Trabant je još krajem prošlog veka bio bezvredno vozilo koje je najčešće moglo da se pronađe napušteno na otpadu. Ipak, vremena se menjaju, a danas je ovaj automobil postao kolekcionarski specijalitet.
Iako je prošlo više od 60 godina od njegovog debija, ovaj automobil je za mnoge bio i ostao predmet podsmeha, kako zbog plastične karoserije zbog koje je postao poslastica za svinje, tako i zbog malog dvotaktnog motora. Ono što je jedino bilo i ostalo šarmantno jeste njegov dizajn.
Trabant sada ima status oldtajmera, a u Nemačkoj je veoma tražena roba. Padom Berlinskog zida automobilski vizionari su doslovno besplatno mogli da započnu sakupljanje svojih primeraka Trabanta za koje sada mogu da dobiju i do 30.000 evra.
I ne samo to, iako se vozilo ne proizvodi već 32 godine, procenjuje se da broj ovih automobila u svetu ne opada. Tokom 2017. godine u Nemačkoj je bilo registrovano 34.500 primeraka, 2021. godine 38.173, a najnoviji podaci koje iznosi 24ur govore da je danas na drumovima i do 40.000 Trabanta.
Prema nekim informacijama, godišnje se registruje i do hiljadu novih primeraka, svedoče analize nemačke istraživačke agencije CAR.
„Kada vozim, osećam se posebno. Sve se trese i krcka, ali auto je i dalje živ“, ističe Jürgen Wolter, vlasnik Trabanta starog čak 60 godina. Platio ga je 3.000 evra i investirao dodatnih 6.000 za njegovu restauraciju. Čini se kao dobro ulaganje.
Stvoren kao odgovor na VW Bubu sa ciljem motorizacije naroda Istočne Nemačke, prvi Trabant P50 sišao je sa proizvodne trake fabrike u Cvikauu, 7. novembra 1957. Mali automobil sa okruglim svetlima i još manjim motorom trebalo je da motorizuje zemlju, ali su na kraju kupci na njega čekali mesecima, pa i godinama.
Trabant je bio jedan od najmodernijih malih automobila na tržištu u trenutku početka proizvodnje, sa prednjim pogonom i delovima karoserije napravljenim od duroplasta, plastičnog kompozitnog materijala napravljenog od reciklirane tekstilne industrije. Baš tako, Trabant je decenijama pre ostatka auto-industrije uveo reciklažu u auto-industriju, a time i primenu duroplasta.
Kako piše Index.hr, dvotaktni motor je na početku razvijao 13 KS, a u poslednjoj verziji P600 je dostigao i dalje vrlo slabih 23 KS. Najnoviji model 601 predstavljen je 1954. godine i proizvodio se narednih 39 godina. Poslednji primerci su imali četvorotaktni Volkswagenov motor. 30. marta 1991. fabrika je prestala sa proizvodnjom Trabanta, nakon više od tri miliona proizvedenih vozila.
Bonus video: Koja su to kola bolja od Moskviča