zlom po našu planetu.
Mnoga istraživanja koja su sproveli stručnjaci dovela su do zaključka da milijardu vozila sa unutrašnjim sagorevanjem zagađuje isto kao i 20 najvećih trgovačkih brodova na svetu.
Isto tako, istraživanja pokazuju da su evropske zemlje Španija, Italija i Grčka, kao i Francuska i Norveška, najizloženije tom zagađenju koje stvaraju kruzeri i teretni brodovi. Zapravo, svaki od ovih tipova prekookeanskih brodova emituje nivoe zagađujućih čestica poput sumpora ekvivalentne broju od 50 miliona dizel vozila.
Globalizacija je dodatno povećala pomorski saobraćaj uzrokovan izvozom robe proizvedene u drugim zemljama, obično na azijskom kontinentu, na evropsko i severnoameričko tržište. Na taj način se povećava broj velikih brodova na morima koji kontinuirano voze robu i na taj način posredno povećavaju nivoe emisija zagađujućih supstanci u atmosferu.
Prema regulativama, brodovima je dozvoljeno da zagađuju vazduh do 3.500 puta više nego što može da emituje automobil. Tačnije, Međunarodna pomorska organizacija (IMO) odredila je maksimalnu granicu za sadržaj sumpora u gorivima pomorskog saobraćaja na 35.000 ppm, što je znatno više od 10 ppm dozvoljenih u EU za goriva za motore sa unutrašnjim sagorevanjem.
Kao rezultat toga, Evropska komisija procenila je da godišnje emisije zagađujućih supstanci u vazduhu od trgovačkih brodova uzrokuju 50.000 prevremenih smrti godišnje u Evropskoj uniji i uključuju zdravstvene troškove od 60 milijardi evra, prenosi Auto Klub. To su brodovi, a gde su tek avioni… Pošteno ili ne prema vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem, zaključite sami…
Bonus video: Zakon o električnim automobilima vodi do „Havana efekta“
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare